کد خبر : 163617
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 مارس 2021 - 17:55

تلخ و شیرین سال ۹۹

تلخ و شیرین سال ۹۹

گذر گریز ناپذیر ایام، سال ۹۹ هجری شمسی را هم به واپسین روزهای خود نزدیک کرده است تا این سال هم به تاریخ گره بخورد و همگان برای قدم نهادن به سال ۱۴۰۰ آماده شوند. سال ۹۹ نیز سرشار بود از حوادث تلخ و شیرین و تجربه های بیاد ماندنی.

یادداشت ـ مهدی فضائلی: گذر گریز ناپذیر ایام، سال ۹۹ هجری شمسی را هم به واپسین روزهای خود نزدیک کرده است تا این سال هم به تاریخ گره بخورد و همگان برای قدم نهادن به سال ۱۴۰۰ آماده شوند.
سال ۹۹ نیز سرشار بود از حوادث تلخ و شیرین و تجربه های بیاد ماندنی.
“کرونا” پر بسامدترین واژه ای بود که نه فقط ما، که همه جهان در سالی که گذشت روزانه بارها می شنیدند یا به زبان می آوردند و در باره آن صحبت می کردند.
ویروس تاجدار و منحوسی که برای پایانش همه لحظه شماری می کنند!
اما همین ویروس منحوس، فرصتی شد تا از دل آن صحنه های بیادماندنی و تأثیرگذار خلق شود؛از فداکاری کادرهای درمان تا ایثار گروه های جهادی؛ از تلاش علمی دانشمندان برای یافتن واکسن و دارو برای مقابله با کووید ۱۹ تا تولید انبوه ماسک و مواد ضد عفونی و گان و بی نیاز شدن کشور از آنها و از آشکار شدن عجز و ناتوانی دولت های مدعی توسعه یافتگی تا احیای ارزش های اجتماعی اسلام نظیر مواسات و کمک مؤمنانه و…
در عرصه داخلی، شروع بکار مجلس یازدهم نیز از مهمترین رویدادها محسوب می‌شود.
مجلسی جوان و انقلابی که هرچند هنوز به نقطه بالندگی اش نرسیده است لیکن رویکردهای قابل دفاعی دارد که انشاالله با پختگی بیشتر نمایندگان آن آثار عملی تحسین برانگیزش نمایان خواهد شد.
این پختگی از طریق شناخت درست شرایط و اولویت‌های کشور،کارشناسی،حضور فعال و منظم در جلسات صحن و کمیسیون‌ها ، پرهیز از برخی حواشی و پاک دستی و امانت داری حاصل و آشکار می گردد.
مجلس یازدهم از سویی امیدهایی را زنده کرده است و از سوی دیگر جریان غیرانقلابی و ضدانقلاب را بیمناک!
مشکلات اقتصادی و بخصوص افزایش لجام‌گسیخته قیمت ها، کاهش بی سابقه ارزش پول ملی،نوسانات بورس و افزایش بیکاری از مهمترین دغدغه ها و غصه های سال ۹۹ بود.دغدغه و غصه ای که با تدبیر و تلاش بیشتر دولتمردان و درونگرایی اقتصاد می شد جلوی بسیاری از آنها را گرفت یا حداقل از شدت آنها کاست و اینقدر اجازه شرطی شدن بازار در قبال رفتار دشمنان را نداد!
در عین حال در سالی که آخرین روزهایش را سپری می کنیم شاهد جهش تولید در بخش های زیادی از اقتصاد بودیم.
از کالاهای بهداشتی مانند ماسک و مواد ضد عفونی گرفته تا لوازم خانگی،خدمات اینترنتی، پتروشیمی و حوزه آب و برق و برخی صنایع و خدمات دیگر.
ترور دانشمند برجسته هسته‌ای کشورمان،شهید محسن فخری زاده در هفتم آذرماه سال جاری نیز از حوادث تلخ سال ۹۹ بود.
حادثه ای که یکبار دیگر نشان داد دشمنان منافع ملت ایران همواره در صدد ضربه زدن هستند و یک آن هم نباید از کینه و عداوت دشمن غفلت کنیم.
در حوزه سیاست خارجی و بین الملل، اعتراضات و آشوب ها در آمریکا و سرانجام انتخابات آمریکا در سال ۹۹ خبرسازترین بود و سیر قهقرایی و قدرت رو به افول این مدعی ابرقدرتی را در برابر چشم جهانیان بیش از پیش نمایان کرد.
اما آنچه بیش از همه در باره انتخابات آمریکا قابل ذکر است شکست تلاش حداکثری دولتمردان آمریکا برای فائق آمدن بر اراده ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی از طریق فشار حداکثری بود.شکستی که در بیرون انداختن ترامپ از کاخ سفید بسیار موثر بود و او را در آرزوی تماس ایران با خود برای همیشه ناکام گذاشت!
شکستی که دولتمردان جدید آمریکا باید از آن عبرت بگیرند و با تغییر رویه، متفاوت بودن از ترامپ را به اثبات برسانند.
انفجار مهیب در بندر بیروت و خسارت های قابل توجه انسانی و اقتصادی این انفجار نیز از دیگر حوادثی بود که در سال گذشته بسیار خبرساز بود و بخصوص در صحنه معادلات لبنان تأثیر گذار.
ادامه اقدامات و افزایش دستاوردهای جبهه مقاومت در سال ۹۹ هم بسیار قابل توجه است.
این مسأله بخصوص از این جهت اهمیت بسیار دارد که ترور ناجوانمردانه سردار حاج قاسم سلیمانی در دی ماه سال ۹۸ موجب نگرانی هایی برای دوستان این جریان و امیدهایی برای دشمنان شده بود.
دستاوردها و توفیقات این جبهه از عراق تا یمن، این حقیقت را آشکار کرد که نه تنها تعمیق ریشه مقاومت و گسترش شاخ و برگ و ثمراتش با شهادت سردار عالی مقام این جبهه، افول و تنزلی پیدا نمی کند بلکه خون مطهر این انسان مخلص و سرباز سرافراز اسلام و انقلاب آنرا عمیقتر و پربارتر خواهد کرد.
جنگ بین ارمنستان و آذربایجان و عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای عربی منطقه نیز از دیگر رویدادهای قابل توجه بین المللی در سال ۹۹ بود.
سال ۹۹ با همه این فراز و فرود ها و رویدادهای تلخ و شیرین به ساعات پایانی خود نزدیک می شود و این پیام را برای همه دارد که همه این حوادث پایانی دارد اما عملکرد و رفتار ما در قبال آنها برای همیشه در پرونده تک تک ما ثبت ضبط است.
روزی که چندان دور نیست بر اساس این رفتارها مورد محاسبه قرار می گیریم و خرسند و سعادتمند آنکه سرانجام کارش خشنودی باریتعالی و رستگاری او باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.