کد خبر : 160337
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 14 نوامبر 2019 - 23:13

یادداشت:

اصل وحدت

اصل وحدت

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شبستر در جدیدترین یادداشت خود نوشت: فواید متعددی که بر وحدت اسلامی مترتب می‌شود در بیانات مختلف مقام معظم رهبری مورد اشاره قرارگرفته است.

حجت الاسلام رجب احمدی؛ مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شبستر در جدیدترین یادداشت خود نوشت: فواید متعددی که بر وحدت اسلامی مترتب می‌شود در بیانات مختلف مقام معظم رهبری مورد اشاره قرارگرفته است.

حرکت به سمت عزت و بیداری مسلمین ظهور قدرت اسلامی، احساس قدرت و عظمت عزیز شدن اسلام، و بهره‌‌مندی امت اسلامی از عزت و اقتدار حصن حصین در حیم کشورها و ملت‌های اسلامی کاستن ضربه‌پذیری دنیای اسلام دچار وحشت شدن دشمنان اسلام عدم جرأت دشمن به تهدید و تشکیل پایگاه در دنیای اسلام قلم بطلان کشیدن بر عقب ماندگی، مشکلات و ذلت‌های دنیای اسلام انتفاع نظام اسلامی رسیدن به مقام مطرح شدن ارزش‌های اسلامی به صورت ارزش‌های قطعی دنیا، جذب دل انسانها و تغییر در زندگی مسلمانان برمبنای آن و مهم‌تر از همه اینکه ایجاد یک مجموعه عظیم آن متحد و تشکیل امت واحده اسلامی به عنوان بزرگترین پشتوانه جهان اسلام و اعتلای کلمه اسلام از جمله فواید مترتب بر وحدت اسلامی می‌باشد.

آنچه تمامی این فواید را بهم پیوند می‌زند و در واقع روح حاکم بر تمامی آنها به شمار می‌رود، این است که تمامی این اهداف و فواید در راستای یک هدف برتر ومتعالی‌تر قرار دارد که شاید بتوان آن هدف متعالی را «ایجاد دنیای اسلام و امت واحده اسلامی» دانست که در بستر آن آحاد جامعه انسانی، به همه کمالات فردی و جمعی دست پیدا خواهند نمود.

واعتصمو بحبل الله جمیعاً ولاتفرقوا (›سالروز ولادت حضرت محمدمصطفی(ص)، پیامبر گرامی اسلام آغاز هفته وحدت است. این میلاد پر نور و سرور را به همه مسلمانان و پیروان مؤمن و بصیر آن پیامبر عظیم‌الشأن تبریک می‌گوییم.

شیعیان میلاد نورانی دردانه خلقت و اشرف انبیاء الهی را هفدهم ربیع می‌دانند. با پیروزی انقلاب اسلامی اقدام تحسین‌برانگیزی که به بهانه جمع بین این دو میلاد از سوی امام خمینی(ره)، از منادیان وحدت در جهان اسلام به وقوع پیوست، نامگذاری آن به «هفته وحدت» بین شیعه و سنی بود.

هفته وحدت، فرصت مناسبی است تا ضرورت همبستگی، اتحاد و نزدیک شدن گروه‌های اسلامی با دیدگاه‌ها و مشرب‌های فکری متفاوت به یکدیگر در جهان اسلام، به ویژه در این زمانه پُر از فتنه و آشوب، با دقت بیشتری مورد اهتمام سران دولت‌ها و به ویژه مؤثران و رهبران فکری و مذهبی کشورهای اسلامی قرار گیرد.

همه گروه‌ها و نحله‌های اسلامی جهان امروز علاوه بر تکلیف دینی که در تکوین و تشدید وحدت و انسجام اسلامی در قبال یکدیگر دارند، از منظر نیاز راهبردی هم اگر به ضرورت همگرایی و هماهنگی در برابر دشمنان مشترک به مقوله وحدت بنگرند، خواهند دید که چقدر به آن محتاجیم. دشمنانی همچون آمریکا، صهیونیسم، برخی کشورهای اروپایی سلطه‌گر و حتی پاره‌ای کشورهای مرتجع سلوکی غیر از خواسته قرآن و پیامبر اسلام را در مقابل سلطه دنیای کفر و شرک برگزیده و با پوشیدن پوستین وارونه، تیغ بر مسلمان می‌کشند و آب به آسیاب جبهه منسجم دشمنان اسلام می‌ریزند.

از این‌رو، وحدت راهبردی است که ما را به امت واحده و قدرتمند مطلوب قرآن و اسلام تبدیل می‌کند و امکانات و ظرفیت‌های جهان اسلام را در برابر جبهه متفق و مشترک دشمنان اسلام که با هزاران ترفند و طراحی کمر به هدم و نابودی و تهی‌سازی اسلام از هویت واقعی خود بسته‌اند، فعال می‌سازد.

همه مسلمانان در عملی‌سازی «راهبرد»، «تکلیف» و «مصلحت» وحدت جهان اسلام مسئولیت دارند تا زمینه‌های جذب عنایات و تأییدات الهی که همانا «چنگ زدن به حبل متین الهی» و «پیروزی و غلبه بر دشمنان» در پرتو مقاومت مشترک فعال است، فراهم شود.

آنچه ملتی را بر ملل دیگر و جامعه‌ای را از جوامع دیگر ممتاز می‌کند و موجب برتری آن بر ملل دیگر می‌شود«اتحاد و انسجام و همبستگی» است. از دیدگاه جامعه‌شناسی نیز یکی از عوامل مهم انحطاط یک ملت و جامعه، این است که آن جامعه به گروه‌های کوچک تجزیه شده، ‌انسجام و وحدت گروهی در آن از بین رفته باشد؛ که نتیجه آن چیزی جز نفوذ و سلطه استعمارگران نیست،.

به فرموده امام خمینی(ره) اگر دولت‌ها و ملت‌های اسلام به هم پیوسته بودند«به صورت یک امت بودند»، معنا نداشت که قریب به یک میلیارد مسلمان زیر دست قدرت‌ها باشند.

متأسفانه در عصر حاضر کشورهای اسلامی، تحت دکترین و نفوذ افکار و اندیشه غرب و عمال آنها، خود را به صورت یک ملت می‌نگرند، نه یک«امت»؛ و مسلمین دچار اختلاف و تشتت شده‌اند.

هر کشور می‌خواهد به تنهایی و به صورت مجزا خود را در مقابل قدرت‌های بزرگ محافظت کند؛ بدون اینکه توانایی و قدرت آن را داشته باشد. دشمنان اسلام، به‌ویژه آمریکا، از دیرباز در کمین بوده‌اند تا وحدت میان مذاهب و کشورهای اسلامی از بین برود، تا از این طریق بتوانند افکار پلید خود را برای جلوگیری از تحقق یا پیشرفت امت اسلامی و در نتیجه ایجاد تمدن نوین اسلامی به اجرا گذارند. بنابر این از پرکاربردترین تکنیک‌‌های غرب برای جلوگیری از اتحاد امت اسلام و ایجاد دنیای یکپارچه اسلامی، تشدید اختلافات است.

در مقابل،اسلامی ایران و رهبران فقیه آن، از روزهای آغازین انقلاب، راهبرد «وحدت‌ مسلمین» را نصب‌العین خویش قرار داده، آن را عامل قوت و قدرت پایدار و برتری مسلمین، و حرکت جامعه به سمت کمال و رشد قلمداد نمودند و تفرقه و تنازع را مهم‌ترین عامل شکست درونی و بیرونی امت اسلامی و اضمحلال قدرت و شوکت مسلمین برشمردند.

اهمیت وحدت مسلمین و دنیای اسلام در نگاه رهبران انقلاب اسلامی، آنگاه جلوه‌گر می‌شود که ایشان آرمان نهایی و نقطه اوج انقلاب خویش را وحدت مسلمین و« ایجاد امت اسلامی و دنیای اسلام» دانسته و در فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی ایران،‌ در راستای دستیابی به امت اسلامی و در نتیجه تمدن اسلامی، تلاش و برنامه‌ریزی می‌کنند.

مقام معظم رهبری در مقاطع مختلفی، وحدت امت اسلامی را نیاز قطعی و ضرورت حیاتی امروز، شرط اساسی نجات مسلمین از چنگال نظام سلطه و همچنین علاج و داروی اصلی امروزی دنیای اسلام معرفی می‌نمایند و آن را مهم‌ترین مسئله، اولین الزام و ضرورت، اولویت ارجح دنیای اسلامی شمرده، به تبیین نقش و جایگاه این امر در ایجاد دنیای اسلام و امت اسلامی پرداخته‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.