کد خبر : 165273
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 سپتامبر 2022 - 12:45

مواد مخدر، معضلی علیه بشریت

مواد مخدر، معضلی علیه بشریت

امروزه در کنار سه بحران جهانی ( فقر، نابودی محیط زیست و تهدیدات هسته‌ای) موضوع مواد مخدر و روان‌گردان‌ها به عنوان بحران چهارم و بزرگترین شوک هزاره سوم سبب گردیده و بالغ بر ۱۷۰ کشور در جهان با این معضل دست و پنجه نرم ‌کنند.

به گزارش شبستر خبر، در این بین اعتیاد به مواد مخدر به عنوان اولین معضل اجتماعی در کشور مطرح بوده و تهدیدی بزرگ و چند وجهی می‌باشد که از سوی این پدیده شوم متوجه آحاد مختلف جامعه شده و باعث سیر فزاینده تقاضا و روند فزاینده عرضه مواد مخدر در جامعه شده است؛ به گونه‌ای که طی ۱۴ ساله اخیر شاهد افزایش ۳۲ درصدی مصرف‌کنندگان مواد مخدر در جامعه جهانی بوده‌ایم و در سطح ملی و استانی نیز با رشد قابل توجه مصرف مواد مخدر روبرو هستیم.
بعد از تجارت نفت، توریسم و اسلحه، گردش مالی و اقتصادی قاچاق مواد مخدر در جهان یک سود افسانه‌ای را برای قاچاقچیان رقم زده و موجب راه رواج یک اقتصاد زیرزمینی و بسیارخطرناکی شده است که فساد ناشی از آن نابودی نسل‌ها را به همراه دارد.
در همین زمینه کشور ایران هم به دلیل آرایشات تولید و مسیر ترانزیتی در جغرافیای جهان به جهت همسایگی با کشور‌های بزرگ کشت مواد مخدر از این قضیه مستثنی نبوده است. در گذشته اغلب مواد مخدر به شکل تریاک بود که با وجود کم خطر بودن نسبت به سایر مواد، کشف آن هم نسبتاً راحت بود، اما بعد‌ها تولیدکنندگان با استفاده از برخی تکنولوژی‌ها که با حمایت کشورهای قدرتمند صورت گرفت، به فناوری‌هایی دست یافتند که موجب کوچک شدن حجم و خطرناک شدن نوع مواد مخدر شد.
هیچ کشوری به اندازه جمهوری اسلامی ایران سپر دفاعی این بلای ویرانگر نبوده و هزینه‌ گزافی برای مقابله با چنین معضل متحمل است؛ بطوری‌که تاکنون نزدیک به چهار هزار نفر از بهترین جوانان کشور در این راه شهید شده‌اند و نزدیک به ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر نیز جانباز در راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر تقدیم شده است. با این حال ابعاد سرمایه گذاری برای مبارزه با مواد مخدر باید چند وجهی باشد که یکی از عوامل مبارزه، موضوع مقابله می‌باشد که در همین زمینه جمهوری اسلامی ایران کم نگذاشته است، اما متاسفانه در بحث فرهنگی آن‌طور که باید عملکرد مناسبی نداشتیم و در درمان هم ورود ناقصی به این موضوع صورت گرفته است.
با توجه به اینکه استکبار و دشمنان ملت ایران به این باور رسیده‌اند که با قدرت و تسلیحات نظامی نمی‌توانند به کشور ما ضربه بزنند، لذا تمرکز خود را بر تغییر باورها، ارزش‌ها و فرهنگ جامعه ما معطوف نموده تا با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی بتوانند جلوی پیشرفت و توسعه مملکت ما را بگیرند که به همین خاطر مدام در فضاهای مجازی راه‌های مختلف تولید مواد مخدر را آموزش می‌دهند تا بتوانند از این طریق سرمایه کشور که سلامت و اعتماد به نفس جوانان ماست را از بین ببرند.
مواد مخدر و اعتیاد اصلی‌ترین آبشخور آسیب‌های اجتماعی و معضلات جامعه بوده و همچون زلزله ویرانگر و سلاح مرگباری است که کانون خانواده را از هم گسسته و تارپود آنها را در هم می‌ریزد و و یکی از موانع جدی توسعه و پیشرفت جامعه ماست.
البته اعتیاد، بیماری اجتماعی است که ویرانگری حاصل از اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان‌ها، سقوط بسیاری از ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی و اجتماعی را به همراه دارد و از عوامل اصلی شیوع بیماری‌های ایدز و هپاتیت می‌باشد که بعد از تصادفات، سکته‌ها و سوختگی چهارمین عامل مسمومیت مرگ و میر در کشور است.
خیرین و آحاد جامعه و مسئولان باید آماده مجاهدت و ایثار‌گری در خصوص مبارزه با مواد مخدر باشند، چرا که این موضوع یکی از مهمترین چالش‌های اجتماعی کشور است. راه نجات از معضلات و انحرافات در جامعه خصوصاً در موضوع مواد مخدر و اعتیاد رویکرد فرهنگی و اجتماعی است و بر همین اساس لزوم دغدغه‌مندی، حساسیت و مشارکت موثر همه سازمان‌ها، مسئولین، گروه‌های علمی و مردم نهاد ضروری به نظر می‌رسد. باید همه ظرفیت‌های مراکز دانشگاهی، اصحاب اندیشه در اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر آستین همت بالا بزنند.
متاسفانه اصلی‌ترین قربانیان قصه پر غصه اعتیاد خانواده این افراد هستند. تا زمانی‌که باور افراد درگیر با این پدیده را تغییر ندهیم و اعتماد به نفس را در این افراد ایجاد نکنیم و جامعه آنها را حمایت نکند، موفق نخواهیم شد و با زور نمی‌توان فرد درگیر با اعتیاد را نجات داد. باید تمامی ارگان‌های تاثیرگذار در جامعه ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که در اختیار دارند را فراهم کنند؛ چرا که راه‌های زیادی برای فریب افراد وجود دارد و اگر مسائل آموزشی و تربیتی صحیح نباشد، افراد دچار این پدیده خانمان سوز خواهند شد و زمانی‌که به خود و شخصیت خود می‌نگرند متوجه می‌شوند که به یک فرد عصیانگر، معارض و عنصر نامطلوب جامعه تبدیل شده‌اند.
در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه و نگرانی خانواده‌ها آینده فرزندان‌شان است و اگر در این زمینه غفلت صورت گیرد، قطعاً آسیب خواهیم دید و اگر در خانواده مدیریت به درستی انجام شود و محیط خانه محیطی آرام و بی‌دغدغه باشد و مهارت‌های دینی و اخلاقی، سبک زندگی و دوست یابی به درستی به فرزندان آموزش داده شود، به طور قطع بسیاری از مشکلات از این ناحیه در جامعه کاهش می‌یابد. گسترش آگاهی و اطلاع رسانی در جامعه از جمله در بین جوانان و نوجوانان مهمترین راه مقابله با رواج مواد مخدر به شمار می‌رود. اصلی‌ترین راهبرد ما آگاه‌سازی است و اگر پدر و مادرها به تکالیف خود آگاه باشند و آموزش‌های لازم را ببینند ‏مطمئناً آسیب پذیری فرزندان کمتر می‌شود. لذا خانواده‌ها باید روش‌های تصمیم‌گیری، سازگاری با تغییرات و توانایی “نه” گفتن را به فرزندان خود بیاموزند که در این صورت آنان را در مقابل مخاطرات پیشرو ایمن خواهند ساخت.

محمدعلی نصرتی، دبیر سابق شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.