کد خبر : 161896
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 آوریل 2020 - 21:37

یادداشت:

ماه رمضان مرکز ثقل قلوب مومنین

ماه رمضان مرکز ثقل قلوب مومنین

سراسر قلوب مومنین در ماه رمضان مرکز ثقل و انعکاس تجیات الهی می شود و عالم عشق بار دیگر با پرواز ملکوتیان ساحت قدسی و مرکز عشق و عرفان وصال می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستر نیوز، سرهنگ پاسدار بهمن داستان فرمانده سپاه ناحیه شبستر در جدیدترین یادداشت خود نوشت: ماه مبارک رمضان مرکز جوششش انوار رحمت بیکران الهی و نزول قدسیان عالم ملکوت در نظام هستی و شکوفایی و ترفیع فطرت های پاک مومنین و پرهیزکاران است.

نفحات ترنم سحرخیزان در ماه مغفرت الهی به اوج شکوفایی می رسد. آن ها عاشقان کوی دوست و خدای خوانانی هستند که زخواب ناز برمی خیزند و از آب چشمه تسلیم شستشو می کنند.

رمضان ماه عشق، ماه وزیدن نفحات الهی و گشوده شدن درهای رحمت و مغفرت خداوندی است که با فرا رسیدن آن جان تازه ای در کالبد وجود روزه داران دمیده می شود. خداوند بزرگ، در این ماه با فراخوانی بندگان خویش بر خوان گسترده اش، هیچ لطف و عنایتی را از آن ها دریغ نمی کند.

رمضان تجلیگاه عشق و رحمت محبوب عالم هستی ماه تجدید عشق و آغاز آزمونی مجدد، ماه پرواز با دو بال قنوت از زمین تا ملکوت ماه شکوفائی غنچه های معنویت در سکوت سبز روزه داران و ماه میهمانی خدا، ماه خوبی ها، ماه شب قدر، ماه دعا و نیایش، ماه رحمت و آمرزش است.

سراسر قلوب مومنین مرکز ثقل و انعکاس تجلیات الهی می شود و عالم عشق بار دیگر با پرواز ملکوتیان ساحت قدسی و مرکز عشق و عرفان وصال می شود.

حافظ شیرن سخن نیز در مضون این احوالات چه خوش می سراید؛

سحر با باد می گفتم حدیث ارزموندی           خبر آمد که واثق شو به الطاف خداوندی

دعای صبح و آه شب کلید گنج مقصود است            بدین راه و روش می رو که با دلدار پیوندی

اساسا ساختار وجودی انسان بگونه ای است که برای تغذیه و فربهی و شادابی بُعد انسانی و جنبه معنوی و روحی انسان نیازمندی های غیر از نیازمندی های مادی نیز وجود دارند. این گونه نیست که با بدست آوردن عوامل و زمینه های شادابی، فربهی و آسایش تن زمینه تنومندی، رشد، نشاط و آرامش جان نیز فراهم شود بنابراین برای پرورش و رشد و بالندگی جان و تامین خواسته های آن باید به سراغ اموری غیر از عوامل تامین کننده نیازهای تن شتافت.

به این جهت می توان گفت هدف اصلی و نتیجه نهایی و دستاورد اصلی «روزه» که برجسته ترین وظایف مسلمانان در ماه مبارک رمضان شمرده می شود، تقواست.

آدمی برای بالندگی رشد و چالاکی به امساک، منع و محدودیتی که ماه رمضان برای بعد حیوانی انسان ایجاد می کند نیازمند است، اما این امساک هرگز به معنای محرومیت و از دست دادن توانایی ها و گرفتار ضعف و ناتوانی شدن نیست و روزه برای پیشگیری از محرومیت انسان و ایجاد قدرت کنترل در برابرخواست های زیاده طلبانه و تمایلات افراطی تن و برخوردار ساختن وجود انسان از گوهرها و کمالات انسانی لازم و ضروری می باشد.

پر واضح است که روزه داشتن، هرگز به معنای نخوردن و نیاشامیدن نیست، بلکه روزه شرایطی دارد که باید آن شرایط را حفظ کنیم تا روزه ای کامل و تمام داشته باشیم . سکوت وجود ما یکی از شرایط روزه است.

چشم پوشی و پرهیز از انجام عمل های نادرست مانند دوری از حسادت، غیبت، دروغ، جدال و دشمنی و ظلم به همنوعان همه ازشرایط روزه داشتن است. آرامش و وقار و خضوع و خشوع و خائف بودن به درگا ه حق و رجاء مند بودن به رحمت بی پایان او رعایت شروط روزه داری محسوب می شود.

آثار روزه حقیقی بر دل و جان و عقل آدمی تجلی می کند. به همین دلیل روایت شده است که روزه داران چقدر اندک و گرسنگان چه بسیارند. انجام روزه واقعی کیفیتی دارد که در حقیقت روح معنوی و ایمانی انسان را تقویت و اراده او را در اجتناب از معاصی و گناه قوی و نیرومند می گرداند.

اگر به آموزه های دینی، بویژه متن قرآن شریف مراجعه کنیم فلسفه واقعی رمضان را می توان بصراحت دریافت. خداوند در قرآن کریم می فرماید که ای کسانی که ایمان آورده اید روزه بر شما واجب شد همانطوری که بر کسانیکه قبل از شما بوده اند واجب بوده است امید است با تقوا شوید.

وقتی انسان با عمق جان و روح به این حکم استوار و عظیم الهی بنگرد به این حقیقت پی می برد که خود شناسی، مقدمه خداشناسی است. ماه رمضان، ماه رحمت، ماه برکت، ماه مغفرت، ماه کرامت، ماه عزت، ماه توبه، ماه آمرزش، ماه خودسازی، ماه تصفیه درون از رذائل و در یک کلام ماهی که می تواند انسان درآن پیراسته از همه رذائل شده و آراسته به همه ی حسنات و فضائل شود.

بنابراین انجام فریضه روزه یک عمل سخت و تحمل رنج بی موجب نبوده، بلکه در انجام آن یک عبادت بزرگ و نشان دادن اخلاص بدرگاه خداوند است که البته از اثرهای تربیتی نیز برخوردار می باشد.

روزه تربیت روح و تقویت اراده تعدیل غرائز است. روزه دار در حال روزه با وجود گرسنگی و تشنگی و خود داری از غرائز و لذائذی که باید از آن چشم بپوشد، روح و اراده خویشتن را تقویت می کند.

روزه با محدودیت ها و محرومیت ها خود به خود به روح و جسم انسان توان و قدرت و مقاومت و بدنبال آن نور وصفا می بخشد. روزه اگر با همه شرائط محقق شود می تواند در وجود انسان تقوی حاصل کند. تقوا در اسلام به عنوان یک ارزش اصیل اخلاقی و هدف عبادت معرفی شده است.

بنابراین، در ماه مبارک باید تمام اعضا و جوارح را از حرام دور نگه داشت و با اخلاص، توکل و توسل از اهل‏بیت(ع) و عمل به دستورها و احکام قرآن کریم و دورى از گناهان، انجام توبه نصوح و واقعى، عبادت، شب‏زنده‏دارى، درک فضیلت شب قدر و… فضیلت ماه مبارک رمضان را درک کرد و از آن در راستاى رسیدن به کمال حرکت کرد و باید در این ماه به گونه‏اى خودسازى کرد که با اتمام ماه مبارک تأثیر و فواید آن در روح و جان افراد باقى باشد و اثر آن تا ماه رمضان سال بعد ماندگار باشد.

خدایا تو سراسر عشق هستی. در هر لحظه برزندگیمان ببار و زبان های ما را به ذکرت گویا ساز و زندگیامان با یادت آباد کن.

انتهای پیام/ب

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.