کد خبر : 18460
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 نوامبر 2014 - 8:02

نماز جماعت اوّل وقت مهم تر است!!

نماز جماعت اوّل وقت مهم تر است!!

مستحب است انسان صبر کند که نماز را با جماعت بخواند، و نماز جماعتی را که مختصر بخوانند از نماز فرادی که آن را طول بدهند بهتر می باشد. و نیز نماز جماعت از نماز اوّل وقت که فرادی ـ یعنی تنها خوانده شود ـ بهتر است، ولی بهتر بودن نماز جماعت در غیر وقت

برگزاری اولین نماز جماعت دانش آموزی در سال تحصیلی جدید با حضور حضرت آیت الله مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان انجام شد.

مستحب است انسان صبر کند که نماز را با جماعت بخواند، و نماز جماعتی را که مختصر بخوانند از نماز فرادی که آن را طول بدهند بهتر می باشد. و نیز نماز جماعت از نماز اوّل وقت که فرادی ـ یعنی تنها خوانده شود ـ بهتر است، ولی بهتر بودن نماز جماعت در غیر وقت فضیلت نماز، از نماز فرادی در وقت فضیلت آن، معلوم نیست.


سوال: اگر در نماز جماعت، بین آقایان و بانوان حائلی از چوب و یا شیشه‌ کامل باشد، آیا نماز بانوان صحیح است؟

در فرض سوال، چنان چه طوری باشد که عرفا، محل نماز جماعت زنان و مردان، مجموعاً مکان واحدی به شمار آید و بانوانی که پشت حائل هستند متوجه رکوع و سجود امام شوند، اشکالی ندارد و نماز جماعت آنها صحیح است. (گلپایگانى، لطف‌الله صافى، جامع الأحکام، ج‌۱، ص ۹۸ ؛ فاضل لنکرانى، محمد، جامع المسائل، ج‌۲، ص ۱۴۸)

سوال: آیا زن می تواند امام جماعت برای زنان دیگر شود؟

امام خمینی(ره):

احتیاط واجب آن است که امام زن نیز مرد باشد.

 

آیه الله اراکی(ره):

جایز است.

 

آیه الله بهجت(ره):

اشکال ندارد.

 

آیه الله تبریزی(ره):

اشکال ندارد. ولی واجب است در صف مأمومین باشد و از صف آن ها جلوتر نباشد.

 

آیه الله خامنه ای(دام ظلّه):

امامت زن برای زن جایز است.

 

آیه الله خوئی(ره):

اشکال ندارد. ولی واجب است در صف مأمومین باشد و از صف آن ها جلوتر نباشد.

 

آیه الله سیستانی(دام ظلّه):

در صورتی که امام زن باشد احتیاط واجب آن است که امام زن در صف مأمومین باشد و از صف آن ها جلوتر نباشد.

 

آیه الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):

جایز است.

 

آیه الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

امامت زن برای زن کراهت دارد.

 

آیه الله فاضل لنکرانی(ره):

بنابر احتیاط واجب امام جماعت زن هم باید مرد باشد.

 

آیه الله گلپایگانی(ره):

در غیر نماز میت احتیاط لازم آن است که زن امامت نکند هر چند مأموم زن باشد.

 

آیه الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

امامت زن برای زن مانعی ندارد.

 

آیه الله نوری همدانی(دام ظلّه):

امامت زن زنان، در صورتی که دارای شرایط نماز جماعت باشند مانع ندارد.

 

آیه الله وحید خراسانی(دام ظلّه):

امامت زن برای زن صحیح است.

 

برخی مسائل نماز جماعت از آیه الله سیستانی دام ظله:

ـ اگر در صف‌های جماعت جا باشد، مکروه است انسان تنها بایستد.

ـ مکروه است مأموم ذکرهای نماز را طوری بگوید که امام بشنود.

ـ مسافری که نماز ظهر و عصر و عشا را دو رکعت می خواند، مکروه است در این نمازها به کسی که مسافر نیست اقتدا کند، و کسی که مسافر نیست مکروه است در این نمازها به مسافر اقتدا نماید.

ـ مستحب است انسان صبر کند که نماز را با جماعت بخواند، و نماز جماعتی را که مختصر بخوانند از نماز فرادی که آن را طول بدهند بهتر می باشد. و نیز نماز جماعت از نماز اوّل وقت که فرادی ـ یعنی تنها خوانده شود ـ بهتر است، ولی بهتر بودن نماز جماعت در غیر وقت فضیلت نماز، از نماز فرادی در وقت فضیلت آن، معلوم نیست.

ـ وقتی که جماعت برپا می‌شود مستحب است کسی که نمازش را فرادی خوانده دوباره با جماعت بخواند، و اگر بعد بفهمد که نماز اولش باطل بوده، نماز دوّم او کافی است.

ـ اگر امام یا مأموم بخواهد نمازی را که با جماعت خوانده دوباره با جماعت بخواند، هرچند استحبابش ثابت نیست، ولی رجاءً آوردن آن مانعی ندارد.

ـ کسی که در نماز به حدی وسواس دارد که موجب بطلان نمازش می‌شود، و فقط در صورتی که نماز را با جماعت بخواند، از وسواس راحت می‌شود، باید نماز را با جماعت بخواند.

 

چند پرسش از آیه الله بهجت ره:

سوال: آیا نماز به صورت جماعت با سرعت و بدون مستحبات بهتر است یا به صورت فرادا با مستحبات؟

ج. در صورت خواندن با جماعت بهتر است.

سوال: آیا نماز جماعت اوّل وقت مهم تر است یا ادامه عزادارى امام حسین علیه السّلام؟

ج. جمع آن دو ممکن است.

سوال: اگر نماز جماعت پس از زمان فضیلت اوّل وقت برپا شود، چگونه مى توان بین دو فضیلت نماز جماعت و نماز اوّل وقت جمع نمود؟ ترجیح با کدام است؟

ج. در اوّل وقت، نماز فرادا بخواند و بعد به جماعت آن را اعاده کند و اگر نخواست دو نماز بخواند، احتیاط در این امر مستحبّى، در تقدیم نماز اوّل وقت است.

سوال: آیا در نماز استیجارى مى توان براى رسیدن به جماعت، به نافله عدول کرد؟

ج. جایز است.

سوال: چون نماز جماعت واجب نیست و با توجّه به این که جماعت در دسترس است، اگر در نماز جماعت شرکت نکنیم، در محضر خداوند متعال مواخذه مى شویم؟

ج. استحباب شرکت در جماعت، موکّد است؛ به طورى که بین مستحبّات کم نظیر یا بى نظیر است و ترک آن به عنوان اوّلى مواخذه ندارد.

سوال: اگر کسى احساس کند که در نماز فرادا داراى حضور قلب بیشترى است و در نماز جماعت به عللى کسل مى شود، کدام را انتخاب کند؟

ج. دومى را انتخاب کند.

سوال: بهترین مکان ها جهت نماز جماعت چه مکان هایى است؟

ج. به ترتیب: ۱) مسجد الحرام؛ ۲) مسجد النّبى؛ ۳) مسجد کوفه؛ ۴) مسجد سهله؛ ۵) مسجد خیف؛ ۶) مسجد غدیر؛ ۷) مسجد بیت المقدس؛ ۸) مسجد براثا؛ ۹) مسجد قبا؛ ۱۰) مسجد جامع هر شهر؛ ۱۱) مسجد قبیله؛ ۱۲) مسجد بازار و نیز مشاهد مشرفه انبیا و اوصیاى آنان و ائمه ـ علیهم السّلام ـ .

سوال: اگر بین نماز جماعت و جلسه ى قرآن تداخل پیش بیاید، کدام یک مقدّم است؟

ج. نماز جماعت مقدّم است.

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اسلام کوئیست

جزوات واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهراء قم

پایگاه اطلاع رسانی آیه الله بهجت ره

پایگاه اطلاع رسانی آیه الله سیستانی دام ظله

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.