کد خبر : 163666
تاریخ انتشار : شنبه 17 آوریل 2021 - 21:41

شبستر خبر گزارش می دهد:

شور کارآفرین زوج شبستری برای شیرین کردن کام مردم

شور کارآفرین زوج شبستری برای شیرین کردن کام مردم

زوج کارآفرین در شهرستان شبستر با همت و تلاش یکدیگر توانستند با اخذ وام بسیج سازندگی، وام خوداشتغالی و فروش طلاهای همسر با راه‌اندازی کارگاه تولید نوقا برای خود اشتغال ایجاد کنند.

به گزارش شبستر خبر، نام “نوقا” که به میان می‌آید بدون شک ذهن‌ها به سمت سوغاتی‌های شیرین و خوشمزه تبریز و آذربایجان می‌رود. آخر هر چه باشد تبریز پایتخت شیرینی و شکلات‌های خوشمزه نیز است و نوقا یکی از به یادماندنی‌ترین سوغاتی‌های این شهر و سایر شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی محسوب می‌شود.

در تبریز و سایر شهرستان‌های کارگاه‌های مختلفی برای تولید “نوقا” وجود دارد که مردم سراسر کشور را مهمان تولیدات خوشمزه خود می‌کنند.

یکی از کارگاه‌های تولید “نوقا” در شهرستان شبستر متعلق به خانم فاطمه نیکی و آقای محمد دهقانی یک زوج شبستری است که با تلاش و پشتکار خود توانستند این کارگاه را راه‌اندازی کرده و در جهت رونق اقتصادی خانواده و منطقه تلاش کنند.

خانم فاطمه نیکی که در کنار همسرش در کارگاه تولید “نوقا” به فعالیت مشغول است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: بعد از اینکه شوهرم در کارگاه تولید “نوقا” راه و روش این کار را یاد گرفته بود، به او پیشنهاد کردم به تنهایی و برای خودش کارگاه تولید “نوقا” راه‌اندازی کند.

وی افزود: شوهرم چند سال در یک کارگاه تولید “نوقا“کار می‌کرد، وقتی تمامی راهکارها و راه و رسم تولید “نوقا” را به خوبی یاد گرفت به او پیشنهاد کردم با دریافت وام خوداشتغالی و حمایت‌های بسیج سازندگی و اخذ وام دیگر و فروش طلاها و اندک پس‌اندازی که داشتیم یک کارگاه جدید تولید “نوقا” راه‌اندازی کنیم.

این کارآفرین ادامه داد:به همین منظور ۵۰میلیون وام خوداشتغالی، ۱۵ میلیون تومان وام از بسیج سازندگی و ۱۰ میلیون پول فروش طلاهایم را روی هم گذاشته و در سال ۹۷ این کارگاه را ایجاد کردیم.

محمد دهقان، همسر خانم نیکی نیز با اشاره به چندین سال سابقه کار در تولیدی “نوقا” تصریح کرد: پیش از این چند سال در کنار برادرم در کارگاه تولید “نوقا” و “باسلوق” کار می‌کردم، در آن کارگاه چهار سال کارگری کردم بعد به پیشنهاد همسرم، تصمیم گرفتیم برای خودمان کار کنیم.

سال ‌اول روزانه ۱۰ کارتن و امسال ۵۰ کارتن “نوقا” تولید کردیم

 فعال اقتصاد مقاومتی ادامه داد: در سال اول راه‌اندازی کارگاه روزانه ۱۰کارتن “نوقا” تولید کردیم، در هر کارتن ۹ بسته “نوقای: مغزدار و ۶ بسته “نوقای” ساده بود. امسال ۱۰ کارتن را به ۵۰ کارتن رسانده و همچنان فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهیم.

بازار مصرف این “نوقاهای” خوشمزه  در سراسر کشور است به‌طوریکه “نوقاهای” این کارآفرین در سراسر کشور از جمله تهران، اصفهان، ‌کرج، خوزستان، کرمانشاه، خرم‌آباد و … لحظات خوشمزه‌ای را برای هموطنان ما رقم می‌زند.

بنا به گفته وی، شکر، گلوکز، سفیده تخم‌مرغ، نان ویفر، مغز گردو و پسته مواد اولیه “نوقا” هستند و برای تهیه “نوقا” اول خمیر آن ( ترکیب شکر، گلوکز، سفیده تخم مرغ و ویفر) آماده می‌شود.اگر بعد از ظهر آماده‌سازی خمیر صورت گیرد تا صبح فردا منتظر می‌شویم تا خمیر آماده شده سرد شده و سپس برش زده می‌شود. بعد از برش زدن در دیس‌ها چیده می‌شود ،اندازه هر “نوقا” به سلیقه مشتری بستگی دارد. و معمولا در جعبه‌های۶۳ تایی و ۷۲ تایی بسته‌بندی می‌شود.

اشتغال‌زایی برای ۶ نفر

این زوج کارآفرین در اولین سال راه‌اندازی این کارگاه، دو نفری کار می‌کردند ولی با فروش خوب “نوقای” شیرین و خوشمزه چهار نفر دیگر به جمع آنها اضافه شده و ۶ نفری در این کارگاه مشغول به فعالیت هستند.

فعال اقتصاد مقاومتی با اشاره به زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی کارگاه تولید “نوقا” ادامه داد: برای ایجاد یک کارگاه تولید “نوقا” در ابتدای کار یک زمین یا مغازه ۲۰۰ متری لازم است  برای تجهیز آن نیز دستگاه همزن، دستگاه برش، میز، دیس، دستگاه بسته‌بندی، لباس بهداشتی برای کارکنان و … نیاز است.

اخذ پروانه کسب و کد بهداشتی فراموش نشود

دهقان افزود: برای راه‌اندازی کارگاه تولید “نوقا” دریافت کد بهداشتی از سازمان غذا و دارو ضروری بوده همچنین در ابتدا باید پروانه کسب نیز تهیه شود.

این زوج کارآفرین، “نوقاهای” تولیدی خود را با برند ” ایل پسند شبستر”  به ثبت رسانده‌اند. وی زمان تقریبی کسب مجوز‌ها و کسب پروانه برای راه‌اندازی کارگاه تولیدی “نوقا” را چهار ماه ذکر کرد.

فعال اقتصاد مقاومتی در ادامه در مورد تولید انواع “نوقا” خاطرنشان کرد: “نوقا” یا “لوکا“در انواع مختلف مانند “نوقای” گردویی، “نوقای” وانیلی، نوقای پسته‌ای، “نوقای” آجیلی، “نوقای” شکلاتی و … تهیه می‌شود. نوعی از “نوقا” که به “نوقای” آجیلی معروف است و از موادی همچون شکر، آب، گلوکز، مغز گردو، بادام درختی، بادام هندی، پسته، فندق، سفیده تخم‌مرغ، گلاب و آرد گندم تهیه می‌شود.

دهقان در ادامه در مورد سرمایه‌گذاری اولیه این کار گفت: افرادی که قصد دارند در شرایط فعلی بازار کارگاه تولید “نوقا” راه‌اندازی کنند به ۲۰۰میلیون تومان  سرمایه اولیه لازم دارند.

 چگونه “نوقا“درست کنیم

در یک ظرف مناسب، شکر، گلوکز مایع، عسل یا شیره (هر کدام در دسترس دارید) را به همراه عسل، مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید. مواد را به هم بزنید تا شکر حل شود. اجازه دهید مواد حدود ۵ دقیقه با هم بجوشند.

قالب را آماده کنید، برای این کار، قالب را با کمی روغن مایع یا کره چرب کنید. یک نان میکادو را در قالبتان بگذارید. بهتر است نان به‌طور کامل در قالب قرار گیرد. قالب را کنار بگذارید.

سفیده تخم‌مرغ را در یک ظرف مناسب بریزید و با همزن به خوبی مخلوط کنید تا فرم بگیرد. اگر دماسنج دارید، دمای آن را اندازه بگیرید و مطمئن شوید روی ۱۳۰ درجه قرار می‌گیرد. اگر دماسنج ندارید یک قطره از موادی را که با هم ترکیب کرده‌اید، در یک کاسه آب سرد بریزید اگر به سرعت فرم گلوله‌ای گرفت و شکننده شد، مایع آماده است.

قابلمه را از روی حرارت بردارید و قبل از اینکه سرد شود، مواد را به آرامی به سفیده تخم‌مرغ اضافه کنید. همزمان که در حال اضافه کردن شکر و شیره به سفیده تخم‌مرغ هستید، با همزن مواد را به هم بزنید. این کار را با همزن انجام دهید و این کار را تا جایی ادامه دهید که شیره کاملا با سفیده تخم‌مرغ مخلوط و جذب شود.

بعد از مخلوط شدن مواد باهم، کره را اضافه کنید. کره را می‌توانید به روش بن‌ماری (حرارت غیرمستقیم) ذوب کنید یا اینکه از قبل آن را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسد. حالا نوبت به اضافه کردن مغزهاست. به موادی که تا اینجا در قابلمه آماده و مخلوط کرده‌اید، فندق، پسته، بادام هندی، گردو یا مغز هر دانه‌ای را که دوست دارید، اضافه کنید و کمی به هم بزنید و مخلوط کنید.

کاردک را چرب کنید و با سرعت بالا، مواد را در قالب بریزید و پهن کنید. نان میکادو دوم را روی مواد داخل قالب بگذارید و فشار دهید تا به مواد بچسبد. قالب را در دمای محیط قرار دهید و اجازه دهید خنک شود. بعد از سرد شدن، “نوقا” را با کاردک یا قیچی به شکل دلخواه برش بزنید و مصرف کنید.

طرز تهیه شیرینی “نوقا” شکلاتی

در طرز تهیه شیرینی “نوقا” شکلاتی، علاوه بر مواد لازم در طرز تهیه شیرینی “نوقا”، از ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی کاکائو نیز استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید “نوقا” شکلاتی داشته باشید، کاکائو یا شکلات را به همراه مواد دیگر در قابلمه بریزید و حرارت دهید.

اضافه کردن شکلات یا کاکائو باید قبل از برداشته شدن ظرف از روی حرارت باشد. بقیه مراحل را مانند طرز تهیه شیرینی “نوقا” که در بالا آورده شد، دنبال کنید.

نکته: در تهیه شیرینی “نوقا“، بهتر است از همزن کاسه‌ای استفاده کنید تا تسلط و سرعت عمل بیشتری داشته باشید. در شیرینی “نوقا” گردویی، به جای دیگر مغزها، فقط از گردو استفاده می‌شود.

گزارش: معصومه درخشان

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.