کد خبر : 18083
تاریخ انتشار : جمعه 21 نوامبر 2014 - 8:38

داعش از کجا پول می آورد؟

داعش از کجا پول می آورد؟

آنچه که بیش از همه سازمانهای اطلاعاتی غربی را سردرگم کرده، سیستم انتقال پولی است که داعش به کار گرفته است. داعش پولش را از طریق حسابهای بانکی معمولی جابه جا نمی کند داعش را مشخصاً به خاطر قصاوت، اعدامهای دسته جمعی، سر بریدنها، تجاوزها و گروگانگیریهاش می شناستند. این بیرحمی حساب شده با این

آنچه که بیش از همه سازمانهای اطلاعاتی غربی را سردرگم کرده، سیستم انتقال پولی است که داعش به کار گرفته است. داعش پولش را از طریق حسابهای بانکی معمولی جابه جا نمی کند
داعش را مشخصاً به خاطر قصاوت، اعدامهای دسته جمعی، سر بریدنها، تجاوزها و گروگانگیریهاش می شناستند. این بیرحمی حساب شده با این هدف صورت می گیرد که اولاً قدرت این گروه را در مناطقی که تصرف کرده تثبیت کند، ثانیاً اعضای جدید جذب گروه شوند، و ثالثاً نشان داده شود که این گروه به این زودی ها قصد رفتن ندارد. اما چیزی که بیش از همه موجب نگرانی سرویسهای اطلاعاتی غربی شده، پایگاه اقتصادی این گروه است که به آن اجازه می دهد جای پای خود را در عراق و سوریه محکم کند.
به گزارش فرارو به نقل از وای نت نیوز، در حال حاضر، داعش ثروتمندترین سازمان تروریستی جهان است. این سازمان که زمانی به کمک کنندگان مالی ساکن حاشیۀ خلیج فارس متکی بود، در عرض یک سال گذشته بدل به یک بنگاه اقتصادی تمام عیار بدل شده که با استفاده از روشهای پیچیده منابع مورد نیاز خود را تامین می کند. کارشناسان بر این باورند که داعش در حال حاضر ۲ میلیارد دلار سرمایۀ نقدی در اختیار دارد، و درآمدِ روزانه اش بالغ بر ۳ تا ۶ میلیون دلار برآورد می شود.
آنچه که بیش از همه سازمانهای اطلاعاتی غربی را سردرگم کرده، سیستم انتقال پولی است که داعش به کار گرفته است. داعش پولش را از طریق حسابهای بانکی معمولی جابه جا نمی کند، بلکه این کار را با استفاده از شبکه ای از تاجران که چمدانهای پر از پول را از طریق واسطه ها به نقاط مختلف منتقل می کنند، انجام می دهد.
براساس برخی از گزارشهای اطلاعاتی، یک سوم درآمد روزانۀ این سازمان از فروش آب، برق و سایر خدمات اجتماعی به مردم شهرهای تحت تصرف این گروه حاصل می شود. این گروه در عراق توانست ۴۰ درصد تولید گندم و همچنین نانوایی های را در اختیار گرفت، و بدین ترتیب موفق شد تنظیم قیمت نان را در اختیار بگیرد و سود فراوانی به جیب بزند. این گروه همچنین در شش ماه گذشته توانسته ۱۱ میدان گازی و چاه نفت را در سوریه و عراق در اختیار بگیرد.
بخشی از عواید تصرف این چاهها صرف جنگ با ارتش عراق و پیشمرگه های کرد می شود. داعش با استفاده از یک سیستم کارآمد قاچاق، موفق شده تا روزانه دهها هزار بشکه نفت را در بازار سیاه به خریدارانی از سوریه، ترکیه، مناطق کردنشین و حتی اردن بفروشد. کارشناسان برآورد می کنند که این گروه روزانه بین ۲۵ تا ۴۰ هزار بشکه نفت می فروشد، که درآمدی حداقل ۱٫۲ میلیون دلاری را برایش به همراه می آورد.
برآوردهای دیگر از درآمد روزانۀ ۳ میلیون دلاری این گروه از فروش نفت حکایت دارند. بخش عمدۀ این نفت بوسیلۀ کامیون در مرزهای مختلف به مشتریان تحویل داده می شوند. بر اساس گزارشهای این گروه هر بشکه نفت را ۶۰ دلار می فروشد که از قیمت رسمی آن حدود چهل درصد پایینتر است.
از دیگر منابع درآمد این گروه فروش زنان و دختران و حتی پسران خردسال اقوامی چون مسیحیان و یزیدی ها به عنوان بردگان جنسی است. گزارشها حاکی از آن است این زنان بعضاً به عنوان ‘جایزه’ به جنگجویانی که عملکرد چشمگیری از خود نشان دهد، اهدا می کند.
این گروه همچنین از اهالی مناطق تحت اشغالش به بهانۀ تامین امنیت باجگیری می کند، که نام این باجگیری را هم ‘مالیات اسلامی’ گذاشته است. برآورد می شود که درآمد این گروه از این منبع، ماهانه در حدود ۸ میلیون دلار باشد.
یکی از مقامات اطلاعاتی آمریکایی در این موضوع می گوبد: ‘فعالیتهای این گروه برای کسب درآمد مشابه کارهای سازمانهای مافیایی است. آنها سازماندهی خوبی دارند، سیستماتیک عمل می کنند، و این سازماندهی و سیستم را از طریق زور و خشونت اعمال می کنند.’
این گروه همچنین توانسته میلیونها دلار از طریق پولهایی که بابت استرداد گروگانهایش دریافت می کند، کسب درآمد کند. سال پیش، چندین خبرنگار فرانسوی از دست این گروه آزاد شدند. گفته می شد که جهت آزادی آنها میلیونها یورو به گروه پرداخت شده است.
زمانی که شش ماه پیش داعش توانست موصل، دومین شهر بزرگ عراق، را تصرف کند، بانک مرکزی کشور به همراه میلیونها دلار به دست این گروه افتاد. در آن زمان تخمین زده می شد که ۴۲۵ میلیون دلار از این بانک به سرقت رفته است.
در عین حال، بخش زیادی از پولهای داعش از کمک هایی که حامیان ثروتمندشان در کشورهای عربی به آنها انجام می دهند به دست می آید. این حامیان شامل شیوخ و شاهزادگان سعودی و قطری هم می شوند. این گروه برای تشویق کمک های مالی، اقدام به راه انداختن کمپینی در شبکه های اجتماعی با عنوان ‘چرخ جهاد را با پولهایتان به حرکت درآورید’ کرده است. این گروه مدعی است که می تواند ‘در ازای هر ۲۵۰۰ دلار کمک، مبارز تازه نفسی را به جبهه ها’ به بفرستد!

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.