کد خبر : 162648
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 29 سپتامبر 2020 - 21:54

شبستر نیوز گزارش می دهد:

هلوی آبدار شندآباد، برندی در سبد میوه خارجی‌ها

هلوی آبدار شندآباد، برندی در سبد میوه خارجی‌ها

هلوی آبدار شندآباد به دلیل مرغوبیت بالا در کنار شهرت ملی و حضور در بازارهای کشور، به عنوان برندی در سبد میوه برخی کشورهای خارجی حضور دارد.

به گزارش شبسترنیوز، هلو میوه‌ای سرشار از ویتامین و دارای نیاز آبی بالا بوده و انواع و ارقام مختلفی دارد که هر یک از نظر ظاهر و رنگ متفاوت هستند اما در نهایت طعمی به یادماندنی در ذائقه انسان‌ها بر جا می‌گذارد.

این محصول از سال‌های دور در شندآباد، شهری از توابع شهرستان شبستر، به عنوان برند این منطقه کاشته می‌شود و طعم و کیفیت مخصوص به خود را دارد و حتی هرساله جشنواره‌ای برای معرفی و عرضه انواع هلوی شندآباد برگزار می‌شود که امسال به دلیل شرایط کرونایی لغو شده است.

در سال‌های اخیر باغداری در این شهر رونق بسیار خوبی یافته و ارزآوری بالایی را برای شهرستان به همراه داشته است. بهبود این شرایط، ظرفیت بسیار بالای باغداری در شندآباد را بیش از پیش روشن ساخته و زمینه خوبی برای سرمایه گذاری به وجود آورده است.

تولید بیش از ۳۵ هزار تن هلو در شبستر

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان شبستر، با بیان این‌که سطح باغات این شهرستان بالغ بر ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار است، می‌گوید: ۳۵۰۰ هکتار باغ شبستر در زیرکشت میوه‌های هسته دار بوده که ۲۲۰۰ هکتار از آن مختص به کشت هلو است و سالانه بیش از ۳۵ هزار تن هلو در این شهرستان تولید می‌شود.

محمد توحیدی با بیان این‌که بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان، درآمد سالانه شبستر از طریق فروش هلو است، می‌افزاید: هلو، محصولی پرآب بر است که با توجه به مشکل کمبود آب و خشکی دریاچه ارومیه، جهاد کشاورزی سیاست‌های خود را برای کاشت هلو بر این اساس اعمال می‌کند و تنها می‌تواند در راستای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، ارائه راهکارهایی برای کاهش مصرف آب در روند کاشت هلو و آشنایی کشاورزان با محصولات کم آب بر انجام وظیفه کند.

وی با اشاره به کیفیت فوق العاده‌ی هلوی این شهرستان، می‌گوید: هلوی شهرستان شبستر با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیای موجود، بهترین کیفیت را دارد و در بازارهای ایران و سایر کشورها، محصول هلوی شبستر را به نام می‌شناسند و حتی هلوی شندآباد خود به عنوان یک برند شناخته شده است.

کاشت ۴۱ نوع هلو در شبستر

وی از کاشت ۴۱ نوع هلو در شبستر خبر داده و می‌افزاید: ارقام مختلف هلو هم‌چون هلوهای گرد، انجیری و گرد کاردی در شبستر کشت می‌شود که از نظر شکل، رنگ، زمان برداشت و … متفاوت هستند؛ حتی هلوی انجیری خود به صورت عسلی و زعفرانی نیز کشت می‌شود.

توحیدی با اشاره به وضعیت مطلوب صنایع تبدیلی و غذایی در این شهرستان، متذکر می‌شود: اما کشاورزان برای ساخت واحدهای فرآوری هلو چندان رغبتی ندارند چرا که میوه تازه با قیمت مناسب جایگاه خوبی در بازارهای فروش دارد.

وی ادامه می‌دهد: کشورهایی چون روسیه، عراق، افغانستان و سایر کشورهای همجوار مشتری دائمی این محصول مرغوب شهرستان هستند اما اکنون به دلیل تحریم‌ها و مشکلات بیماری کرونا، با محدودیت صادرات روبه رو هستیم اما این محصول در داخل کشور نیز مصرف بالایی دارد.

وی با اشاره به حضور واسطه‌ها و دلالان در بازار هلو، می‌گوید: معمولا کشاورزان خرده پا محصول خود را به واسطه‌ها می‌فروشند و واسطه‌ها از این طریق به سود می‌رسند اما کشاورزان عمده فروش، بدون حضور واسطه‌ها محصولات بسته بندی شده خود را مستقیم به تهران می‌فرستند و بیشتر از سایر کشاورزان سود می‌برند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان در خصوص خسارت به محصولات این شهرستان، تشریح می‌کند: امسال از طریق تگرگ و سیل خسارتی بیش از ۱۲ میلیارد تومان به باغات شهرستان وارد شد که با توجه به نصب هشت دستگاه‌ ضدتگرگ در سال جاری، اندکی از خسارت کاهش یافت.

وی در خاتمه اظهار می‌کند: از تمامی کشاورزان درخواست داریم تا الگوی کشت منطقه را رعایت کنند و محصولات کم آب بر، پربازده و با صرفه هم‌چون پسته و گیاهان دارویی را جایگزین محصولات پر آب بر کنند که در این راستا جهاد کشاورزی از نظر فنی و ارائه تسهیلات، کمک‌های لازم را جهت بهبود معیشت کشاورزان انجام خواهد داد.

وجود ۱۲ هزار ۱۴۴ هکتار باغ مثمره در آذربایجان شرقی 

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز، با اشاره به وجود ۱۱۲ هزار و ۱۴۴ هکتار باغات درختان مثمره در استان، می‌گوید: این رقم معادل ۴.۱۸ از سطح کل باغات کشور است.

محمدباقر بی پروا در خصوص وضعیت باغات هلو در استان، اظهار می‌کند: کل سطح زیر کشت باغات هلوی استان معادل ۳۱۰۰ هکتار با تولید ۳۹ هزار و ۲۴۷ تن بوده و استان از این نظر رتبه سیزدهم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است و اغلب آن به صورت تازه خوری در داخل استان و سایر استان‌ها مصرف می‌شود.

وی می‌افزاید: به دلیل بالا بودن کیفیت محصول هلو تولیدی استان به روسیه و کشورهای همجوار نیز صادر می شود.

وی ادامه می‌دهد: شبستر در تولید هلو جزو شهرستان‌های برتر در استان بوده و بیشترین سطح زیرکشت باغات هلو را دارد؛ شهرستان‌های مرند، میانه و مراغه نیز رتبه‌های بعدی را در استان به خود اختصاص داده است.

بالا بودن عملکرد تولید هلوی آذربایجان شرقی از میانگین کشوری

بی پروا می‌گوید: متوسط تولید هلو در سطح کشور ۱۲.۵ تن در هر هکتار است که این عدد در استان معادل ۱۵ تن در هر هکتار بوده و حتی در باغات شاخص به ۴۵ تن در هر هکتار می‌رسد.

انتهای پیام/ب

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.