کد خبر : 17356
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 18 دسامبر 2014 - 22:52

آلوده ترین قسمت های منزل که تصورش را نمی کنید!

آلوده ترین قسمت های منزل که تصورش را نمی کنید!

مریم سادات کاظمی: گرچه نباید توجه به نظافت منزل حالت وسواس گونه بگیرد، اما لازم است تا نسبت به بعضی قسمت ها حساس تر بود. شاید به نظر نرسد اما بعضی از وسایل و قسمت های منزل آلودگی زیادی دارند و باکتری ها و میکروب ها را به راحتی انتقال می دهند.

به گزارش  شبسترنیوز  تصور می شود که دستشویی آلوده ترین بخش منزل است اما باید گفت که جاهای دیگری مانند دستگیره در، ساک خرید، اسفنج ظرفشویی و تلفن نیز مامن انواع میکروب ها و باکتری هاست. این قسمت ها باعث انتقال عفونت، ویروس ها و باکتر ی ها می شود و زمینه ابتلا دیگران به انواع بیماری ها را فراهم می کند.

  • دستشویی    

میلیاردها باکتری ها در روده ها زندگی می کنند که مسئول هضم و گوارش غذا هستند. در نتیجه مواد زائد بدن نیز جایگاه بیشتر از ۵۰۰ نوع میکروارگانیسم خواهد بود. در صورتی که پس از رفتن به دستشویی دست ها به خوبی شسته نشوند، این میکروب ها وارد بدن شده و زمینه ساز ابتلا به بیماری خواهد شد.

برای پیشگیری از انتقال میکروب ها باید دستشویی به طور مرتب نظافت شود.  شستشوی دست ها نیز با آب و صابون بسیار مهم است.

  • دستگیره های در

۸۰% بیماری های عفونی رایج از طریق دست ها انتقال می یابند. پس جای تعجب نیست که دستگیره های در جز آلوده ترین قسمت های منزل باشد.

هنگام نظافت منزل حتما دستگیره های در ورودی، اتاق ها، کمد و یخچال را نیز تمیز کنید. تا زمان نظافت بعدی منزل اگر یکی از اعضای خانواده مبتلا به سرماخوردگی شد، دستگیره ها را با دستمال ضدعفونی کاملا پاک کنید.

  • کیف دستی و ساک خرید

در سال ۲۰۱۳ تحقیقی انجام شد که نشان داد از هر پنچ کیف دستی یکی بیشتر از دستشویی باکتری دارد. این مقدار باور نکردنی میکروب که می توانند زمینه ابتلا به بیماری ها باشند در انواع وسایلی که در کیف می گذاریم مانند کلید، کاغذها، خودکار، کلینکس، لوازم آرایش، کیف پول و… جای دارند. شاید به دلیل که این وسایل در جاهای مختلف می گذاریم و حتی ممکن است روی زمین نیز بیفتند.

ساک های خرید نیز انواع بسیار زیاد میکروب ها را حین خرید در خود جمع می کنند. هنگامی که سبزیجات، گوشت، ماهی و دیگر مواد غذایی را در ساک می گذاریم و به جاهای مختلف برده می شود، طبیعتا میکروب ها و باکتری ها نیز انتقال می یابند.

قسمت های داخلی و خارجی ساک خرید و کیف دستی را حتما به خوبی تمیز نمایید، به خصوص اگر جنس آنها از چرم است زیرا این جنس زمینه تکثیر بیشتر میکروب ها را فراهم می کند. توجه داشته باشید که کیف دستی سطل آشغال نیست! دستمال های استفاده شده، خوراکی نیم خورده و… را در آن نگذارید.

  • اسفنج ظرفشویی

از آنجا که اسفنج ها گرم و مرطوب هستند، بهشتی برای باکتری ها محسوب می شوند که هنگام نظافت ظرف ها آلودگی ها را منتقل می کند. این نکته در مورد کهنه های زمین شویی نیز وجود دارد.

برای حفظ بهداشت اسفنج ظرفشویی، هیچ گاه آن را مرطوب نگذارید. پس از استفاده چندین بار به خوبی آن را آبکشی نمایید و در جایی بگذارید که سریع خشک شود. همچنین بهتر است از مایع ظرفشویی آنتی باکتریال استفاده گردد. اسفنج را دو دقیقه در مایکروویو بگذارید تا استریل شود. مدت طولانی نیز از یک اسفنج استفاده نکنید.

  • سطح کابینت آشپزخانه

سطح کابینت و تخته گوشت آشپزخانه قسمت هایی است که میکروارگانیسم های زیادی روی آنها تکثیر می یابند زیرا مواد غذایی مختلف مانند میوه ها، سبزیجات، گوشت ، ماهی و… روی آنها گذاشته می شود.

هنگام تهیه غذا و پس از آن باید این سطوح به خوبی تمیز شود. همچنین هنگامی که گوشت را روی تخته خرد می کنید آن را به خوبی بشویید و سپس برای سبزیجات استفاده نمایید. شیارهای روی تخته گوشت جایگاه بسیار خوبی برای تکثیر باکتری هاست پس در صورت ایجاد شیار، حتما تخته را عوض کنید. اگر تخته چوبی دارید، روی سطح آن را سمباده بکشید و گاه گاه آن را در آب جوش بگذارید.

  • کفش ها

کفش ها نیز جز وسایل بسیار آلوده ای هستند که هر روز بارها و بارها وارد منزل می شوند. مسلما راه رفتن در جاهای مختلف بیرون منزل میکروب ها و باکتری ها را انتقال می دهد.

هرگز با کفش وارد منزل نشوید. این مسئله در صورتی که بچه کوچک دارید که چهار دست و پا می کند اهمیت بیشتری دارد زیرا آلودگی ها به دهانش انتقال می یابد.

دمپایی ها را نیز هر چند وقت یک بار عوض کنید و اگر قابلیت شستشو در ماشین لباسشویی را دارد حتما این کار را انجام دهید.

  • تلفن همراه

تلفن همراه وسیله ای است که روی سطوح مختلف گذاشته می شود و در موقعیت های مختلف مورد استفاده است. از همین رو آلودگی های زیادی را با خود حمل می کند. پس مرتب این وسیله را ضدعفونی نمایید.

  • گوشی تلفن ثابت و موس کامپیوتر

دیگر وسایل آلوده منزل که تصورش را نمی کنیم، گوشی تلفن ثابت و موس کامپیوتر است زیرا به خاطر تماس مکرر با دست ها، باکتری ها زیادی در آنها جمع می شوند.

این وسایل را مرتب ضدعفونی نمایید به خصوص اگر مورد استفاده جمعی است و یا فرزند کوچک دارید که به آن دست می زند. همچنین هنگام صحبت کردن با تلفن خوراکی نخورید.

  • مسواک

مسواک نیز مانند اسفنح ظرفشویی محیط گرم و مرطوبی است که برای تکثیر باکتری ها ایده‌ آل است. بهتر است هر چند وقت یک بار مسواک را عوض کنید. پس از استفاده نیز آن را به خوبی تکان دهید تا قطرات آب جدا شوند. سپس آن را طوری بگذارید که در هوای باز خشک شود البته با مسواک های دیگر تماس نداشته باشد.

  • یخچال

یخچال محیطی است که انواع مواد غذایی خام، پخته، با تاریخ انقضای کوتاه یا طولانی، در بسته یا بدون درپوش را داخل آن می گذاریم.

برای حفظ بهداشت مواد غذایی بهتر است هر طبقه با توجه به درجه برودت مختص نوع خاصی از خوراکی ها باشد. مواد غذایی خام و پخته، گوشت ها وسبزیجات را جدا از هم بگذارید. بهتر است از ظروف دربسته استفاده نمایید البته بسته بندی های غیر ضروری را دور بیاندازید. دو بار در ماه درون یخچال را با کمی آب ژاول تمیز کنید.

منبع:www.Esante.fr

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

ر-ی جمعه , 19 دسامبر 2014 - 3:28

باسلام :علاوه برمواردی که دکرگردید،اسکناس وسکه های رایج هم که دائما دست به دست میگرددازآلوده ترین هابه شمارمیرود،وجای تعجب وتاسف است که بعضی ها برای شمردن اسکناس متوالیاانگشت خودرابادهن میخیسانند.
پس چه خوب است امروزه که این امکان وجودداردحدالامکان برای خریدهایمان ازکارت بانکی استفاده نمائیم.