کد خبر : 162163
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 ژوئن 2020 - 10:46

چرا شفافیت آرا مهمتر است…

چرا شفافیت آرا مهمتر است…

شفافیت آرا تنها یک تغییر در مدل اداره مجلس نیست و یک الزام و متغیر کلیدی در اصلاح راهبردی مدل حکمرانی در کشور محسوب می شود و می تواند از مجلس شروع و دیگر نهاد ها را نیز با الزام شفافیت آرا به مردمی سازی و اقناع و ایجاد مشارکت اجتماعی همراه سازد.

محسن مهدیان در یادداشتی نوشت: شفافیت آرا و به تبع شفافیت در مذاکرات کمسیون ها ازدیگر شفافیت ها مهمتر است؛ چه بسا اگر جرئت کنم باید بگویم از دیگر تصمیمات و دیگر طرح ها و لوایح و غیره نیز مهمتر است. چرا؟
مهمتر از شفافیت به ماهو شفافیت، شفافیت برای کارآمدی است و مهمتر از شفافیت برای کارامدی، شفافیت با هدف اصلاح حکمرانی است.
با دو مقدمه، دقیقتر ورود کنیم.
یکم. خلاصه عملکرد مجلس و دولت و شورای شهر گذشته را می توان در یک شاخص کلیدی تحلیل کرد و آنهم تضعیف اعتماد عمومی است. نتیجه ناکارآمدی های پیاپی باعث شده است اعتماد عمومی در کمترین سطح قرار بگیرد که کاهش مشارکت در انتخابات قبلی یکی از نتایج آن بود.
دوم. مجلس یازدهم در هر سطح کارآمدی هم باشد، ابتدا باید اعتماد عمومی را به نقطه بهینه برگرداند. نتیجه تمام طرح ها و نظارت ها و سوال ها و تذکرها و غیره نیز باید به رشد اعتماد و در نهایت افزایش مشارکت مردم در انتخابات بعدی منجر شود.
با این مقدمه هر نوع شفافیتی میتواند به رشد اعتماد کمک کند اما مساله شفافیت آرا متفاوت است. شفافیت هزینه ها و سفرها و مکاتبات و غیره مفید است اما هیچکدام اثر شفافیت آرا را ندارد.
چرا؟
کارآمد ترین تصمیم در شرایط بی اعتمادی، بدون ایجاد اجماع و وفاق ملی نارسا و چه بسا محکوم به شکست است. بنابراین مجلس یازدهم هم و غمش باید اخذ تصمیم کارشناسی و توامان وفاق ملی و اجماع کارشناسی باشد.
اما چطور این مهم میسر است؟
این مباحث یعنی ایجاد وفاق و اجماع، شیرین است و همه با آن موافقند؛ چه بسا نمایندگان قبلی هم با آن مخالفتی نداشتند. اما در عمل به دلائل مختلف از جمله بی اعتنایی به مردم سالاری دینی مورد توجه قرار نمی گرفت. لذا باید از اهرمی الزام آور استفاده کرد. شفافیت آرا یک اثر بسیار مهم دارد و آن اینکه نمایندگان مردم برای هر رای ناچار و ناگزیرند جامعه را همراه کنند و اگرنه مورد طعن و مخالفت عمومی قرار می گیرند. لذا برای هر تصمیمی باید با متن مردم ارتباط بگیرند و استدلال کنند و جامعه را همراه سازند.
شفافیت آرا تنها یک تغییر در مدل اداره مجلس نیست و یک الزام و متغیر کلیدی در اصلاح راهبردی مدل حکمرانی در کشور محسوب می شود و می تواند از مجلس شروع و در مرحله بعد شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت و دیگر نهاد ها را نیز با الزام شفافیت آرا به مردمی سازی و اقناع و ایجاد مشارکت اجتماعی همراه سازد.
و اما..
اگر مجلس با شفافیت آرا به مردم سالاری نرسد ناگزیر به پوپولیسم می رسد. دراین باره نیز خواهم نوشت.
انتهای پیام/

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.