کد خبر : 161706
تاریخ انتشار : جمعه 3 آوریل 2020 - 12:52

یک سوزن به “دورهمی”، یک جوالدوز به “عصر جدید”

یک سوزن به “دورهمی”، یک جوالدوز به “عصر جدید”

به گزارش شبسترنیوز به نقل از ایرنا، هر چند خیلی از صاحب‌نظران و کارشناسان و حتی شهروندان معتقدند برنامه های امسال سیما چنگی به دل نمی‌زند و جای کار بیشتری بود اما پخش برخی برنامه‌ها توانست شمار زیادی از مردم را در پای جعبه جادویی میخکوب کند و جور برخی دیگر از برنامه‌های تکراری و کسل

به گزارش شبسترنیوز به نقل از ایرنا، هر چند خیلی از صاحب‌نظران و کارشناسان و حتی شهروندان معتقدند برنامه های امسال سیما چنگی به دل نمی‌زند و جای کار بیشتری بود اما پخش برخی برنامه‌ها توانست شمار زیادی از مردم را در پای جعبه جادویی میخکوب کند و جور برخی دیگر از برنامه‌های تکراری و کسل کننده را بکشد.

“دورهمی، عصر جدید، سریال پایتخت، برنامه کودک شو” از جمله این برنامه هاست که مخاطبان بیشتری را به دور خود جذب کرده است.

سریال پرطرفدار و جذاب پایتخت، امسال نیز توانست مخاطبان زیادی را با خود همراه کند و اگر از برخی ضعف‌ها و گاها بدآموزی‌های سریال مثل دروغ های گاه به گاه “نقی معمولی” بگذریم باید به این سریال نمره قبولی داد.

دورهمی:

برنامه پرمخاطب دیگر تلویزیون، برنامه شبانه “دورهمی” است که هر شب ساعت ۲۳ از شبکه نسیم پخش می شود و هر چند همزمانی آن با پخش برنامه “عصر جدید”، برخی ها را دلخور کرده اما با توجه به تکرار چند باره آن در روز بعد می‌توان به آن رضایت داد.

دورهمی با اجرای مسلط و جذاب چهره شناخته شده سریال‌های طنز تلویزیون یعنی مهران مدیری به روی آنتن می رود و مخاطبان خاص خود را دارد و شاید بارزترین نقطه قوت این برنامه که موجب جذب تماشاگر می شود همان دیالوگ های معروف مجری برنامه باشد که با انتقاد از برخی شرایط موجود جامعه، توجه بیننده را به خود جلب می کند.

اما این برنامه امسال چند ضعف اساسی دارد که یا دیده نشده و یا نخواستند آن را ببیند! یکی از این ضعف‌ها حذف برنامه‌ها نمایشی آن است که بسیاری از مردم این برنامه را به خاطر همین بخش کوتاه نمایشی آن می دیدند.

این برنامه از چند سال قبل که آغاز شد با بازیگران زیادی شروع بکار کرد و توانست با برخی بازیگران طنزپرداز، مخاطبان را جلب کند اما معلوم نشد چرا هر بار که فصل جدید این برنامه آغاز شد مدام از تعداد بازیگران آن کم شد بطوری که در فصل قبلی فقط بازیگر نقش قیمت (سروش جمشیدی) باقی ماند که اتفاقا بازی روان و ساده این بازیکن یزدی‌الاصل توانست همچنان این برنامه را داغ و پر مخاطب نگه دارد.

اما متاسفانه امسال از بخش های نمایشی خبری نیست و همین امر بر روی کیفیت برنامه اثر گذاشته و برخی ها را که برای دیدن بازی های “قیمت” آماده شده بودند ناامید کرد.

اما انتقاد دیگری که بر این برنامه جاریست این است که با وجود آنکه از چند برنامه قبلی تاکنون، تماشاگری بعلت شیوع بیماری کرونا در استودیو حضور ندارد و حتی تلویزیون هم این را زیرنویس میکند اما مجری برنامه به جای نگاه کردن به دوربین مدام به اطراف سالن نگاه می کند، انگار که دارد با مخاطبان داخل سالن حرف می زند!.

این یعنی چی؟ ایا بییندگان تلویزیون را دست کم گرفته ایم؟ یا اینکه می خواهیم شکل و شمایل اولیه برنامه به هم نخورد؟ و یا اینکه مجری به خاطر شیوه اجراهای قبلی با حضور تماشاگران، توانایی اداره برنامه را ندارد؟ اگر اقای مدیری به جای نگاه کردن به سالن خالی که همراه با پخش خنده های ضبط شده از قسمت های قبلی است، به دوربین نگاه می کرد و شعور بینندگان تلویزیون را دست کم نمی گرفت بهتر نبود؟.

عصر جدید:

اما برنامه عصر جدید که شاید بتوان گفت گوی سبقت را در جذب مخاطب از دیگر رقیبان خود گرفته و هر شب ساعت ۲۳ میلیون‌ها بیننده را در پای تلویزیون، مجذوب خود می‌کند.

شاید یکی از دلایل جذابیت این برنامه که با اجرای خوب احسان علیخانی همراه است، مردمی بودن آن و همچنین فراهم بودن عرصه برای کشف استعدادهایی است که تاکنون فضایی برای عرض اندام نداشته اند.

شاید اصلی‌ترین، پر رنگ‌ترین و تنهاترین نقطه ضعف این برنامه، انتخاب و چینش داوران آن باشد، این ضعف نه به خاطر انتخاب این چهار داور؛ بلکه به خاطر بی‌ربط بودن تخصص داوران با برخی از برنامه های اجرا شده است.

همین ضعف هم باعث شده تا برخی‌ها بر این اعتقاد باشند که حق به حقدار نمی رسد و حق خیلی‌ها در این برنامه پایمال میشود و عده کثیری را که با هزار امید و ارزو و ماهها و شاید سالها زحمت شبانه روی به این برنام آمده اند ناامید و حق آنان را پایمال می کند.

سرکار خانم رویا نونهالی، یک بازیگر است و نقش ناتاشای او در سریال مهدی فخیم زاده در سال های نه چندان دور، هرگز فراموش نمی شود؛ اما چه کسی گفته ایشان توانایی و تخصص اظهار نظر در مورد موسیقی یا ورزش های رزمی یا هنری های فردی دارد؟!.

آریا عظیمی نژاد ، یک چهره شناخته شده در عرصه موسیقی است اما چرا باید در مورد برنامه های ورزشی و حرکات نمایشی یا آکروباتیک که تخصصی در آن ندارد هم نظر بدهد؟!.

امین حیایی یک بازیگر محبوب و سرشناس در عرصه سینما و تلویزیون است که قطعا می تواند شرکت کنندگانی که برای بازیگری در صحنه عصر جدید حاضر می شوند را به خوبی داوری کند و حتی شاید سر رشته ای در برخی ورزشها هم داشته باشد اما ایا ایشان صلاحیت داوری یک خواننده را دارد؟!.

سید بشیر حسینی یک متخصص ارتباطات و سواد رسانه ای است، چرا تصور شده می تواند در مورد موسیقی نظر بدهد یا بازیگر انتخاب کند و یا از حرکات ورزشی بگوید؟!.

با توجه به اینکه تقریبا قاطبه برنامه های اجرا شده روی صحنه عرصه جدید به ورزشی، هنری، موسیقی و حرکات رزمی تقسیم می شود پیشنهاد میشود به جای سه داور از ۱۲ داور استفاده کنند و آنها را به چهار گروه سه نفره تقسیم کنند و هر گروه در حوزه تخصصی خود نظر بدهد و بقیه از اظهار نظر خودداری کنند.

مضاف بر اینکه گاها مشاهده می شود برخی از داوری ها بیشتر از روی احساسات و عواطف است تا رای عادلانه؛ اگر داوری فقط به خاطر اینکه یکی از شرکت کنندگان از نقص عضو رنج می برد به او رای می دهد چرا باید حق دیگری که تلاش بسیاری کرده تا به اینجا رسیده ضایع شود و از گردونه رقابت‌ها خارج گردد.

انتخاب داوران، جای سوال دارد؛ در تخصص داوران حال حاضر برنامه عصر جدید شکی نیست اما هر یک در حوزه خودشان.

اگر بخش داوری عصر جدید نیز همچون بخش پایانی رقابت های آن به رای و نظر مردم گذاشته شود قطعا آرای مردم، همه را شوکه خواهد کرد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.