کد خبر : 160503
تاریخ انتشار : شنبه 30 نوامبر 2019 - 18:32

ساخت و ساز بر روی گسل ممنوع نیست / عدم ارتباط مناسب بین صنعت و دانشگاه / تصمیمات شورا رنگ و بوی سیاسی دارد

ساخت و ساز بر روی گسل ممنوع نیست / عدم ارتباط مناسب بین صنعت و دانشگاه / تصمیمات شورا رنگ و بوی سیاسی دارد

امیر ساعدی عضوهیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشد. وی در گفتگوی اختصاصی با تابناک تبریز به سوالات خبرنگاران به پاسخ میدهد.

امیر ساعدی دریان لیسانس عمران و فوق لیسانس زلزله وعضوهیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشد. وی در گفتگوی اختصاصی با تابناک تبریز به سوالات خبرنگاران به پاسخ میدهد.

امیر ساعدی در پاسخ به این سوال که نظر شما در مورد ساخت و سازهایی که بر روی گسل تبریزساخته شده است چیست و چه برنامه ای دارید؟ اظهار کرد: یعنی شما می فرمایید چرا در آن مناطق ساخت و ساز شده است؟ این که مشکل نیست، ببینید من فکر می کنم یکی از مهمترین مشکلات در مملکت ما عدم ارتباط مناسب بین صنعت و دانشگاه، یا به طور روشن ارتباط بین فضای مسئولیت و فضای علمی دانشگاه است. اگرازمن بپرسید آیا ساخت و سازدرحریم گسل ممنوع است می گویم خیر. این را علم می گوید. آیین نامه داخلی مملکت می گوید، آیین نامه ۲ هزار وهشتصد طراحی ساختمان ها در برابر زلزله می گوید، هر ساختمانی یک ضریب اهمیت دارد یعنی اهمیت یک ساختمان کوچک که دویا سه نفر خانوار درآن زندگی می کنند با یک بیمارستان تفاوت دارد.

این استاد زلزله شناسی افزود:  دراین آیین نامه که در ایران آیین نامه متوقعی است صراحتا گفته شده که ساختمان های دارای اهمیت زیاد و خیلی زیاد ممنوع است که در حریم گسل ایجاد شود مثلا بیمارستان، کارخانه، البته نه هر کارخانه ای، کارخانه ای که در آن مواد شیمیایی خطرناک تولید می شود. ساختمان های کوچک ممنوع نیست، وقتی سازه می گوییم فقط ساختمان نیست، تونل هست، متروهست، لوله کشی انتقال گاز و نفت هم هست. مثلا وقتی می خواهیم از نقطه ای به نقطه ی دیگر، مترو بزنیم ناخودآگاه لوله مسیر مترواز گسل رد می شود چاره ای هم ندارد پس از گسل نمی شود فرار کرد مجبوریم که در گسل ساخت و ساز کنیم ولی با ضوابط ویژه،  یعنی در مرحله اول ساخت ساختمان ۵ طبقه، که درگسل نیست، با یک ساختمان ۵ طبقه که در روی گسل قرار دارد سازه اش متفاوت است.

درمرحله دوم، زمانی رابطه صنعت و دانشگاه خوب نبوده وساخت و سازهایی انجام شده که به صورت ویژه صورت نگرفته است نهایتا ما باید مقاوم سازی بکنیم که خرجش هم زیاد نیست. متاسفانه بعضی افراد و حتی محققین اذعان دارند آیین نامه باید بند به بند در حوزه مقاوم سازی اجرا شود ما میگوییم این کاراشتباه است، وقتی چیزی می سازیم بند به بند و کامل همه چیز را رعایت می کنیم ایرادی ندارد ولی وقتی میخواهیم مقاوم سازی بکنیم اگر مردم را تحت فشار بگذاریم مردم می بینند هزینه خیلی بالاست و جلو نمی آیند ولی وقتی به صورت معقول دستورالعمل مقاوم سازی بدهیم مقاوم سازی نسبی صورت داده ایم، یعنی حداقل مقاوم سازی با حداکثرکارآیی.

ساعدی در جواب این سوال که مدیریت شهری زمانی که در اختیار دولت بود بهتر بود یا الان؟ پاسخ داد: قطعا وقطعا ایده خروج شهرداری ها ونظارت شورای شهر بر شهرداری ها خوب بوده است، از لحاظ شرعی درست است و ازلحاظ قوانین حقوق بین المللی هم خوب است چون در راستای دموکراسی است،  ولی من سوال شما را تغییر میدهم آیا الان شهرداری و شورا ی فعلی طوری هست که در قانون متصور است؟ خیر،!! شورا و شهرداری ما الان مستقل نیست.شورای شهر یک نهاد مردمی جهت نظارت و قانونگذاری بر شهرداری نیست، ارتباط شهرداری و شورای شهر به ارتباط مجلس و دولت خیلی نزدیک است با این تفاوت که شورای شهر فضای سیاسی نیست، باید متخصص وارد شود متاسفانه در شهرهای بزرگ، شورای شهر برای خودش مجلسی است وطیف های مختلف سیاسی در آن حضور دارند.

وی افزود: اگر شورای شهر تبریز را نگاه کنید هر کدام از آنها با یک جناح ارتباط دارند افراد شورا بیش از آنکه افراد تخصصی باشند سیاسی هستند و متاسفانه اکثرا آمده اند جهت عملکرد های حزبی و سیاسی،  وقتی تصمیمی اتخاذ می شود بیشتر رنگ و بوی سیاسی می دهد، به عنوان مثال، بنده در زمان آقای قالیباف خیلی انتقاد داشتم ولی آیا تمام کارهای وی اشتباه بود؟ خیراتفاقا خیلی از کارها، خیلی هم خوب بود ولی متاسفانه شورا جلوی کارهای مثبت وی را هم گرفت.

وی اضافه کرد: برای مثال، فردی از بنده بخواهد که برای وی ساختمان بسازم قیمت یک متر مربع ساختمان را بر فرض می گویم دو میلیون، این فرد درخواست می کند یک خانه هم برای من در نظر بگیرید با این شرط که این ساختمان که در دوسال تمام می شود ساختمان من در یک سال تمام شود، از بنده قیمت بپرسد می گویم دو میلیون و نیم. شما ممکن است بپرسید این اختلاس نیست، پول شویی نیست؟ این نص صریح مدیریت پروژه نیست، در مدیریت پروژه زمان و پول خواهرو برادراند اگرزمان کم شود باید قیمت نیز اضافه شود و این یک واقعیت است. چرا این تفاوت ها دیده نمی شود؟ چون فکرمان سیاسی است.

وی اضافه کرد: در شهرهای بزرگ یک عده خواستند که در مقابل شهر فروشی وتراکم فروشی مبارزه کنند، ما هم با شهر فروشی مخالفیم ولی کسی که نظام شهرداری شورای شهر ایران را می شناسد سینه اش را این طور سپر نمی کند. مثلا “لایحه مالیات بر ارزش افزوده” تمامی عوارضی که شهرداری ها می گرفتند را می بندد واسم آن از عوارض به مالیات تغییرمی یابد، وقتی اسمش مالیات شد دیگر به شهرداری تعلق ندارد و مختص به دولت است و باید دولت کمک کند، روحانی اول انتخاب اش به شهرداری وعده ۵۳ هزارمیلیاردی داد ولی نتوانست عملی کند، شهرداری هم برای خودش یک سیستم بزرگ ونوعی وزارتخانه است پس شهرداری چطورباید پیش برود یا مردم باید فرهنگ شان را تغییر دهند یا از اتوبان و پل، عوارض دریافت کند.

ساعدی ادامه داد: خرج شهرداری به خاطرنیروی انسانی زیادی که دارد زیاد است وشورای اسلامی برای حل این مشکل قرار شد استخدام در شهرداری را ممنوع و تعدیل نیرو نماید ولی این کار عملی نشد، پس در نظرمی گیریم هزینه شهرداری ها ثابت و زیاد است. اول، یک سری هزینه ها بسته به نیروی انسانی است و دوم، به خاطرفرهنگ ما ایرانی ها ست. در آمریکا در بیشتر ایالت ها هفته ای یکبار یا ۱۰ روز یکبار آشغال می برند ولی دربعضی محله های ما هر روز دوبارآشغال برده می شود. پس وقتی آشغال زیاد است کاربیشترو هزینه هم بالاتراست بعضی محله ها در تهران وجود دارد که در هفته ۲۰۰ میلیون تومان برای آشغال هزینه صرف می شود. سوم، منابع شهرداری است که بعضی ها پایدارهستند مانند:عوارض نوسازی، پسماند وغیره و بعضی هم که از اصول شهرداری است بحث عوارض صدور پروانه وعدم خلاف است . عوارض صدورپروانه زیاد نیست واصل درآمد شهرداری عوارض عدم خلاف است.

اگر قبول نداریم باید راهکاردیگری ارائه دهیم، اولین راه این است که از دولت کمک دریافت شود که نمی کند و راه دوم عوارض پل ها و اتوبان ها است.

امیر ساعدی دریان درمورد بازی اخیر استقلال و تراکتور که به آذری زبان ها توهین شد اشاره کرد و گفت: چندی پیش خانواده شهدای مدافع حرم به دیدارمقام معظم رهبری رفتند پسر کوچکی بود که آقا با وی ترکی حرف میزد مادرش گفت: ترکی را می فهمد اما نمی تواند صحبت کند رهبری فرمودند، اول زبان مادری را یاد بدهید بعد به مرور زمان فارسی را هم یاد خواهد گرفت.اگر از لحاظ حوزه آموزش بگوییم قانون اجازه داده است در دانشگاه ها یک واحد زبان ترکی تدریس شود، اگراز حوزه ولایت فقیه هم نگاه کنیم نظر ایشان مشخص است. استاندارآذربایجان شرقی هم موافقت اش را اعلام کرد، پس چرا انجام نمی شود؟ چه کسی اجازه نمی دهد که انجام شود؟ به نظر بنده تمام این مسائل را نباید به پای پان ترک بودن گذاشت این ها اعتراضات به حق مردم است واگرجواب داده نشود قضیه اعتراضات ۹۶ تهران یا اعتراضات عراق پیش می آید که مردم خواسته های به حقی داشتند اما معاندین و منافقین فضا را سیاسی کردند و اتفاقاتی که نباید رخ داد.

وی تصریح کرد: متاسفانه مسئولین ما درارتباط با فرهنگ غنی ایرانی کم لطفی کرده وآن طور که باید شناخته نشده است. زبان مادری هم همین طوراست .این زبان باید باشد، الحمدلله مردمان آذری زبان مردمان آگاهی هستند، همه می دانند تجزیه طلبی یعنی چه، اگر صد نفراعتراض کنند شاید یک نفر در میان آنها پان ترک باشد بقیه غیرتی هستند ودغدغه فرهنگ دارند و دنبال ریشه خود هستند و وظیفه دولت است که این مسئله را حل کند.

ساعدی در پاسخ به این سوال که نظر شما در مورد برجام چیست؟ و چطور می توان از بن بست برجام خارج شد؟ اظهار داشت: آن زمان که دولت روحانی ۶ سال معطل  برجام ماند، زمانی که می گفتیم توافق هسته ای بد است منظور این نبود که توافق هسته ای با کشور های دنیا بد است بلکه می گفتیم این برجام بد است زمانی که آقای جلیلی این کار را پیش می برد شما حتما میدانید از خواننده های شما هم تقاضا دارم که در مورد این مسئله چند تا کتاب هست دردنیا که ترجمه هم شده است در حوزه برجام و روابط خارجه، بخوانند و بدانند این برجام با این قد و قواره زمان آقای جلیلی هم قابل دسترس بود و چه بسا آن زمان بهتر حاصل می شد، الان برجام ما برجام بدی است که آمریکا به راحتی به برجام آمد و به راحتی هم از آن خارج شد وهزینه ای نیز نداشت.عقل سلیم  با توافق مخالف نیست، عقل سلیم نمی خواهد ایران در تحریم باقی بماند،  نمی خواهد با آمریکا و سایر کشورها بجنگد.می خواهد اگربرای ما هزینه براست دشمن نیز هزینه کند واگرما نمی توانیم راحت از برجام خارج شویم دشمن نیز نتواند، مشکل اساسی برجام این است. مشکل، ذات توافق نیست بلکه توافق بد است، مشکل این است که حدود ۳۰۰ نماینده در مجلس بودند که اکثرشان متن برجام را نخواندند، مشکل این است که وقتی ظریف آمد به مجلس ودر مورد برجام توضیح داد خیلی از اقتصاد دان ها و روابط سیاسی ها گفتند عملی نیست ولی اعتنا نشد و الان ما در جایی قرار داریم که به جز مقاومت چاره ای نیست.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.