کد خبر : 160258
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 5 نوامبر 2019 - 13:29

معدوم سازی ۵ قلاده گرگاس در تسوج

معدوم سازی ۵ قلاده گرگاس در تسوج

سرپرست معاونت محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: ۵ گرگاس در روستاهای اطراف شهر تسوج شهرستان شبستر در حدود ۲ ماه گذشته معدوم شدند.

داود غنی پور سرپرست معاونت محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: ۵ گرگاس در روستاهای اطراف شهر تسوج شهرستان شبستر در حدود ۲ ماه گذشته معدوم شدند.

وی اظهار کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ۲ فقره مجوز اتلاف گرگاس صادر کرده که براساس آن ۳ نفر از روستای چشمه کنان و ۲ نفر نیز از روستای غلمانسرای شهر تسوج می توانند در هر جا که این حیوان را مشاهده کنند، نسبت به دفع آن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی گرگاس در آذربایجان شرقی در شهرستان شبستر است، افزود: چندی پیش بر اثر حمله یک قلاده گرگاس در تسوج تعدادی زخمی شدند که البته محیط زیست با هدف حمایت از تنوع ژنی در طبیعت، مجوز دفع این حیوان وحشی را صادر کرد.

این کارشناس مسائل محیط زیست ادامه داد: دلیل حمله گرگاس در اطراف شهر تسوج، کمبود طعمه و غذا در منطقه بوده است؛ البته مدیریت نداشتن در نگهداری از سگ های نگهبان و گله و عدم نگهداری درست از سگ های اهلی در فصل زاد و ولد آنها موجب بروز پدیده ای بنام گرگاس شده است.

غنی پور افزود: وجود گرگاس در شیراز حدود ۱۰۰ سال پیش توسط کارشناسان خارجی محیط زیست در کتاب جانوران ایران اعلام شده است و در طبیعت جانوران وحشی ۲ رگه دیگری وجود دارد که معمولا تمایلی برای حمله به انسان ندارند.

وی یادآوری کرد: ظهور گرگاس‌ها نتیجه رها کردن توله سگ‌های ماده در طبیعت است؛ در گذشته این توله‌ها را می‌کشتند، اما بعدها با هدف آزار نرساندن به آنها از کشتن این توله‌ها خودداری شد و آنها را در طبیعت رها کردند؛ این توله‌ها پس از هشت ماهگی به بلوغ می‌رسند و با پیوستن به خانواده گرگ‌ها در هر دوره زادآوری ۱۶ گرگاس یعنی بیش از ۱.۵ برابر زاد و ولد گرگ‌ها توله‌زایی می‌کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.