کد خبر : 161160
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 ژانویه 2020 - 13:19

مرمت خانه قدیمی جهادی دیزج‌خلیل شبستر ادامه دارد

مرمت خانه قدیمی جهادی دیزج‌خلیل شبستر ادامه دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: مرمت خانه جهادی در دیزج خلیل شهرستان شبستر با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی ادامه دارد.

مرتضی آبداردر جمع خبرنگاران با اشاره به بافت تاریخی و منحصر به‌ فرد روستای دیزج خلیل، افزود: بافت تاریخی این روستا شامل چند هسته اولیه تاریخی است که محورهای خطی بافت محلات در امتداد این هسته‌ها شکل‌گرفته‌اند.

وی اظهار داشت: خانه‌ها و عناصر مسکونی در این روستا به‌ صورت محورهایی در مسیر حرکت آب قنات و در ادامه مسیرهای منتهی به میدان‌چه ها شکل و به‌ مرور زمان بافت تاریخی روستای دیزج خلیل ماهیت اصلی خود را گرفته است.

آبدار با بیان اینکه خانه اربابی دیزج خلیل یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی این روستاست و در فهرست آثار ملی با نام خانه جهادی ثبت‌ شده است، گفت: این خانه از ابتدا به‌ صورت باغ بزرگ بوده است که  در طی چندین دوره تاریخی از قرن ۱۲ تا ۱۴ هجری قمری با توجه به تغییرات عملکردی از باغ به خانه اربابی تبدیل‌شده است.

وی اضافه کرد: مصالح اصلی این خانه از جنس خشت و چوب است و بخش‌های اصلی آن در سه جبهه شمالی و غربی و جنوبی ساخته‌ شده بود که تزئینات خانه دیزل خلیل از متنوع‌ ترین و اصیل‌ترین تزئینات وابسته به معماری خانه‌های ایرانی برخوردار است.

آبدار  با تاکید بر اینکه یکی از سیاست‌های اصلی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی صیانت و حفاظت میراث تاریخی و فرهنگی در تمام مناطق است، یادآوری کرد: در همین راستا با فراهم‌سازی شرایطی مناسب جهت حفظ، مرمت و احیای خانه اربابی دیزج خلیل سعی در تداوم رسالت خود دارد.

وی با اشاره به اینکه مرمت خانه دیزج خلیل از اسفند سال گذشته آغاز شده است، افزود: مرمت این خانه با اختصاص اعتباری بالغ ‌بر ‌یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون ریال در حال اجراست و مراحل احیای آن با اقداماتی نظیر مرمت سردر ورودی، نمای آجری، ناودان، پایه‌های آجری، دیوار، تعمیر و نصب پنجره‌های چوبی در حال تداوم است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.