کد خبر : 17991
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 20 نوامبر 2014 - 11:32

اعتیاد چیست؟/محمدمحبوبی

اعتیاد چیست؟/محمدمحبوبی

  این روزها اگر سری به خیابانهای شهر بیندازید با معضلاتی روبرو میشوید که شاید برای مشاهده آنها نیاز به وقت چندان نباشد یکی از این معضلات اعتیاد است معضلی که دیگر زن و مرد ، دختر وپسر نمی شناسد،اگر تا دیروز سیگار کشیدن مردان خانواده قبح داشت امروز طبق آمار زنان و دختران کم

 

unnamedاین روزها اگر سری به خیابانهای شهر بیندازید با معضلاتی روبرو میشوید که شاید برای مشاهده آنها نیاز به وقت چندان نباشد یکی از این معضلات اعتیاد است معضلی که دیگر زن و مرد ، دختر وپسر نمی شناسد،اگر تا دیروز سیگار کشیدن مردان خانواده قبح داشت امروز طبق آمار زنان و دختران کم سن و سال کشور پیشتاز اعتیاد شده اند و گاهی مردان معتاد را هم، همراهی می کنند.اعتیاد پدیده ای است که از زمان های دور در جوامع مختلف بشری وجود داشته و در حال حاضر نیز، با وجود علم و افزایش سطح شعور و آگاهی مردم، همچنان در حال گسترش است و هر ساله افراد زیادی را دام خود می اندازد.اگر اعتیاد پدیده ای مخرب تلقی می شود، به این دلیل است که در کمین نابودی گرانمایه ترین و پر ارزش ترین سرمایه جوامع انسانی،یعنی جوانان، نشسته است و آنان را در چنگال عوارض سوء خود گرفتار می کند.علاوه بر تهدید سلامت جسم و روان افراد در جنبه های اخلاقی،اجتماعی و اقتصادی جامعه نیز آثار زیان آور و جبران ناپذیر بر جا می نهد.

مساله اعتیاد به مواد مخدر،منحصر به کشور ما نیست و کلیه جوامع بشری را تهدید می کند. سوء مصرف مواد و وابستگی دارویی به عنوان یکی از عمده چالش های جهان معاصر، گستره ای وسیع، شیوه های متعدد مصرف و طبقات متفاوت مصرف کنندگان را در بر می گیرد.

اعتیاد(Addiction)

روانپزشکان،تغییرات سلولی را که در اثر استفاده زیاد از مواد و دارو های روان گردان رخ می دهد و باعث ایجاد مقاومت و تحمل علایم مرضی ناراحت کننده و زجرآور بدنی و روانی به هنگام عدم استفاده از آن     می شود را اعتیاد نامیده اند.

سازمان بهداشت جهانی: پسرفت سلامت جسمی و روانی در نتیجه افراط در مصرف ماده.

مفاهیم اعتیاد

مواد: شامل همه ترکیباتی است که باعث تغییر کارکرد مغز به صورت هیجان و افسردگی رفتار نابهنجار و عصبانیت یا اختلال در قضاوت و شعور بشود.

وابستگی: یعنی تمایل شدید فرد به ادامه مصرف یک ماده.

طبقه بندی مواد مخدر

  • توهم زا:(شاهدانه،حشیش،ماری جوانا)(LSD،اکستازی)
  • سستی زا(افسرده کننده ها):(طبیعی_ تریاک،مرفین،شیره،کدئین)(نیمه مصنوعی_ هروئین ،کراک ایرانی)(مصنوعی_ متادون،پتدین)
  • محرک ها🙁 طبیعی_ کوکائین،کراک،ناس)(مصنوعی_ آمفتامین،شیشه، نخ، برنز)
  • آرامبخش ها:(بنزودیاپین ها_دیازپام،فلورازپام)(باربیتورات ها_فنوباربیتال)

علایم تشخیص فرد مصرف کننده مواد مخدر

۱- سرخ شدن‌ چشم ها

۲- نگاه‌های‌ مات‌ به‌ مدت‌ طولانی

۳- نامفهوم‌ و جویده‌ شدن‌ طرز صحبت

۴- عدم‌ تعادل‌ در حرکات

۵- کم‌ شدن‌ توجه‌ به‌ نظافت

۶- محل های‌ متعدد تزریق‌ سرنگ‌ در بدن

۷- غیبت‌های‌ مکرر از کلاس‌ درس‌ و کاهش‌ علاقه‌ به‌ تحصیل

۸- بی‌ قراری‌ شدید

۹- تغییرات‌ ناگهانی‌ خُلق

۱۰- به‌ مشام‌ رسیدن‌ بوهای‌ غیر عادی‌ از دهان‌ یا لباس

۱۱- لوله‌های‌ خالی‌ خودکار، کبریت‌ نیم‌ سوخته‌ در محل‌های‌ غیر معمول

۱۲- طولانی‌ شدن‌ زمان‌ ماندن‌ در دستشویی‌ و حمام

۱۳- ناپدید شدن‌ بعضی‌ اشیاء در خانه

۱۴- خواب‌ آلودگی

۱۵- تغییر دوستان

۱۶- تأخیر در حرکات‌ و کند شدن‌ رفتارها

عوامل موثر در اعتیاد

الف) عوامل فردی– فقدان ارزشهای مذهبی و اخلاقی- اختلالات روحی و روانی- زمینه تربیتی –افت تحصیلی یا ترک تحصیل – بیماری های جسمی.

ب) عوامل خانوادگی _ نفاق و ناسازگاری و درگیری در محیط خانواده- سطح سواد پایین والدین-      خانواده های از هم گسیخته و نابسامان- عدم آگامی نسبت به روش های تربیتی(والدین خودکامه یا مستبد و یا والدین سهل انگار و بی بندبار)- وجود فرد معتاد در خانواده- عدم وجود ارتباطات دوستانه و صمیمانه میان والدین و فرزندان.

ج) عوامل اجتماعی – بیکاری-فقدان توان مالی- رفاه اقتصادی توام با بیکاری-مصرف مواد مخدر به عنوان هنجار اجتماعی- دوستان یا اطرافیان معتاد- نداشتن فرهنگ صحیح درمان-عدم وجود هماهنگی بین ارگانهای مختلف جهت حل مساله اعتیاد.

مراحل اعتیاد

الف) مرحله آشنایی: شخص با تشویق دیگران(دوستان)،و یا براثر کنجکاوی مصرف مواد مخدر را شروع وبا مواد آشنا می شود.

ب) مرحله شک و مبارزه: پس از مدتی که به مصرف نامرتب مواد مخدر پرداخته برای ادامه مصرف فرد دچار شک و تردید می شود و برای رهایی از فکر مصرف به مبارزه می پردازد.

ج) مرحله اسارت و معتاد شدن:شخص پس از گذراندن مرحله دوم اگر نتوانست بر خود پیروز شود مصرف مواد را ادامه می دهد و یا دچار مرحله اسارت می شود.

پنج اصل پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر

برای پیشگیری از اعتیاد، اصولی برای کمک به والدین، معلم‌ها، افرادی که در هدایت جامعه نقش ایفا می‌کنند و نیروهای اجرایی وجود دارد.

اصل اول

– تاثیر بالقوه و خاص عوامل خطرزا و حفاظت کننده با تغییر سن تغییر می کند. برای مثال، وجود عوامل  خطر زا در خانواده تاثیر مخربی بر کودک می‌گذارد، در حالی که اعتیاد به مواد مخدر می تواند عامل  خطر زایی برای نوجوان باشد.

– مداخله زود هنگام در عوامل خطر زا ( عدم کنترل خویش و رفتارهای پرخاشگرایانه ) موثرتر از مداخله دیرهنگام برای تغییر مسیر زندگی یک کودک از مشکلات و رفتارهای منفی به جاده صلاح است.

– باید توجه داشت تاثیر عوامل خطرزا و حفاظت کننده بر افراد جامعه در سن، فرهنگ، جنسیت، قومیت و اقلیم‌های مختلف گوناگون و متفاوت است.

اصل دوم

برنامه های پیشگیری از اعتیاد باید اشکال مختلف اعتیاد به مواد مخدر و داروهای تجویز شده توسط پزشک را در سنین مختلف (حتی پیش از رسیدن به سن قانونی ) معرفی کنند.

اصل سوم

برنامه های پیشگیری از اعتیاد باید علاوه بر معرفی اشکال مختلف اعتیاد به مواد مخدر

– عوامل خطرزا

– عوامل حفاظت کننده را نیز معرفی کنند.

اصل چهارم

برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد باید عوامل خطرزا را متناسب با شخصیت (سن، جنسیت و قومیت ) افراد شرکت کننده در جامعه معرفی کنند تا نتیجه بهتری گرفته شود.

اصل پنجم

برنامه های پیشگیری از اعتیاد که مبتنی بر خانواده هستند باید بتواند پیوندها، روابط خانوادگی و مهارت های والدین ( بحث و گفت و گو، کمک به استقلال فرزندان و اجرای سیاست های مقابله با مصرف مواد مخدر در خانواده ) را ارتقا دهند. نزدیکی و صمیمیت اعضای خانواده اساس ارتباط میان والدین و فرزندان است. صمیمیت اعضای خانواده می تواند باعث ارتقای مهارت های آموزشی والدین در حمایت از فرزندان و رابطه با آنها شود.

– نظارت والدین در امر پیشگیری از اعتیاد حیاتی است. با ارائه روش های علمی نظارت و ستایش از رفتارهای مناسب فرزند که با قوانین خانواده منطبق باشند می توان تاثیر نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد فرزندان را ارتقا داد.

– باید دانش والدین و معلم ها درباره انواع مواد مخدر و روش های مصرف را ارتقا داد تا آنها با تشریح عواقب هولناک مصرف مواد مخدر برای دانش آموزان از اعتیاد به مواد مخدر پیشگیری کنند.

– مداخلاتی که بر خانواده متمرکز باشند تاثیر مثبتی بر تغییر رفتار والدین دارند و از تعدد عوامل خطر زایی که منجر به اعتیاد به مواد مخدر می شوند می کاهند.

راههای پیشگیری

الف)الگوی خوبی برای فرزندانتان باشید.

ب)از مهارت حل مسئله و گفتگو استفاده نمائید.

ج)کودکان در فرایند رشد یاد می گیرند هنگام مواجه با مشکلات چه واکنشی نشان دهند.

ت)در شبانه روز حداقل ۱۵ دقیقه را به گفتگو با فرزندانتان اختصاص دهید.

پ)سعی نمایید در خانواده قانون و مقررات بگذارید.

چ) سعی نمائید فرزندانتان را با ارزش های دینی و معنوی آشنا سازید.

و)شنونده خوبی باشید.

ی) سعی نمائید با احترام با فرزندانتان صحبت کنید.

سخن آخر

بر طبق آمار های موجود سن شروع مصرف مواد مخدر در کشور ماکاهش یافته و تغییر الگوی مصرف از سنتی به صنعتی و ارایه صدها نوع مواد آمفتامین و متامفتامین با نام های جذاب و شکیل و فریبنده و برانگیزننده با سرمایه گذاری اندک و سهولت در ساخت و سود بالا با فرآوری تقلبی،زمینه را بیش ازپیش برای جذب مشتریان جدید هموار کرده است.در این رابطه خانواده به عنوان اساسی ترین نهاد جامعه نقش مهمی در پیشگیری از گرایش به مصرف مواد ،از طرفی آموزش و پرورش که با بیشترین گروه دانش آموزان و نوجوانان و جوانان ارتباط دارد و همچنین دستگاه های آموزشی و نظارتی و قضایی و رسانه های دیداری و شنیداری با برنامه ریزی در زمینه آموزش وآشنایی و پیشگیری و افزایش آگاهی خانواده در خصوص روش های پیشگیری و درمان و نحوه تعامل با فرد از اهمیت زیادی برخوردار است.امید است نهاد های ذی ربط دست در دست هم نهاده و با بهره گیری از متخصصین ، خانواده ها و جوانان این کشور را از چنگال اعتیاد نجات دهند.

گردآوری ونویسنده: محمد محبوبی سیسی

منابع

  • هجوم خاموش.سید محمد سقازاده_
  • زندگی در آتش اعتیاد…تالیف.حمیدعلی باغبان و زیبا نجمی_
  • عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر..تالیف_غلامعلی قربانی و سلمان قادری_۱۳۹۲ .
  • راهنمای پیشگیری و درمان مصرف مواد مخدرو محرک.. تالیف_غلامعلی قربانی و سلمان قادری_۱۳۹۲٫
  • مجموعه پیشگیری از اعتیاد(سوءمصرف مواد و ایدز)…تالیف-دکترعلیرضا جزایری و لیلا سلیمانی-۱۳۹۰
  • سایت فارس.
  • Migna.ir

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۳
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فانوس سیس پنج‌شنبه , 20 نوامبر 2014 - 12:20

خدایا جامعه ما و شهر ما و خانواده های ما را از این بلای خانمانسوز بدور دار.

شبنم شنبه , 22 نوامبر 2014 - 14:51

ممنون .خیلی پرمحتوا و عالی بود.

عالی دوشنبه , 24 نوامبر 2014 - 1:52

بد نبود یعنی خوب بود کاش به جای حرف عمل کنیم مراکز الکیه تبلیغات هم علیه مسولین دل سوز شما کدوم طرفی حرف یا عمل