کد خبر : 162140
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 ژوئن 2020 - 10:08

مدیر جهاد کشاورزی شبستر:

ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی شبستر قلع و قمع می‌شود

ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی شبستر قلع و قمع می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی شبستر از برخورد قاطع قضائی با عاملان دخل و تصرف در اراضی ملی، کشاورزی و تغییر کاربری اراضی زراعی، باغی و ملی در حوزه این شهرستان خبر داد.

به گزارش شبسترنیوز، محمد توحیدی با بیان اینکه حفاظت از اراضی کشاورزی و جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در این اراضی یکی از اولویت‌های کاری جهاد کشاورزی است، قانون منع تغییر کاربری اراضی ملی و زراعی را یادآور شد و گفت: برای توسعه اقتصادی، افزایش تولید و اشتغالزایی در بخش کشاورزی و حفاظت از اراضی کشاورزی نیازمند جدیت مسئولان و مشارکت مردم هستیم.

دبیر کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان شبستر به تخریب و قلع و قمع تعدادی از واحدهای غیر مجاز احداث شده در اراضی باغات و کشاورزی بخش صوفیان و بخش مرکزی اشاره کرد و هشدار داد: در رابطه با تصرف اراضی ملی بدون هیچ اغماض و مماشاتی با متخلفان در چارچوب قانون برخورد می‌کنیم و ضمن معرفی متخلفان به مراجع قضائی و صدور حکم مجازات توسط محاکم به اخذ جریمه نقدی و قلع و قمع بنا محکوم خواهند شد.

وی همچنین به افرادی که در فکر تغییر کاربری اراضی و ساخت و ساز غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی، عرصه‌های ملی و منابع طبیعی و یا حریم رودخانه‌ها هستند هشدار داد و تصریح نمود: این افراد گمان نکنند مصون هستند، بلکه پس از طی مراحل قانونی و با هماهنگی دستگاه قضائی در یک برنامه زمان بندی شده همه این ساخت و سازها در هر مرحله‌ای از احداث هم که باشند، تخریب خواهند شد.

توجه ویژه به مقوله پیشگیری در ساخت و سازهای غیرمجاز

وی در پاسخ برخی منتقدان نسبت به اقدامات انجام شده در برخورد با متخلفان گفت: ما نیز هنگام تخریب این بناهای غیرمجاز ناراحت هستیم اما هر کس تخلف می‌کند باید هزینه اش را هم بپردازد آنچه در این بین مهم است اجرای قانون است بدون اینکه تبعیض قائل شویم.

توحیدی با تأکید بر توجه ویژه به مقوله پیشگیری گفت: معتقدیم اگر مدیران و اعضای شوراهای اسلامی با تمام امکانات و ظرفیت‌های موجود پای کار بیایند می‌توان با همین امکانات از بروز تخلفات در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز در مراحل ابتدایی جلوگیری و هزینه‌های برخورد را کاهش داد.

مدیر جهاد کشاورزی شبستر در ادامه گزارشی از عملکرد شهرستان در حوزه حفاظت از اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیر مجاز و اعاده اراضی کشاورزی به چرخه تولید ارائه داد و افزود: این اقدامات با هدف صیانت از منابع پایه و اراضی کشاورزی به عنوان یکی از ارکان توسعه کشاورزی و تأمین امنیت غذایی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم با افزایش نظارت در حوزه‌های فعالیت خود، جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز را در مراحل اولیه طبق تبصره ۲ ماده ۱۰ گرفته شود تا علاوه بر جلوگیری از صرف هزینه‌های مادی، از هزینه‌های اجتماعی این مساله نیز کاسته شود.

تأثیر پذیری بخش کشاورزی از بیماری کرونا

توحیدی همچنین به تأثیر پذیری بخش کشاورزی از بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: اقدامات پیمایشی جهت ارزیابی این موضوع در دست اقدام است که در نظر داریم با بخشودگی جرایم بانکی، واگذاری خدمات و اولویت تسهیلات خاص، از بخش کشاورزی که از بیماری کرونا متأثر شده‌اند حمایت کنیم.

وی خاطرنشان کرد در چهار ماه گذشته متأسفانه برخی از فعالیت‌های کشاورزی و دامی از جمله دامداری‌ها، نهالستان‌ها و مرغداری‌ها از این موضوع متضرر شدند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شبستر در ادامه کمبود آب را یکی از مشکلات این شهرستان در بخش کشاورزی عنوان کرد و خاطرنشان نمود: با توجه به قرار گرفتن این منطقه در کنار دریاچه ارومیه، متأسفانه تبعات خشکی آن در سالیان گذشته بخش کشاورزی این منطقه را متأثر کرده است لذا تعامل بهره‌برداران در استفاده بهینه، به‌هنگام و براساس برنامه‌ریزی از آب خواهد توانست علاوه بر تأمین اهداف توسعه، روند رو به رشد بخش‌های مختلف کشاورزی را تأمین کند.

توحیدی ابراز امیدواری کرد با تأمین اعتبارات لازم، افزایش سطوح آبیاری تحت فشار و نوین با توجه به همجواری با دریاچه ارومیه و نیاز مبرم در استفاده بهینه از منابع تولید در بخش کشاورزی، از روند روبه رشدی برخوردار شود.

توسعه اقتصادی منطقه در گرو رونق بخش کشاورزی

توحیدی با بیان اینکه توسعه اقتصادی این منطقه در گرو توسعه تمام بخش‌های اقتصادی از جمله بخش کشاورزی بوده و توسعه آن از طریق افزایش سرمایه‌گذاری در امور زیربنایی برای تخصیص بهینه منابع موجود امکان‌پذیر است گفت: شهرستان شبستر در سال زراعی جاری با جذب ۱۸۵ درصدی در جذب تسهیلات بلاعوض رتبه اول استان را کسب کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شبستر در ادامه افزود: عمده فعالیت‌های آموزشی بهره برداران در حوزه تولیدات باغی، زراعی و دامی و خدمات فنی بخش کشاورزی است و در سال زراعی گذشته ۱۸۱۵ نفر روز از آموزش‌های این مدیریت بهره مند شدند.

وی در ادامه افزود: شهرستان شبستر در برخی از تولیدات کشاورزی از جمله زرشک سیاه رتبه اول و در تولید مرغ و تخم مرغ به ترتیب رتبه اول و دوم را دارد.

توحیدی به حمایت از تولیدات کشاورزان و باغداران با ایجاد میدان تره بار در کوزه کنان اشاره کرد و از راه اندازی میدان تره بار در این شهر خبر داد.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.