کد خبر : 163920
تاریخ انتشار : شنبه 26 ژوئن 2021 - 16:37

کارنامه یک انتخاب در شهرستان شبستر

کارنامه یک انتخاب در شهرستان شبستر

مردم منطقه شبستر در انتخاب اعضای شورای اسلامی ثابت کرد که بار دیگر نسبت به حق سرنوشت خود در اداره شهر و روستا با کسی شوخی ندارد، گرچه جامعه در حال حاضر با مشکلات زیادی مواجه است.

شبسترخبر-علیرضا خوش‌نیت: انتخابات شوراهای اسلامی شهرستان شبستر در شهرها و روستاها همزمان با انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید. مدت ها پیش از انتخابات و حتی روزهای منتهی به رای گیری گمانه زنی‌های زیادی در باره نوع، نحوه و تعداد مشارکت کنندگان در عرصه‌های رسانه‌ای، مجازی و همچنین گفت‌وگوها و نشست‌های صاحب نظران مطرح شد.

اما مردم شهرستان شبستر با وجود همه مشکلات از جمله همه گیری کرونا که بی شک یکی از عوامل منفی اثرگذار بر مشارکت عمومی تلقی می شد ، از طرفی کارشکنی دشمنان که از داخل و خارج شد مردم بازهم کار را تمام کرد و با میزان مشارکت ۵۱ درصدی در این انتخابات کارنامه قابل قبولی از یک انتخاب ارائه داد.

اگرچه برخی در این دوره به این مدعا که بنای قهر با انتخابات را گذاشته و تلاش کردند مردم را به همراهی نکردن در انتخابات تشویق کنند اما رهبر معظم انقلاب به درستی به این نکته اشاره کردند که عموم مردم دنبال اسم این و آن نیستند. عامه مردم دنبال این هستند که ببینند چه کسی دارای یک مدیریتی است، دارای یک قوت عملی است، یا دارای قوت اراده‌ای است.

مردم منطقه در انتخاب اعضای شورای اسلامی ثابت کرد که بار دیگر نسبت به حق سرنوشت خود در اداره شهر و روستا با کسی شوخی ندارد، گرچه جامعه در حال حاضر با مشکلات زیادی مواجه است اما در عین قبول معضلات موجود از شنیدن القائات مسمومی که تنبلی و بی مسئولیتی و بی توجهی به سرنوشت خود و شهر را ترویج می کنند بی تفاوت بوده و اجازه نمی دهد کسی برای او تعیین تکلیف کند.

این در حالی است که، برخی از نامزدها و چهره های شاخص که در انتخابات شوراهای اسلامی ثبت نام کرده بودند، فرآیند بررسی‌های قانونی امکان حضور برای تمام نامزدها در عرصه‌های رقابت فراهم نشد.

در طول یک هفته تبلیغات نامزدهای شوراهای اسلامی که به ارائه دیدگاه خود و معرفی عملکرد گذشته داشتند، صراحت برخی نامزدها و تلاشی که برای به چالش کشاندن برنامه های رقبای خود داشتند یکی از عوامل داغ تر شدن فضای انتخاباتی به ویژه در روزهای پایانی تبلیغات شد از این رو حضور برخی چهره‌های شاخص در عرصه رقابت و جدیت آنها در این حوزه یکی از امتیازات انتخاباتی بود و از سوی دیگر برخی نامزدها در نهایت با ارزیابی فضای انتخاباتی بنا به دلایلی که تشخیص دادند انصراف دادند که با انصراف در برخی شهرها و روستاها به علت عدم حد نصاب قانونی تعداد نامزدها، موجب عدم برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی در دو شهر و ۱۲ روستا شد که در طول انتخابات شوراهای اسلامی منطقه کم نظیر بود.

از دیگر ویژگی ترکیب نامزدهای ششمین دوره شوراهای اسلامی در شهرستان شبستر اینکه برخی چهره ها که شایستگی و لیاقت بیشتری در انتخابات داشتند متاسفانه ثبت نام ننموده و بیشتر آنها دلایل مختلفی از جمله نبود تعامل و همفکری در ترکیب اعضای شورای اسلامی را عنوان کردند و اذعان نمودند که برخی منتخبین اعتقادی به کار جمعی و شورایی نداشته و به رای اکثریت احترام قائل نیستند.

برخی صاحب نظران نیز برخی از قوانین شوراها را مانع تصمیم گیری عنوان کرده و گفتند متاسفانه نهاد شورای اسلامی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری با مشکلاتی مواجه هستند که راهکار آن اصلاح قانون شوراها و تفویض اختیارات بیشتر به این نهاد دانستند.

همین دلایل طبق بررسی‌ها نشان می‌دهد در برخی از شهرها قوت و اعتبار ترکیب این نهاد نسبت به ادوار قبلی ضعیف‌تر شده و اعضای شورای اسلامی تخصص کافی برای این امر را نداشته و عملا به شورای اسلامی شهرداری تبدیل شده‌اند که متاسفانه شهردار به جای شورای اسلامی برای این نهاد تصمیم‌سازی می‌کند، باید پذیرفت در برخی شهرهای منطقه حوزه اعتمادسازی بین مجموعه شهرداری و مردم به شدت آسیب دیده و اثرات منفی بر اداره شهرداری گذاشته است از این رو اینک بر منتخبین ششمین دوره شوراهای اسلامی است که با آگاهی کامل و کافی از قوانین و مقررات با احترام به انتخاب شهروندان در انتخاب مدیر توانمند بدون در نظر گرفتن مصالح شخصی دقت کنند و از ظرفیت افرادی که در حوزه های مختلف صاحب نظر هستند در کمیسیون های مربوطه بهره جسته و با برنامه کارشناسی شده امور شهری را پیگیری کنند.

ولی به هر حال حفظ سرمایه‌های اجتماعی با اعضای شورای اسلامی پاسخگو و اعتمادسازی بین مجموعه شهرداری و شهروندان با تعیین مدیر و شهردار مجرب و کارآزموده می تواند اکثر مشکلات یک شهر را برطرف نماید. اولین وظیفه نهاد شورای اسلامی تعیین هیات رئیسه و انتخاب شهردار کارآمد، با اخلاق، مجرب و متخصص در امور شهری، میزان سرمایه های اجتماعی شهر را نیز افزایش می دهد از طرفی اگر این موضوع به سرانجام برسد می تواند سبب شود مجموعه شورای اسلامی و شهرداری عملکرد مناسب و کارآمد در چهار سال پیش رو داشته باشد.

شهردار منتخب شورای اسلامی باید با مردم مدام سخن بگوید، اما نه از طریق افتتاح پروژه‌ها یا فضای مجازی یا گفت‌و‌گوهای خسته کننده و کلیشه‌ای. سخن گفتن با مردم آنگاه نتیجه می دهد که در میان مردم و با مردم باشد و مخلص کلام مدیر پروازی نباشد.

در کنار شهردار شورای اسلامی هم باید بعد از چهار سال محبوب مردم بماند، خوش سخن بگوید، پرخاشگر نباشد، بزک نکند، دلسوز باشد و نقد پذیر و در یک کلام از نگاه شهروندان که صاحبان انقلاب هستند به مطلق صداقت بماند.

گفتنی است، بر اساس اعلام فرماندار شبستر از ۱۱ شهر در ۹ شهر و از ۷۳ روستا ۶۱ روستا  حائز برگزاری انتخابات شدند و شهر های کوزه کنان و سیس به دلیل انصراف برخی از نامزدها فاقد حد نصاب لازم برای انتخابات شدند.

انتهای پیام/ب

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.