کد خبر : 21124
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 دسامبر 2014 - 7:00

درس داعش از راهیپمایی اربعین

درس داعش از راهیپمایی اربعین

راهپیمایی اربعین امسال حال و هوای دیگری داشت مانوری بزرگ از عزاداران اباعبدالله الحسین که پیام های بسیاری برای داعش داشت. همایش بیسابقه میلیونی شیعیان جهان در روز اربعین حسینی نشان داد که اتحاد شیعیان جهان حول محور اهل بیت علیهم اسلام می‌تواند به عنوان عاملی برای مبارزه با دشمنان و متحجرانی باشد که نه

راهپیمایی اربعین امسال حال و هوای دیگری داشت مانوری بزرگ از عزاداران اباعبدالله الحسین که پیام های بسیاری برای داعش داشت.


داعش و پیاده روی کربلا

همایش بیسابقه میلیونی شیعیان جهان در روز اربعین حسینی نشان داد که اتحاد شیعیان جهان حول محور اهل بیت علیهم اسلام می‌تواند به عنوان عاملی برای مبارزه با دشمنان و متحجرانی باشد که نه تنها شیعیان و مسلمانان، بلکه انسانیت و بشریت را برای تحقق اهداف شوم خود هدف قرار داده‌اند.

سنت پیاده‌روی روز اربعین حسینی بنا به اقوالی در زمان ائمه هدی علی رغم ظلم و جور و خفقان حکام وقت انجام می‌شده است. در سال ۶۱ هجری عبدالله جابر انصاری از یاران پیامبر و علی (ع) نخستین کسی بوده که این کار را انجام داده است اما بنیان‌گذار اصلی این حرکت که تاکنون دوام دارد کسی نیست جز شیخ انصاری. ایشان این حرکت را به عنوان رسم و نمادی برای شیعیان معرفی کرد اما پس از مدتی به فراموشی سپرده شد ولی در نهایت توسط شیخ میرزا حسین نوری مجددا احیا شد و به عنوان رسم و سنتی نیکو در میان شیعیان نشر یافت. این عالم بزرگوار اولین بار در عید قربان به پیاده‌روی از نجف تا کربلا اقدام کرد که ۳ روز در راه بود و حدود ۳۰ نفر از دوستان و اطرافیانش وی را همراهی می‌کردند، محدث نوری از آن پس تصمیم گرفت، هر سال این کار را تکرار کند، ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری با پای پیاده به زیارت حرم اباعبدالله حسین (ع) رفتند. این اقدام زمینه ساز پیاده روی بسیاری از عاشقان اهل‌بیت و امام حسین (ع) شد.

اگرچه اقدامات کوری از سوی برخی به ظاهر متشرعان در تقبیح و تکفیر این اقدام صورت گرفت،‌ اما هیچ کدام یارای مقابله با عشق و ارادت حسین دوستان را نداشت و نهایتا پیروز میدان شیعیان جهان بودند

در راستای انجام این مراسم معنوی و روحانی برخی از علما و حتی مراجع تقلید نیز با پای پیاده به کربلا سفر کردند. از جمله این افراد میرزا جواد آقا ملکی تبریزی یکی از مراجع عالیقدر جهان تشیع است که بارها با پای پیاده از عتبه علویه، رهسپار عتبه حسینی شده است. ایشان درباره مراقبه و بزرگداشت روز اربعین حسینی می‌گویند: به هر روی بر مراقبه کننده لازم است که بیستم صفر (اربعین)را برای خود روز حزن و ماتم قرار داده بکوشد که امام شهید را در مزار حضرتش (ع) زیارت کند، هر چند تنها یک بار در تمام عمرش باشد، چنانکه حدیث شریف، علامت‌های مومن را پنج امر ذکر کرده است: ۵۱ رکعت نماز در شبانه روز، زیارت اربعین، انگشتر در دست راست کردن، پیشانی بر خاک گذاشتن و بلند بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ گفتن در نمازها. امام صادق (ع) نیز درباره ثواب زیارت امام حسین (ع) با پای پیاده می‌فرماید: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) برود، خداوند به هر قدمى که برمى‏دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‏فرماید و یک درجه مرتبه‏اش را بالا مى‏برد، وقتى به زیارت رفت، حق تعالى دو فرشته را موکل او مى‏‌فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند و وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مى‏‌گویند: اى ولىّ خدا! گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل‌بیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب نیز درباره اهمیت پاسداشت و بزرگداشت روز اربعین حسینی نیز گفته‌اند: شروع جاذبه مغناطیسی حسینی در روز اربعین است، جابربن عبدالله را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشند، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی در دل من و شما هست.

این سنت حسنه توانسته است در طول سالیان گذشته ضمن ایجاد نوعی نشاط و پویایی در فقه و مذهب جعفری و ضمن نشان دادن ارادت به اهل بیت، عامل اتحاد شیعیان جهان باشد و بتواند عاملی ناگسستنی برای پیوند و نزدیکی قلوب شیعیان باشد و تحولاتی را در تاریخ تشیع و کشورهای منطقه و به ویژه عراق ایجاد کند. امسال با توجه به هجمه گسترده دشمنان شعیان جهان به عراق و هدف قرار دادن آنها از سویی و تحرکات جریانات صهیونیستی – وهابی در منطقه، این مقوله دارای اهمیت صد چندانی شده است. لبیک ۲۰ میلیون تن از عاشقان اباعبدالله الحسین از کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان، ترکیه، هند، پاکستان و شهرهای سنی و شیعه عراق در کنار دسته‌ای از سوگواران مسیحی، نشان دهنده اوج اقتدار مرجعیت شیعه در ایجاد هماهنگی میان شیعیان و تشکیل بسیجی عظیم از سوی شیعیان است.

تلاش شیعیان برای نابودی گروه داعش بدون هیچ تردیدی در آینده نزدیک محقق خواهد شد و این همایش عیظم نشان داد که عزمی جدی در این راه وجود دارد و کسی توان مقابله با این اراده را ندارد

اگرچه اقدامات کوری از سوی برخی به ظاهر متشرعان در تقبیح و تکفیر این اقدام صورت گرفت،‌ اما هیچ کدام یارای مقابله با عشق و ارادت حسین دوستان را نداشت و نهایتا پیروز میدان شیعیان جهان بودند. ازسوی دیگر با توجه به فتنه صهیونیستی – وهابی داعش در عراق، جنین تحرکی به عنوان یک پروپاگاندای عظیم سیاسی ضمن وارد آوردن ضربات سنگین به این تروریست‌ها و اربابانشان، به طور قطع تداوم حضور آنان را با تهدید و چالش جدی مواجه خواهد کرد. تلاش شیعیان برای نابودی گروه داعش بدون هیچ تردیدی در آینده نزدیک محقق خواهد شد و این همایش عیظم نشان داد که عزمی جدی در این راه وجود دارد و کسی توان مقابله با این اراده را ندارد. نکته دیگر قابل توجه در مورد این همایش عظیم،‌ توجه به این نکته است که جهان اسلام می‌تواند از این ظرفیت عظیم برای تحقق اهداف خود بهره‌برداری نماید. چنین همایشی حتی در موسم حج نیز مشاهده نمی‌شود از این رو به عنوان یکی از عظیم ترین دستاوردهای شیعیان در نشان دادن اتحاد و یکپارچگی آنان است پس چه بهتر که از این حرکت عظیم در راستای تحق اهداف جهان اسلام برای مبارزه با دشمنان و مقابله با استثمار و استعمار غرب بهره جست. توجه به این مقوله می‌تواند به عنوان فاکتوری رهایی بخش برای مسلمانان مدنظر قرار گیرد؛ امری که متاسفانه بدون توجه به جوانب آن مود توجه قرار نمی‌گیرد و عده‌ای ظاهربینان تنها در حد یک زیارت آن را می‌پندارند و از اینکه بتوانند از اقتدار آن بهره‌برداری کنند غافل‌اند. این نگاه نتیجه اسلام غیرسیاسی است که هیچگاه نخواهد توانست بر دشمنان غلبه کند.

هاتف پور رشیدی

بخش سیاست تبیان

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.