کد خبر : 162750
تاریخ انتشار : شنبه 17 اکتبر 2020 - 19:28

ناگفته‌های میامی از دو نقش “عمر بن سعد” و “مرادبیگ”

ناگفته‌های میامی از دو نقش “عمر بن سعد” و “مرادبیگ”

همیشه در تلاش است به دام کلیشه نیفتد؛ روزی غلامی سریال “ستایش” می‌شود، روزی حیرت “بوم و بانو” و حالا اگر سریال “سلمان فارسی” هم پیشنهاد شود می‌دوم.

به گزارش شبستر خبر به نقل از تسنیم، صحنه تئاتر را به خوبی می‌شناسد، چون در نوجوانی وارد این حرفه شد. خیلی زود پایش به سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی باز شد. دوربین را با دستیاری کارگردان و مصائب روی صحنه، خیلی خوب شناخت. همیشه دغدغه‌اش تکرار نشدن و به کلیشه نرفتن است. همچنان که در کارنامه‌اش کارهایی مثل “راه آبی ابریشم”، “خواب زمستانی”، “بچه‌های ابدی”، “محاکمه”، “دختری با کفش‌های کتانی” و نمایش‌های معروف تئاتر و سریال‌هایی که عمدتاً او را با نقش منفی دیده‌ایم.

مهدی میامی به نقش‌هایش حق می‌دهد

اصولاً مهدی میامی به خودش و نقشش حق می‌دهد تا بتواند از پسِ نقش غلامی سریال “ستایش” و حیرت “بوم و بانو” برآید. بازیگری که هیچ‌وقت خودش را پشتِ هیچ نقشی پنهان نمی‌کند و مراقب است به تکرار نیفتد. او در جریان گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم  بارها این نکته را تکرار کرده که دوست ندارد در جایی خودش را متوقف کند و در کاراکتری بماند. وقتی غلامی “ستایش” و بازتاب‌هایش تمام شد واردِ نقش جدیدی به نام “حیرت” برادر ناتنی رحیم قصه “بوم و بانو” می‌شود و حالا همه تمرکزش را روی این شخصیت می‌گذارد و در آن کاراکترهای قبلی نمی‌ماند.

دستیار دربارِ امین سریال “ولایت عشق”

او در “ولایت عشق” نقش کثیر، دستیار و ملیجک دربارِ امین را بازی می‌کند. نقشی که کوتاه است اما به گفته خیلی از منتقدین همچون مطلعِ کوتاه و درخشانِ دعبل خزاعی، مهدی میامی هم در این نقش می‌درخشد. شاید بسیاری ندانند او انتخاب اولِ داود میرباقری برای بازی در نقش عمر بن سعد سریال “مختارنامه” بود اما به قولِ خودش مثل خیلی از اتفاقات دیگر در دنیای تصویر، قسمتش نشده است. حتی قرار بود در “روزی روزگاری” نقش مرادبیگ را داشته باشد که بعدها به خسرو شکیبایی رسید.

این شب‌ها بعد از نقشِ مؤثر مهدی میامی در “ستایش” بار دیگر به “بوم و بانو” سعید سلطانی آمده و اینجا هم جزو بازیگران درخشان سریال به شمار می‌رود. او در این سریال، حیرت برادر ناتنی رحیم قصه است. سریالی که روزهای پایانی‌اش را روی آنتن شبکه دو سیما می‌گذراند.

سریال , تلویزیون , صدا و سیما , بازیگران سینما و تلویزیون , شبکه دو | شبکه 2 ,

کثیر نقش دو لبه سریال “ولایت عشق”

به همین مناسبت با او لحظاتی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

مهدی میامی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون صحبت‌هایش را با سریال “ولایت عشق” آغاز کرد و به خبرنگار تسنیم  گفت: زیبایی نقش “کثیر” سریال “ولایت عشق” دو لبه بودنِ این نقش بود که در ابتدا منفی و در ادامه مثبت شد. آن کسانی که ضدامام بود و بعدها جزو یاران امام شد. برای من فرقی ندارد نقش کوتاه باشد یا بلند؛ تأثیرگذاری و ماندگاری‌اش بیشتر اهمیت دارد. در “ستایش” و “بوم و بانو” هم همین رویکرد را داشته‌ام حتی در فیلم “محاکمه” ایرج قادری هم همین رویکرد را داشتم.

بعد از غلامی، “حیرت” پیشنهاد شد

وی در خصوص پیشنهاد نقش حیرتِ سریال “بوم و بانو” تأکید کرد: وقتی بعد از فصل سوم “ستایش”، سعید سلطانی مرا برای کاری جدید دعوت کرد، دیدم با نقش و سناریویی جدید مواجهم. از این جهت باید می‌رفتم و کنکاش می‌کردم تا با ما به ازایی برگردم تا مخاطب نقش را باور کند.

سریال , تلویزیون , صدا و سیما , بازیگران سینما و تلویزیون , شبکه دو | شبکه 2 ,

مصائب مراقبت‌های آقای بازیگر برای کلیشه نشدن

میامی با اشاره به تکرارِ برخی از نقش‌ها و کاراکترها، خاطرنشان کرد: برخی از نقش‌ها مصائب و سختی‌هایی دارند که این اتفاق برای من در “ستایش” افتاد. وقتی غلامی را به من پیشنهاد کردند و حال و هوایی داشت که قبلاً برخی از بازیگران نقش معتاد را ایفا کرده بودند و باید به گونه‌ای دیگر این نقش را بازی می‌کردم تا در ذهن‌ها بماند. من همیشه مراقبت می‌کنم به دام کلیشه نیفتم.

در “محاکمه” جلوی تکرار را گرفتم

بازیگر سریال “بوم و بانو” درباره اینکه بازیگری به تکرار نیفتد و هر کاراکتر را با فضای جدیدی از خودش به جا بگذارد، افزود: برخی از کاراکترها، ماهیتاً به تیپ نزدیکتر است اما بازیگر مراقب نباشد به کلیشه می‌رود. چرا که عمده آن‌ها را قبلاً ایفا کرده‌اند. مثلاً جاهلی که نوچه دارد و معتادی که اکثراً در فیلم‌ها و سریال‌ها بوده است. بازیگر باید اینجا به سراغ ما به ازاهای واقعی خودش برود و یا گیرش بیاورد. مثلِ فیلم “محاکمه” که به میانِ افغانی‌ها رفتم تا بتوانم این نقش را ایفا کنم.

سریال , تلویزیون , صدا و سیما , بازیگران سینما و تلویزیون , شبکه دو | شبکه 2 ,

هنوز با منشی صحنه‌ بحثم می‌شود

وی در پاسخ به این سؤال که حیرت سریال “بوم و بانو” مهدی میامی را از دیگر آثارش متمایز می‌کند، خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم هر شخصیتی را که ایفایش کرده‌ام متمایز از کارهای قبلی‌ام است. همواره مثل بچه‌ مدرسه‌ای مقابل دوربین حاضر می‌شوم که بهترین اتفاق را برای دوران هنری‌ام رقم بزنم. هنوز گاهی اوقات با منشی صحنه بحثم می‌شود و بیشتر مواقع با ایده سر صحنه حاضر می‌شوم. خوشبختانه در اکثر مواقع، ایده‌هایم که برگرفته از فکر و منطق است، مورد پذیرش کارگردان‌ها قرار می‌گیرد.

بازیگر باید با نقشش زندگی کند

میامی به فیلم “محاکمه” ایرج قادری اشاره کرد و گفت: در فیلم “محاکمه” نقش افغانی را بازی می‌کردم که مدت‌ها اهالی این دیار را زیر و رو کردم تا بهتر بتوانم این نقش را ایفا کنم. به ایرج قادری کارگردان این فیلم گفتم به خاطر اینکه نقش کاریکاتوری ادا نشود در فیلم شخصیتی از افغانی‌ها را بازی کنم که ۲۰ سال است در ایران زندگی می‌کند و برخی از واژگانش را به زبان فارسی و برخی از بخش‌هایش را افغانی صحبت می‌کند. کارگردان با خوشرویی کامل پذیرفت. من اعتقاد دارم بازیگران ما برای شخصیت‌پردازی درست و اصولی، حتماً باید با نقش زندگی کنند و شخصیت را با کنکاش بشناسند تا به المانِ درست شخصیتی در بازیگری برسند.

سریال , تلویزیون , صدا و سیما , بازیگران سینما و تلویزیون , شبکه دو | شبکه 2 ,

وقتی با حیرت وارد “بوم و بانو” شدم

وی افزود: همیشه از کاراکترهایی که بازی‌شان کرده‌ام دفاع می‌کنم. همیشه با زمان خودم جلو می‌آیم؛ زمانی غلامی سریال “ستایش” بود و از آن نقش گذشتم و به حیرتی سریال “بوم و بانو” رسیدم. من همیشه در کارهای تاریخی اعتقاد دارم باید حقایق را در معرضِ نگاه مخاطب قرار دهیم. چون اگر واقعیت نباشد، مردم بهتر با آن اثر هنری ارتباط برقرار می‌کنند.

چرا همه به این کاراکترها می‌گویند منفی؟

میامی با اشاره به اینکه من همیشه به شخصیتِ نقش‌هایی که می‌پذیرم حق می‌دهم، گفت: اگر من به غلامی “ستایش” و یا حتی نقشی که در سریال “شهریار” داشتم حق نمی‌دادم آنقدر باورپذیر نمی‌شد که نسبت به آن‌ها مخاطب واکنش نشان دهد حتی بگویند چرا همه به این کاراکترها می‌گویند منفی؟ اما من همیشه به این شخصیت‌ها حق داده‌‌ام تا درست ایفا شوند.

سریال , تلویزیون , صدا و سیما , بازیگران سینما و تلویزیون , شبکه دو | شبکه 2 ,

چرایی فقدان سریال‌های دینی و تاریخی روی آنتنِ سیما

او درباره چرایی فقدان سریال‌های دینی و تاریخی روی آنتنِ سیما، تصریح کرد: سازندگان این آثار کمتر به سراغِ ساخت چنین کارهایی می‌روند چون مشکلات بودجه‌ای و خیلی از اتفاقاتِ دیگر پیش‌رویشان است. گرچه در کارهایی مثل “ولایت عشق” و “شهریار” و از این کارها خودم حضور داشتم برخی از این معضلات و مشکلات را به چشم خودم دیدم. در بازیگری، دکوپاژ و ساخته شدن هم مشکلاتی جلویِ روی کارگردان و سازندگان وجود دارد که کمتر کارگردان‌ها به سراغِ این کارها می‌روند.

ناگفته‌ای بعد از ۱۰ سال “مختارنامه”/ قرار بود عمر بن سعد باشم

میامی از ناگفته‌ای گفت که سال‌ها با خودش به همراه دارد و حتی به سختی به زبانش می‌آورد؛ او درباره نقشی که قرار بود در “مختارنامه” داشته باشد، تأکید کرد: من همیشه کارهای تاریخی و دینی را دوست داشته‌ام، چون مردم خیلی با این کارها ارتباط می‌گیرند. در همان روزهای اولِ انتخاب بازیگران سریال “مختارنامه”، من هم دعوت شدم برای نقشی مهم! تست گریم دادم و خیلی آقای میرباقری خوش‌شان آمده بود. اما بعد از بازنویسی فیلمنامه دیگر خبری نشد و منتظر ماندم صدایم کنند. اما یکی از دوستانِ نزدیکم این نقش را بازی کرد و بعدها چند شخصیت و کاراکتر دیگر پیشنهاد شد یا نتوانستم و یا نخواستم بپذیرم. آن نقش، عمر بن سعد سریال “مختارنامه” بود.

سریال , تلویزیون , صدا و سیما , بازیگران سینما و تلویزیون , شبکه دو | شبکه 2 ,

امرالله احمدجو، مرادبیگ را پیشنهاد داد

وی درباره نقش دیگری که قرار بود “مرادبیگ” سریال “روزی روزگاری” باشد، گفت: روزی امرالله احمدجو خانه خواهر من بود که محمود جعفری بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون شوهر خواهر من هستند، او با این سریال قرارداد بسته بود و آقای احمدجو به من گفتند می‌توانی به میمه بیایی! اما کاری داشتم که هنوز باقی مانده بود. قرار بود مراد بیگ باشم و سرانجام این نقش به خسرو شکیبایی رسید، چقدر خوب و هنرمندانه این نقش ایفا شد.

دوست داشتم در “تنهاترین سردار” باشم

میامی در خصوص حضورش در سریال “تنهاترین سردار” گفت: دوست داشتم در “تنهاترین سردار” باشم اما به هر جهت نشد. خیلی از کارهای دیگر بوده که دوست داشتم در آن‌ها باشم اما این اتفاق به هر دلیلی نیفتاد. خیلی از کارهای فاخری در سینمای جهان وجود دارند که هنرمند دوست دارد جای کاراکترهایش باشد. اما من همیشه شخصیت‌های زخم خورده جامعه را انتخاب کرده‌ام و به دنبالِ بهترین نوعِ ایفای آن شخصیت‌ها خواهم بود.

تلویزیون باید به دوران طلایی سریال‌سازی برگردد

بازیگر سریال “ستایش” و “بوم و بانو” درباره بازگشت تلویزیون به دوران طلایی سریال‌سازی خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم تلویزیون باید به سراغ کارهای معمایی و سرگرم‌کننده و طنز برود که تجربه نشان داده بیشتر این نوع آثار را می‌پسندند. مسئولین و سازندگان باید به تمشاگرانشان احترام بگذارند و از ساخت کارهای مؤثرِ معمایی و ماندگار حمایت کنند. تماشاگر را با کارهای بیهوده و بی‌مصرف تنها نگذارند.

اگر داود میرباقری برای “سلمان” دعوتم کند می‌دوم

وی درباره حضورش در سریال “سلمان فارسی” داود میرباقری، گفت: تا این لحظه خبری نشده اما داود میرباقری مرا دعوت کند در سریال “سلمان فارسی” باشم، می‌دوم.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.