کد خبر : 163629
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 مارس 2021 - 18:09

پرده‌برداری سریال “گاندو۲” از شیطنت‌ها و نفوذ انگلیس در ایران

پرده‌برداری سریال “گاندو۲” از شیطنت‌ها و نفوذ انگلیس در ایران

تهیه‌کننده “گاندو۲” اعتقاد دارد این سریال، مطالبه مردمی است و متعلق به هیچ جناح و گروهی نیست؛ در این فصل، نفوذی‌های انگلیس در ایران را سوژه کرده است.

سریال “گاندو” به کارگردانی جواد افشار، نویسندگی آرش قادری و تهیه‌کنندگی مجتبی امینی که محصول موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی است  یکی از سریال‌های پر سر و صدا و پر بازیگر تلویزیون در سال ۱۳۹۸ بود که فصل دوم آن برای پخش از شبکه سه سیما در ایام نوروز ۱۴۰۰ در نظر گرفته شد.

در حالی که تا اوایل ماه اسفند مجموعه تلویزیونی طنز «بوتیمار» به عنوان سریال نوروزی شبکه سه، گزینه بود، چند روز مانده به پایان سال «گاندو ۲» به عنوان سریال نوروزی شبکه سه معرفی شد. نکته جالب توجه این است که تا امروز پخش سریالی با مضمونی امنیتی سیاسی در ایام نوروز بی‌سابقه بوده است.

سریال “گاندو” که در سال ۱۳۹۸ پخش شد با استقبال خوبی از سوی مخاطبان و منتقدان روبرو شد. بخش‌هایی از این سریال در ترکیه و چین تصویربرداری شد. سریال “گاندو” مجموعه امنیتی است و فیلمنامه آن براساس مستندات، وقایع تاریخی و کشف جاسوس‌های داخل و خارج از ایران است و همچنین به موضوع آقازاده‌ها نیز اشاره‌هایی می‌کند.

سریال , تلویزیون , صدا و سیما ,

** همه‌چیز در سکوت به نوروز رسید!

در مجموعه “گاندو” تمامی اسامی افراد و اشخاص حقیقی در آن عوض شده‌ است. به‌طور مثال بخشی از سریال در ارتباط با جیسون رضاییان است که به اتهام جاسوسی از طرف سیا دستگیر کرد که در این مجموعه با نام مایکل هاشمیان مطرح شد. در خلاصه داستان “گاندو۲” آمده است: “گاندو” تقلای یکی از سرویس های جاسوسی بیگانه برای ضربه زدن به ایران و مقابله نیروهای داخلی با این توطئه را به تصویر خواهد کشید.

گمانه‌زنی‌های زیادی درباره موضوع سریال “گاندو۲” مطرح شد و تا زمان پخش این سریال دقیقاً مطرح نشد که این مجموعه به چه موضوعی می‌پردازد. حاشیه‌ها و فشارهایی که این سریال در فصل اول در زمان پخش و بعد از آن برایش پیش آمد باعث شد فصل دوم در سکوت خبری کلید بخورد و حتی تا چند روز مانده به نوروز ۱۴۰۰ کسی نداند که قرار است این مجموعه در این ایام روی آنتن شبکه سه برود.

داریوش فرهنگ، خسرو شهراز، مجید نوروزی، پندار اکبری، علی افشار، اشکان دلاوری و وحید رهبانی، به اتفاق: سوگل طهماسبی، نسرین نکیسا، سیدمحمدجواد طاهری، علی نعمت اللهی، مهدی عبادتی، ناصر هاشمی، حمید متقی‌پور، امیرحسین ابراهیمی، عباس محمدی، محبوبه صادقی و… از بازیگران ثابت این مجموعه تلویزیونی‌اند.

در”گاندو۲” بازیگران جدیدی همچون: شهرام قائدی، حسن میرباقری، محمد مختاری، امیریل ارجمند، شهرزاد کمال‌زاده، به همراه: بهمن دان، حسن اسدی، سارا منجزی‌پور، رضا هاشمی، سیدمحمد نصر، عارفه لک، ستاره قطبی، کامو آبرام، امیر آرام، بهنود محمدی، مرتضی علی آبادی، پیمان دارابی؛ با هنرمندی: شاهد احمدلو، حسین پارسایی و با معرفی: بیاینا محمودی در نقش شارلوت و پیام دهکردی در نقش مایکل هاشمیان به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سریال , تلویزیون , صدا و سیما ,

** شروعِ طوفانی “گاندو۲”/ دستگیری بحث‌برانگیز

فصل اول “گاندو” با قصه فرود آوردن اجباری هواپیمای یک آقازاده کله گنده که از قضا مفسد اقتصادی هم است به یکی از پربیننده‌ترین قسمت‌های سریال تبدیل شد. همین شیوه برای درگیری و غافلگیری مخاطب در فصل دوم هم ارائه شد و ماجرای این فصل با یکی از پرونده‌های جنجالی امنیتی و سیاسی آغاز شد. البته این صحنه آنقدر قابل توجه بود که برخی آن را همانندسازی با نحوه دستگیری روح‌الله زم دانستند و برخی هم برداشت‌های دیگری داشتند.

** ورود به ماجرای نفتکش‌ها

بعد از این پرونده البته سریال “گاندو” وارد پرونده‌های بعدی شد که نشان دهد در این فصل کیس‌محور نیست و بیشتر موضوع‌محوری را در دستور کار خودش دارد. هرچند روز یک بار به یک پرونده ورود کرده است که در کنار تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به ماجرای توقیف نفتکش انگلیسی هم رسید. نفتکش انگلیسی که در تابستان سال ۱۳۹۸ توسط سپاه توقیف شد خلاف قوانین و مقررات دریانوردی به سمت آب‌های خلیج فارس حرکت کرده بود. این نفتکش و ملوانان آن در سکانسی از سریال حضور دارند و با همان شخصیت‌های واقعی این صحنه بازسازی شده است.

** تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای

گاندو در قسمت‌های اخیر به موضوع جاسوسی از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای پرداخته است. سریالی که سال گذشته و در فصل نخست خود به پرونده جیسون رضائیان جاسوس ایرانی- آمریکایی پرداخت که در پوشش خبرنگار در ایران به جاسوسی می پرداخت. این مجموعه در فصل دوم روایتی حول محور نفوذ و حضور افراد دو تابعیتی در برخی از مراکز و دستگاه‌ها است.

شاید در کنار همه اتفاقات، کاراکتری که شهرام قائدی ایفایش می‌کند بیشتر به چشم آمده باشد. چون او نقش جاسوسی به نام موسی‌پور را ایفا می‌کند که با سیستم اطلاعاتی انگلیس(MI6) ارتباط دارد. نام او در سریال موسی‌پور نام دارد که برگرفته از پرونده فردی به نام «محمدعلی شعبانی» است و سازندگان سریال تلاش کرده‌اند تا شباهت حداکثری در ظاهر این فرد را ایجاد کنند.

سریال , تلویزیون , صدا و سیما ,

** پرونده جاسوس؟

محمدعلی شعبانی، یکی از افراد دو تابعیتی در کنار تیم مذاکرات هسته‌ای بوده است؛ شعبانی در سوئیس متولد شده و حدود سال ۱۳۸۳ برای ادامه تحصیل به انگلیس رفت و در دانشگاه «سوآز» مدرک کارشناسی خود را دریافت کرد و پس از آن به تهران بازگشت. شعبانی کارآموز سابق شورای ملی ایرانیان آمریکا یا نایاک در سال ۲۰۰۷ (۱۳۸۶) است. او همان سال به منطقه اشغالی اسرائیل سفر کرد و با نهادها و افراد بسیاری از جمله مئیر جاودانفر دیدار کرد.

او در مذاکرات هسته‌ای نقش مسئول رسانه‌ای و اطلاع رسانی تیم مذاکرات را برعهده داشت و در زمان مذاکرات هسته‌ای نیز از برجام در رسانه‌های غربی دفاع می‌کرد. هم اکنون نیز فراری و ساکن انگلیس است.

سریال , تلویزیون , صدا و سیما ,

** به سراغِ مجتبی امینی تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی “گاندو۲” رفتیم و با او لحظاتی درباره اتفاقات مختلف این سریال همکلام شدیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

** نگذاشتیم فصل دوم به هر قیمتی ساخته شود

*  چطور شد این سریال به آنتن نوروزی تلویزیون رسید؟

بعد از پایان فصل اول سریال “گاندو” و مطالبه و انتظار مخاطب که پیگیر بودند این مطالبه مردمی ادامه پیدا کند.هرطور حساب و کتاب کردیم نتوانستیم به این مطالبه مردمی جواب “خیر” بدهیم و پیگیر آن نباشیم. با توجه به اینکه حجم فشارها هم سرفصل اول، بالا بود، وسواس‌ها هم به مراتب بالاتر رفت. به همین خاطر نگذاشتیم فصل دوم به هر قیمتی ساخته شود و تیم سازنده را به اینجا رساند تا با وسواس و ظرافت‌های بیشتر، تولید فصل دوم “گاندو” را پیش ببرد.

** ۸ بار فیلمنامه بازنویسی شد

این اتفاق هم خیلی زمان برد و حوزه تحقیق و پژوهش و نگارش فیلمنامه‌اش زمان زیادی از ما گرفت و حدود یک سال و نیم سوژه‌ها و موضوعات مختلفی را پیگیری کردیم؛ بارها فیلمنامه توسط آرش قادری نویسنده ما، بازنویسی شد، شاید حدود ۸ بار متن فیلمنامه، بازنویسی شد که به این فیلمنامه برسیم. هم هم به خاطر این بود که سطح توقع مردم بالا رفته بود. گاندو به ژانر امنیتی و جاسوسی در رسانه ملّی رونق داد؛ به گونه‌ای که هم در نمایش‌خانگی نمونه‌ای مثل “گاندو” را آغاز کردند و هم در رسانه ملّی با این رویکرد و دست فرمان به این تولیدات رساندند.

** گاندو راه ساخت کارهای امنیتی را باز کرد

“گاندو” راه ساخت چنین آثاری را در چنین ژانری باز کرد، در واقع به سریالی مؤلف هم در نمایش‌خانگی و هم در رسانه ملّی تبدیل شد. هم سطح توقع و مطالبه مردمی بالا آمده بود ما هم به همان مراتب ظرافت‌ها، وسواس‌ها و دقت‌هایمان چندین برابر شد. سعی کردیم با وسواس بیشتر تولید فصل بعدی را آغاز کنیم و در کنار آن حساسیت‌ها هم بالا بود نسبت به فصلی که تجربه کرده بودیم. حساسیت‌های بالایی که فضایِ تولید و پخش این اثر را دربر می‌گرفت؛ با توجه به همه این اتفاقات، به لطف خدا فصل دوم هم رقم خورد.

سریال , تلویزیون , صدا و سیما ,

** برایمان فقط کیفیت مهم بود

* مردم از این سریال چه در فصل اول و چه در فصل دوم استقبال کرده‌اند؛ آیا با این اوصاف در ذهن‌تان نبود فصل دوم “گاندو” را در کنداکتوری غیر از نوروز پخش کنید؟

تولید را در دست گرفتیم برایمان فقط کار با کیفیت، مطرح بود مگرنه اینکه عید نوروز برسد یا رمضان و یا بهمن‌ماه، تصمیم‌گیرنده اصلی ما نبودیم. برای ما از هرچیزی مهمتر این بود که در این شرایط کرونایی که همه عید در خانه نشسته‌اند به اندازه خودمان کمک کنیم به فضای سرگرمی مردم که در خانه بمانند و اثر خوبی را ببینند.

** انتخاب‌هایی که درست از آب درآمد

* در جریان سریال بازیگرهای جدیدی مثل بهمن‌دان و خیلی از هنرمندان دیگر در کنار بازیگران قدیمی سریال حضور دارند؛ چطور به این ترکیبِ بازیگران رسیدید؟

بازیگران فصل اول راکوردی بودند و تکرار شدند؛ به واسطه این که برای حفظِ بدنه اصلی سریال نیاز به حضورشان بود و البته بازیگران جدیدی هم به بدنه سریال اضافه شد که باهوش و تدبیر برادرمان جواد افشار به درستی اتفاق افتاد. تا این ورطه موفقیت باورپذیری کاراکترها درست در مسیر خودش پیش برود و مخاطب با شخصیت‌های داستان ما همذات‌پنداری کنند و آقای افشار کارگردان ما ترکیب بازیگران درستی را در جایگاه خودشان قرار داد و می‌توانیم ادعا کنیم انتخاب‌های درستی اتفاق افتاده  و مردم در آینده خواهند دید.

سریال , تلویزیون , صدا و سیما ,

** محور و موضوع اصلی ما شیطنت‌ها و نفوذ انگلیس است

* تیم مذاکره‌کننده و موضوع نفتکش‌ها  و خیلی از اتفاقات دیگر را در فصل دوم “گاندو” شاهدیم؛ چطور به این موضوعات رسیدید؟

موضوع اصلی ما در این فصل شیطنت‌های انگلیس و نفوذ انگلیس در کشور است. کیس‌هایی که در این فصل داریم مرتبط با انگلیس‌اند، برخلاف فصل اول که کیس‌هایمان مرتبط با آمریکا بود و هرچه جلوتر می‌رویم پرونده‌ها بازتر می‌شود؛ کیس‌هایی که با توجه به فعالیت‌های خبیثانه انگلیس در کشورمان، فعالیت داشتند را در حد توان‌مان پرده‌برداری می‌کنیم.

* به آن چند نفری که در تیم مذاکره‌کننده هم مطرح بودند هم می‌پردازید؟

بگذارید داستان ادامه پیدا کند و نگذارید داستان را بسوزانیم.

** گاندو صدای درگلو مانده مردم

* گاندو به برندی تبدیل شده که به نوعی مطالبه عمومی مردم است ادامه پیدا کند. برنامه‌ای برای حفظ برند این سریال دارید؟

در فصل قبل مصاحبه‌ای کردم و تیتر آن این بود “گاندو صدای درگلو مانده مردم است”. گاندو مطالبه مردمی است و این مطالبه با این گفتمان شروع شد و با این گفتمان شکل گرفت. به این خاطر هرچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند. ما کار خاصی نکردیم ما حرف مردم را به تصویر کشیدیم و مطالبه‌ای را آغاز کردیم که در سال‌های اخیر می‌دیدیم با یک طراحی و تزیین جملات ویترینی در کشور به جای اینکه به عمل بپردازند با شعار مردم را سرکار گذاشتند و خروجی برای مردم به ارمغان نیاوردند.

** این مطالبه هیچ وقت تاریخ مصرف ندارد

فکر می‌کنم این مطالبه هیچ وقت تاریخ مصرف نداشته باشد و به هیچ جناح و حزبی هم مربوط نیست. باید ظرف مسئولین، بزرگ باشد و پاسخگوی مطالبه مردم باشند. بدانند که مردم ولی نعمت‌شان هستند و باید به مردم خدمت کنند و با مردم صادقانه پاسخگوی مردم باشند. این مطالبه مردمی مربوط به هیچ حزب و جناحی نیست، یعنی هرکس پشت منصب و کرسی خدمت می‌نشیند باید حواسش باشد پایش را کج نگذارد چون مطالبه مردمی پیگیرش خواهد بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.