کد خبر : 18269
تاریخ انتشار : شنبه 22 نوامبر 2014 - 9:16

حکم برنده شدن در قرعه کشی حساب های قرض الحسنه

حکم برنده شدن در قرعه کشی حساب های قرض الحسنه

پرسش: شخصی در قرعه کشی حساب های قرض الحسنه بانک برنده کمک هزینه سفر عمره شده است آیا دریافت این پول حلال است؟ آیا باید حتما برای سفر حج خرج شود؟ پاسخ: بعد از صدقه دادن نصف آن به فقیر متدین می تواند نصف دیگر آن را در سفر عمره یا غیر آن خرج کنید.

دلار ، سیف؛ بانک مرکزی

پرسش: شخصی در قرعه کشی حساب های قرض الحسنه بانک برنده کمک هزینه سفر عمره شده است آیا دریافت این پول حلال است؟ آیا باید حتما برای سفر حج خرج شود؟ پاسخ: بعد از صدقه دادن نصف آن به فقیر متدین می تواند نصف دیگر آن را در سفر عمره یا غیر آن خرج کنید. (آیه الله سیستانی دام ظله)


سوال: آیا ارزش معنوی صدقه، متناسب با توانایی مالی فرد سنجیده می‌شود؟

در ارزش‌گذاری یک عمل، عوامل بسیاری دخالت دارند؛ مانند اخلاص، کمیت، سختی عمل و… بنابر این اگرچه کمیت و مقدار عمل نیز در ارزش‌گذاری اعمال دخالت دارد، امّا بدون شک میزان و ارزش واقعی بر اساس اخلاص و پاکی خود عمل است.

خداوند می‌فرماید: آن‌کس که مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک از شما بهتر عمل مى‏‌‌کنید، و او شکست‌‏ناپذیر و بخشنده است.[۱]

همین‌طور اگرچه مقدار صدقه مهم است، اما با توجه به آیاتی از قرآن، نسبت صدقه به کل دارایی نیز از معیارهای مهم برای ارزش‌گذاری صدقه است:

الف. آنهایى که از مومنان اطاعت کار، در صدقاتشان عیب‌جویى می‌‏کنند، و کسانى را که (براى انفاق در راه خدا) جز به مقدار (ناچیز) توانایى خود دسترسى ندارند، مسخره می‌‏نمایند، خدا آنها را مسخره می‌‏کند (و کیفر استهزا کنندگان را به آنها می‌‏دهد) و براى آنها عذاب دردناکى است.[۲]

ب. آنان که امکانات وسیعى دارند، باید از امکانات وسیع خود انفاق کنند و آنها که تنگ‌دستند، از آنچه که خدا به آنها داده انفاق نمایند، خداوند هیچ‌کس را جز به مقدار توانایى که به او داده تکلیف نمی‌کند، خداوند به زودى بعد از سختی‌ها آسانى قرار می‌‏دهد.[۳]

هم چنین پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) فرمود: بهترین صدقات بذل مال نمودن مرد فقیر است‏.[۴]

لذا گفته شد سخى‏‌ترین مردم آن کسى است که با نداشتن چیزى،‏ بخشش کند.

بر این اساس معیارهای متعددی برای وزن اعمال وجود دارد که برخی بر برخی دیگر مقدم هستند.

بله، اگر دو مورد از هر جهت مانند میزان اخلاص و میزان سرمایه در یک اندازه باشند، حتماً مقدار انفاق، میزان برتری است، امّا اگر دو نفر یکی با سرمایه چند میلیاردی و دیگری با سرمایه یک میلیونی هر کدام نیم میلیون در راه خدا انفاق کردند روشن است ارزش انفاق کسی که یک میلیون سرمایه دارد از ارزش انفاق کسی که چند میلیارد سرمایه دارد بیشتر است؛ چون گذشت و ایثار این فرد بیشتر از آن سرمایه دار است.

سوال: عموماً در منازل پول خرد به عنوان صدقه کنار گذاشته می شود. گروهی بیان می دارند که حتماً باید این پول خرد صدقه داده شود و حق عوض کردن پول را نداریم و در صورتی که پول جابجا شود مشکل دارد. آیا این مسأله صحیح می باشد؟

جواب: تعویض صدقات با پول دیگر در صورتی که کسری در آن نشود اشکالی ندارد. (آیه الله مکارم شیرازی (دام ظله)

سوال: وظیفه انسان در برابر گدایانى که در برابر دیگران دست دراز مى‏کنند و زندگى خود را با گدایى اداره مى‏نمایند چیست؟ آیا کمک به آنان جایز است؟

جواب: سعى کنید صدقات را به فقرایى که متدیّن و عفیف هستند بدهید. (آیه الله خامنه ای (دام ظله)

 

چند سوال از آیه الله سیستانی دام ظله:

پرسش: آیا به بینوایان کافر اعم از کتابی و غیر کتابی، صدقه می توان داد چنان کاری ثواب دارد؟

پاسخ: به هر کسی که با حق مردم محق، سرعناد و دشمنی ندارد می توان صدقه داد و خدا به چنان عملی، پاداش می دهد.

پرسش: آیا می شود پول صدقه را برای معالجه ی بچه داد؟

پاسخ: اشکال ندارد.

پرسش: آیا می توان صدقه را برای ساخت حسینیه، مجتمع خیریه، ایجاد کتابخانه مذهبی و چاپ و نشر کتب مصرف نمود؟

پاسخ: صدقه ای که برای فقراء جمع آوری شده است را نمی توان در موارد فوق صرف کرد.

پرسش: شخصی در قرعه کشی حساب های قرض الحسنه بانک برنده کمک هزینه سفر عمره شده است آیا دریافت این پول حلال است؟ آیا باید حتما برای سفر حج خرج شود؟

پاسخ: بعد از صدقه دادن نصف آن به فقیر متدین می تواند نصف دیگر آن را در سفر عمره یا غیر آن خرج کنید.

 

دو سوال از آیه الله مکارم شیرازی دام ظله:

سوال: با توجه به اینکه فرزند انسان واجب النفقه است پرداخت صدقه به او قابل تصور است و عنوان صدقه محقق می شود. اگر کسی نذر کرده باشد که فلان مبلغ را صدقه دهد آیا آن را می تواند به نزدیکان واجب النفقه بدهد؟

پاسخ: صدقه مستحب مانعی ندارد و احتیاط آن است که صدقه نذر را به واجب النفقه ندهد.

سوال: غذایی که به عنوان هدیه برای ما می آورند و ما یقین داریم که این غذا از مالی تهیه شده که مخلوط به حرام است، لطفا بفرمایید با این غذا چه کنیم؟ آیا دور بریزیم یا اینکه می توانیم از طرف صاحب اصلی مال صدقه رد کنیم با توجه به اینکه صاحب اصلی مال را نمی شناسیم.

پاسخ: لازم است آن را از طرف صاحب اصلی صدقه دهید.

 

پی نوشت:

[۱]. «الَّذی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاهَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ هُوَ الْعَزیزُ الْغَفُورُ»، ملک، ۱۲٫

[۲]. «الَّذینَ یَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعینَ مِنَ الْمُوْمِنینَ فِی الصَّدَقاتِ وَ الَّذینَ لا یَجِدُونَ إِلاَّ جُهْدَهُمْ فَیَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلیم»، توبه، ۷۹٫

[۳]. «لِیُنْفِقْ ذُو سَعَهٍ مِنْ سَعَتِهِ وَ مَنْ قُدِرَ عَلَیْهِ رِزْقُهُ فَلْیُنْفِقْ مِمَّا آتاهُ اللَّهُ لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ ما آتاها»، طلاق، ۷٫

[۴]. «أفضل الصدقه جهد المقل»‏، کراجکى‏، ابو الفتح، معدن الجواهر، ص ۲۲

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اسلام کوئیست

سایت بیتوته

پایگاه اطلاع رسانی آیه الله سیستانی دام ظله

پایگاه اطلاع رسانی آیه الله مکارم شیرازی دام ظله

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.