نماز جماعت اوّل وقت مهم تر است!!
مستحب است انسان صبر کند که نماز را با جماعت بخواند، و نماز جماعتی را که مختصر بخوانند از نماز فرادی که آن را طول بدهند بهتر می باشد. و نیز نماز جماعت از نماز اوّل وقت که فرادی ـ یعنی تنها خوانده شود ـ بهتر است، ولی بهتر بودن نماز جماعت در غیر وقت
مستحب است انسان صبر کند که نماز را با جماعت بخواند، و نماز جماعتی را که مختصر بخوانند از نماز فرادی که آن را طول بدهند بهتر می باشد. و نیز نماز جماعت از نماز اوّل وقت که فرادی ـ یعنی تنها خوانده شود ـ بهتر است، ولی بهتر بودن نماز جماعت در غیر وقت فضیلت نماز، از نماز فرادی در وقت فضیلت آن، معلوم نیست.
در فرض سوال، چنان چه طوری باشد که عرفا، محل نماز جماعت زنان و مردان، مجموعاً مکان واحدی به شمار آید و بانوانی که پشت حائل هستند متوجه رکوع و سجود امام شوند، اشکالی ندارد و نماز جماعت آنها صحیح است. (گلپایگانى، لطفالله صافى، جامع الأحکام، ج۱، ص ۹۸ ؛ فاضل لنکرانى، محمد، جامع المسائل، ج۲، ص ۱۴۸)
امام خمینی(ره):
احتیاط واجب آن است که امام زن نیز مرد باشد.
آیه الله اراکی(ره):
جایز است.
آیه الله بهجت(ره):
اشکال ندارد.
آیه الله تبریزی(ره):
اشکال ندارد. ولی واجب است در صف مأمومین باشد و از صف آن ها جلوتر نباشد.
آیه الله خامنه ای(دام ظلّه):
امامت زن برای زن جایز است.
آیه الله خوئی(ره):
اشکال ندارد. ولی واجب است در صف مأمومین باشد و از صف آن ها جلوتر نباشد.
آیه الله سیستانی(دام ظلّه):
در صورتی که امام زن باشد احتیاط واجب آن است که امام زن در صف مأمومین باشد و از صف آن ها جلوتر نباشد.
آیه الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):
جایز است.
آیه الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
امامت زن برای زن کراهت دارد.
آیه الله فاضل لنکرانی(ره):
بنابر احتیاط واجب امام جماعت زن هم باید مرد باشد.
آیه الله گلپایگانی(ره):
در غیر نماز میت احتیاط لازم آن است که زن امامت نکند هر چند مأموم زن باشد.
آیه الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
امامت زن برای زن مانعی ندارد.
آیه الله نوری همدانی(دام ظلّه):
امامت زن زنان، در صورتی که دارای شرایط نماز جماعت باشند مانع ندارد.
آیه الله وحید خراسانی(دام ظلّه):
امامت زن برای زن صحیح است.
برخی مسائل نماز جماعت از آیه الله سیستانی دام ظله:
ـ اگر در صفهای جماعت جا باشد، مکروه است انسان تنها بایستد.
ـ مکروه است مأموم ذکرهای نماز را طوری بگوید که امام بشنود.
ـ مسافری که نماز ظهر و عصر و عشا را دو رکعت می خواند، مکروه است در این نمازها به کسی که مسافر نیست اقتدا کند، و کسی که مسافر نیست مکروه است در این نمازها به مسافر اقتدا نماید.
ـ مستحب است انسان صبر کند که نماز را با جماعت بخواند، و نماز جماعتی را که مختصر بخوانند از نماز فرادی که آن را طول بدهند بهتر می باشد. و نیز نماز جماعت از نماز اوّل وقت که فرادی ـ یعنی تنها خوانده شود ـ بهتر است، ولی بهتر بودن نماز جماعت در غیر وقت فضیلت نماز، از نماز فرادی در وقت فضیلت آن، معلوم نیست.
ـ وقتی که جماعت برپا میشود مستحب است کسی که نمازش را فرادی خوانده دوباره با جماعت بخواند، و اگر بعد بفهمد که نماز اولش باطل بوده، نماز دوّم او کافی است.
ـ اگر امام یا مأموم بخواهد نمازی را که با جماعت خوانده دوباره با جماعت بخواند، هرچند استحبابش ثابت نیست، ولی رجاءً آوردن آن مانعی ندارد.
ـ کسی که در نماز به حدی وسواس دارد که موجب بطلان نمازش میشود، و فقط در صورتی که نماز را با جماعت بخواند، از وسواس راحت میشود، باید نماز را با جماعت بخواند.
چند پرسش از آیه الله بهجت ره:
ج. در صورت خواندن با جماعت بهتر است.
ج. جمع آن دو ممکن است.
ج. در اوّل وقت، نماز فرادا بخواند و بعد به جماعت آن را اعاده کند و اگر نخواست دو نماز بخواند، احتیاط در این امر مستحبّى، در تقدیم نماز اوّل وقت است.
ج. جایز است.
ج. استحباب شرکت در جماعت، موکّد است؛ به طورى که بین مستحبّات کم نظیر یا بى نظیر است و ترک آن به عنوان اوّلى مواخذه ندارد.
ج. دومى را انتخاب کند.
ج. به ترتیب: ۱) مسجد الحرام؛ ۲) مسجد النّبى؛ ۳) مسجد کوفه؛ ۴) مسجد سهله؛ ۵) مسجد خیف؛ ۶) مسجد غدیر؛ ۷) مسجد بیت المقدس؛ ۸) مسجد براثا؛ ۹) مسجد قبا؛ ۱۰) مسجد جامع هر شهر؛ ۱۱) مسجد قبیله؛ ۱۲) مسجد بازار و نیز مشاهد مشرفه انبیا و اوصیاى آنان و ائمه ـ علیهم السّلام ـ .
ج. نماز جماعت مقدّم است.
فرآوری: آمنه اسفندیاری
بخش احکام اسلامی تبیان
منابع:
سایت اسلام کوئیست
جزوات واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهراء قم
پایگاه اطلاع رسانی آیه الله بهجت ره
پایگاه اطلاع رسانی آیه الله سیستانی دام ظله
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰