کد خبر : 18294
تاریخ انتشار : شنبه 22 نوامبر 2014 - 14:28

چه چیزهایی گران شدند؟

چه چیزهایی گران شدند؟

قیمت میوه‌های تازه در حالی در هفته گذشته بیش از ۳۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل گران شد که گوجه فرنگی با رشد ۱۰۹ درصدی در یک هفته بالاترین رشد قیمت را در این گروه به خود اختصاص داد. بنابر اعلام بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران

قیمت میوه‌های تازه در حالی در هفته گذشته بیش از ۳۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل گران شد که گوجه فرنگی با رشد ۱۰۹ درصدی در یک هفته بالاترین رشد قیمت را در این گروه به خود اختصاص داد.


بنابر اعلام بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۳ قیمت لبنیات و روغن نباتی ثابت مانده و تخم مرغ ۰٫۸ درصد، میوه‌های تازه ۰٫۸ و گوشت مرغ ۲٫۹ ارزان شده و قیمت برنج ۰٫۱ درصدَ، حبوبات ۱٫۴ ، سبزی‌های تازه ۲۴٫۵ ، گوشت قرمز ۰٫۱، قند و شکر و چای ۱٫۱ درصد نسبت به هفته گذشته گران شدند.

مرغ-گرانی-تورم

در هفته مورد گزارش قیمت لبنیات نسبت به هفته مشابه سال قبل ثابت مانده اما قیمت تخم‌مرغ ۰٫۸ درصد کاهش داشت و شانه‌ای هشت هزار تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان فروش رفت.در هفته منتهی به ۲۳ آبان‌ماه قیمت برنج داخله درجه یک نسبت به هفته مشابه سال قبل ۲٫۳ درصد رشد داشته و برنج درجه دو۰٫۱ درصد کاهش یافت.همچنین در حبوبات قیمت لوبیا سفید ثابت ماند و نرخ نخود ۱٫۹ و لوبیات قرمز ۰٫۹ درصد کاهش یافت ولی بهای سایر اقلام این گروه با رشد بین ۰٫۴ تا ۴٫۶ همراه بود.

میوه‌ها و سبزی‌های تازه در هفته گذشته در میادین زیر نظر شهرداری هندوانه عرضه نشد و گوجه‌فرنگی عرضه کمی داشت. این درحالی است که قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی در میادین شهرداری ۱۸۵۰ تومان و در سطح شهر بین ۱۷۰۰ تا ۴۸۰۰ فروخته شد. براین اساس قیمت گوجه‌فرنگی نسبت به هفته قبل ۱۰۹ درصد افزایش دارد.همچنین قیمت میوه‌های تازه نسبت به هفته مشابه سال قبل نیز ۵٫۹ درصد کاهش یافته است.در عین حال که سیب قرمز ۰٫۱ درصد، پرتقال درجه یک ۷٫۵ درصد و لیموشیرین ۱٫۹ درصد کاهش قیمت داشتند. در هفته مورد بررسی بهای گوشت گاو و گوساله ثابت بود، اما نسبت به هفته مشابه سال قبل گوشت قرمز ۰٫۷ درصد افزایش داشته و گوشت مرغ ۱۳٫۵ درصد کاهش یافت.

بنابر اعلام بانک مرکزی قیمت قند ۰٫۳ درصد و چای خارجی و روغن نباتی جامد هر یک ۰٫۱ درصد افزایش یافته اما شکر ۰٫۲ درصد کاهش داشت. این در حالی است که قیمت روغن نباتی مایع بدون تغییر بود.

میزان تورم در ۱۲ ماه منتهی به مهر ماه ۱۳۹۳ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به مهر ماه ۱۳۹۲ معادل ۱۹٫۴ درصد است

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی

بانک مرکزی گزارش شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مهرماه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل را اعلام کرد که بر اساس آن قیمت ۱۱ گروه افزایش یافته و تنها شاخص بهای دخانیات روندی کاهشی داشته است.بانک مرکزی جزئیات گزارش شاخص بهای کالاها و خدمات مصرف در مهر ماه امسال را منتشر کرد که بر اساس آن قیمت گروه بهداشت و درمان با ۲۸٫۹ درصد بیشترین افزایش را داشته است. از بین ۱۲ گروه نیز تنها قیمت گروه دخانیات با کاهش ( ۷٫۱ درصدی) همراه بوده است.

همچنین شاخص بهای گروه های خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۷٫۸ درصد، ارتباطات ۱۲٫۲ درصد، پوشاک و کفش ۱۷٫۵ درصد، حمل و نقل ۲۵٫۷ درصد، تفریح و امور فرهنگی ۱۴٫۲ درصد، تحصیل ۱۴٫۸ درصد، رستوران و هتل ۱۸٫۲ درصد، مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها ۱۶٫۵ درصد و اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه ۸٫۸ درصد افزایش داشته است.

در هفته گذشته در میادین زیر نظر شهرداری هندوانه عرضه نشد و گوجه‌فرنگی عرضه کمی داشت. این درحالی است که قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی در میادین شهرداری ۱۸۵۰ تومان و در سطح شهر بین ۱۷۰۰ تا ۴۸۰۰ فروخته شد

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (شاخص تورم) در مهر ماه ۱۳۹۳ به عدد ۲۰۴٫۸ رسید که نسبت به ماه قبل ۱٫۴ درصد افزایش داشت. این تغییر مشابه درصد افزایش مربوط به شهریورماه ۱۳۹۳ بوده است. شاخص مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۴٫۶ درصد افزایش یافت.

براساس گزارش بانک مرکزی طی هفت ماه اول سال جاری شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل ۱۵٫۲ درصد افزایش داشته است.

میزان تورم در ۱۲ ماه منتهی به مهر ماه ۱۳۹۳ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به مهر ماه ۱۳۹۲ معادل ۱۹٫۴ درصد است. شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مهر ماه ۱۳۹۳ پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل ۱٫۵ درصد افزایش یافت.

شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مهر ماه ۱۳۹۳ در تمام استان‌های کشور با افزایش همراه بود. بیشترین میزان افزایش متعلق به استان آذربایجان غربی معادل ۰٫۳ درصد و کمترین آن مربوط به استان بوشهر معادل ۰٫۴ درصد بود. شاخص مذکور در استان تهران معادل ۱٫۳ درد افزایش داشته است (جدول شماره ۷).

6 علت برای گرانی های بیش از حد

گروه‌های اصلی

در مهر ماه ۱۳۹۳ شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مقایسه با ماه قبل معادل ۲٫۳ درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای تعدادی از اقلام و گروه‌ها مانند مرکبات معادل ۱۹٫۶ درصد، موز ۲۱٫۷ درصد، انواع برنج ۱٫۷ درصد، گوجه فرنگی ۸٫۲ درصد، انواع ماهی آب‌های داخل ۱۱٫۳ درصد، فرآورده های شیر ۱٫۳ درصد، گوشت دام ۰٫۵ درصد، «قند، شکر،‌ مربا، عسل، شکلات و محصولات قنادی» و «خشکبار» هر یک ۱٫۲ درصد، آشامیدنی‌ها ۰٫۷ درصد، عدس ۱۱٫۱ درصد، بیسکویت، کیک و شیرینی خشک ۱٫۵ درصد، سبزی خوردن ۲٫۳ درصد، انواع ماهی آب‌های شمال ۷٫۶ درصد، ماکارونی ۲٫۶ درصد، روغن‌ها و چربی‌ها ۰٫۴ درصد، نمک، ادویه، سس‌ها و چاشنی‌ها و ترکیبات خوراکی ۰٫۹ درصد، لپه، نخود ۲٫۵ درصد، هویج ۰٫۳ درصد، فرآورده‌های گوشت ۰٫۱ درصد و کدو سبز ۲٫۱ درصد بوده است. در این ماه شاخص بهای برخی از اقلام و گروه‌ها مانند گوشت مرغ معادل ۳٫۴ درصد، سیب درختی ۶٫۴ درصد، انواع خیار ۰٫۸ درصد، کاهو ۰٫۱۲ درصد، سیب‌زمینی ۳٫۷ درصد، تخم‌مرغ ۰٫۸ درصد، بادنجان و لوبیا چیتی هر یک ۱٫۸ درصد و انگور ۰٫۱ درصد کاهش یافت.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان

 

منابع : مهر و دانا


برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رهگذر یکشنبه , 23 نوامبر 2014 - 23:02

حالا هی پزشکا بگن فلان مواد غذایی باید در سبد غذایی خانوارها قرار بگیره. … دیگه نمیگن که از کجا؟؟؟ با کدوم پول؟؟؟
البته پزشکان که مشکلی ندارن قبل از گوجه فرنگی و میوه پول ویزیت بالا میره پس باید هم توصیه کنن.