کد خبر : 18458
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 نوامبر 2014 - 8:00

حکم شرعی استمناء چیست؟

حکم شرعی استمناء چیست؟

خود ارضایی که از آن به استمناء یاد می شود از گناهان کبیره و حرام است و مجازات سنگینی دارد. و بهترین راه رهایی از استمنا و خود ارضایی، ازدواج شرعی (دائم یا موقت) با شرایط خاص آن که در رساله های عملیه بیان شده است می باشد. اگر ازدواج ممکن نباشد با ورزش کردن

استمنا

خود ارضایی که از آن به استمناء یاد می شود از گناهان کبیره و حرام است و مجازات سنگینی دارد. و بهترین راه رهایی از استمنا و خود ارضایی، ازدواج شرعی (دائم یا موقت) با شرایط خاص آن که در رساله های عملیه بیان شده است می باشد. اگر ازدواج ممکن نباشد با ورزش کردن و روزه گرفتن و پر کردن اوقات فراغت باید با این عمل مبارزه کرد تا افراد و جامعه از ضررهای جسمی و روحی و روانی آن در امان بمانند.


سوال: استمناء چیست؟

پاسخ: استمناء یا خود ارضایی یعنی بازی کردن با خود به قصد بیرون آمدن منی! خود ارضایی حرام و گناه کبیره است و عملی انحرافی است و باید با عمل و رفتار با آن مقابله کرد و راه درمان آن جز با رعایت دقیق دستورالعمل ها محقق نمی شود، ولی چون هر عملی نیاز به دانش و اطلاعات خاصّ خود دارد، بنابراین راه کنترل و درمان این بیماری و عادت زشت نیز بدون کسب آگاهی میسر نیست.

توجّه به سه نکته در باره استمناء الزامی است:

۱- آگاهی از حرمت شرعی و اخلاقی آن؛ (و اینکه این کار و عمل یکی از رذائل اخلاق جنسی و انجام آن طبق روایات، موجب دور شدن از رحمت خدا و اهل بیت (علیهم السلام) و زایل شدن عقل می شود و از لحاظ شرعی حرام و گناه کبیره محسوب می شود و هر گناهی نور ایمان را تضعیف می کند و باعث تاریکی و آلودگی روح انسان می شود. نوری که انسان بدان نیاز فراوان دارد و در اثر فقدان آن، در دنیا دچار خسران و در آخرت دچار عذاب و حسرت خواهد شد).

۲- آگاهی از عواقب سوء استمناء.

۳- آگاهی از روش پیشگیری و درمان.

سوال: دختری در ده سالگی خود ارضایی می کرده ولی نمی‌دانسته که باید غسل جنابت انجام دهد و به عمره رفته است. هنگام طواف خانه خدا هم سرش را برگردانده و با آنکه سالم بوده دیگران با ویلچر او را به سعی صفا و مروه برده‌اند؛ حکم حج و ازدواج این دختر چیست؟

اگر یقین به جنابت دارد، تمام اعمالی که بعد آن در عمره انجام داده است، چون مشروط به طهارت است، اشکال پیدا می‌کند ولی در صورتی که شک داشته باشد از این جهت، مشکلی متوجه او نیست. از طرفی مجرد سر برگرداندن در طواف موجب بطلان طواف نمی‌شود. سعی دادن با ویلچر نیز در فرض سوال که می توانسته شخصاً انجام دهد باطل است، بنابراین توصیه شده است قبل از ازدواج مجددا به عمره رفته و اعمال آن را به جا آورد و در امکان نداشتن چنین سفری؛ به شخصی نیابت دهد تا به جای او این اعمال را به جا آورد.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:

حضرت آیه الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی):

ج۱) اگر یقین به خروج منی ندارد، تکلیفی نسبت به غسل جنابت نداشته است. و اگر یقین به خروج منی دارد و قبل از اعمال هم غسل جنابت انجام نداده طواف ها و نماز طواف ها باطل است و تا موقعی که شخصاً و در صورت عدم تشرف نائب به جا نیاورد حق ازدواج ندارد.

ج۲) مجرد سر برگرداندن در طواف موجب بطلان طواف نمی‌شود.

ج۳) سعی دادن با ویلچر نیز در فرض سوال که می توانسته شخصاً انجام دهد باطل است و باید شخصا و در صورت عدم تشرف بالنیابه انجام شود.

 

حضرت آیه الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):

۱- دختران معمولاً جنب نمی‌شوند اما هرگاه به اوج لذت جنسی برسند و همزمان رطوبتی از آنها خارج گردد (که غالباً همراه با سستی بدن است) رطوبت مذکور حکم منی دارد و باید غسل جنابت کنند. و در صورت شک وظیفه‌ای ندارند.

۲- در مورد حج باید طواف و نماز طواف و احتیاطا سعی و تقصیر را اعاده نموده و اگر خودش قادر به انجام آن نمی‌باشد، نائب بگیرد و در ضمن اگر قبل از حج یکی از غسل های مستحب یا واجب را انجام داده، کفایت می‌کند و نیازی به اعاده حج نمی‌باشد.

۳- واجب نیست صورت طواف‌کننده در حال طواف رو به جلو باشد؛ بلکه می‌تواند به سمت چپ و راست خود نگاه کند، و حتى صورت را برگرداند و به عقب نگاه کند.

۴- سعى را مى‌توان پیاده یا سواره انجام داد، خواه سالم و توانا باشد، یا بیمار و ناتوان؛ امّا اشخاصى که توانایى دارند بهتر است پیاده بروند.

 

حضرت آیه الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی):

اگر غسل احرام کرده کافى است ولى سعى او صحیح نیست و او بر احرام خود باقى است باید خودش برود و اعمال را انجام دهد و بدون آن نه تنها ازدواج جایز نیست بلکه از همه محرمات احرام باید اجتناب کند و اگر رفتن براى او میسور نیست مى تواند نایب بگیرد ولى نایب بعد از طواف عمره با تلفن به او اطلاع دهد و او در شهر خود نماز بخواند و هم چنین طواف نساء و باید بعد از سعى هم به او اطلاع دهد تا هر جا هست تقصیر کند.

 

حضرت آیه الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

چنانچه علم به جنابت در حین اجرای مناسک داشته باید طواف ها و نمازهای طواف را مجددا انجام دهد و در صورت عدم تمکن باید نائب بگیرد.

 

حضرت آیه الله بهجت ره:

سوال: اگر استمناء نکردن کسى که شهوت او را گرفته است، باعث شود که او فعل حرامى ـ مانند زنا و یا لواط که حدّ هم دارند ـ مرتکب شود، در این صورت آیا استمناء کردن جایز مى شود؟

جواب: تمام این کارها به مراتب حرام است و واجب است ازدواج دایم یا موقت کند.

 

حضرت آیه الله سیستانی دام ظله:

سوال: حکم شرعى استمناء چیست ؟ آیا کفاره دارد؟

جواب: حرام و گناه کبیره است، ولى کفاره ندارد و حکم آن این است که باید براى نماز و مانند آن غسل نماید و واجب است که توبه نماید و از این کار دست بردارد.

سوال: گناه استمنا چگونه بخشیده مى شود ؟ و چگونه مى توان از آن خوددارى کرد ؟

جواب: با توبه بخشیده مى شود و با اراده و همت مى توان از آن جلوگیرى کرد.

سوال: کسانى که قادر به ازدواج دائم و موقت نیستند آیا مى توانند به استمناء ارضاء کنند ؟

جواب: استمناء حرام و گناه است. و تنها راه مشروع براى ارضاى غریزه ازدواج است.

 

حضرت آیه الله وحید خراسانی دام ظله:

سوال: حکم استمناء برای خانم ها چیست؟

جواب: در حرمت استمناء فرقی بین زن و مرد نمی باشد.

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت پورتال انهار

سایت اسلام کوئیست

وبلاگ احکام جوانان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.