کد خبر : 158975
تاریخ انتشار : شنبه 29 ژوئن 2019 - 13:36

گاندو نمایش گوشه ای از امکانات امنیتی کشور

گاندو نمایش گوشه ای از امکانات امنیتی کشور

کارگردان گاندو گفت: بزودی با نمایش صحنه های اکشن منحصر بفرد و اقتدار نیروهای امنیتی کشور مخاطب را اقناع می کنیم.

در مورد میزان کم صحنه های اکشن در سریال گاندو به خبرنگار تلویزیون خبرگزاری موج گفت: ژانر سریال گاندو، جاسوسی و ضد جاسوسی است که از ویژگی های آن پر تعلیق بودن و در سایه حرکت کردن است. اتفاقا این گونه آثار صحنه های اکشن زیادی ندارند و بیشتر تعقیب و مراقبت را نشان می دهند.

چرا نام شکارچی کمین گر را انتخاب کردیم

وی تصریح کرد: به همین دلیل نام گاندو را برای این سریال انتخاب کرده ایم؛ چرا که موجودی است که می تواند مدتها با صبر و حوصله ای زیاد به کمین شکارش بنشیند و در لحظه مناسب، ضربه خودش را بزند که بر همین اساس هم به شکارچی کمین گر مشهور است.

سریال گاندو

در ادامه کارگردان سریال گاندو افزود: ویژگی جاسوسان و حتی ضدجاسوسان هم همین است که بیشتر در کمین، جستجو، کشف و شهود، طرح و برنامه ریزی، کسب اطلاعات، چیدن منابع و سرنخ ها و درنهایت تکمیل کردن پازل ها به سر می برند. اتفاقا این دو گروه به دور از اکشن سیر می کنند. در واقع اکشن در انتهای کار آنها و موقعی که دیگر جاسوسی و ضدجاسوسی به نتیجه رسیده بوجود می آید و عملیات دستگیری و یا انهدام آغاز می شود. حتی در این زمان ممکن است دیگر جاسوسان و یا ضد جاسوسان حضور نداشته باشند و کار به دست واحد عملیاتی و نیروهایی مانند پلیس و نیروی انتظامی سپرده شود.

صحنه های اکشنی که در سینمای ایران تا کنون تجربه نشده

وی در مورد احتمال دیده شدن صحنه های اکشن در این سریال گفت: حتما چنین صحنه هایی در ادامه این سریال دیده خواهد شد و صحنه های بسیار قوی و جذابی خواهد بود. از نمونه های شاخص آن، استفاده از یک فروند هلی کوپتر برای انتقال متهم است؛ که در سینما و تلویزیون ایران و حتی به طور واقعی و اورژانسی هم سابقه ندارد که هلی کوپتر بر روی یک برج بلند مرتبه بنشیند و عملیاتی انجام دهد. بر همین اساس یک تجربه جدید و پُرریسک بود که در این سریال انجام داده ایم و در قسمت های بعدی دیده خواهد شد.

این هنرمند افزود: ما سعی می کنیم در بخش های پایانی نمایش اقتدار نیروهای امنیتی کشور را در مخاطب اقناع کنیم، اما متاسفانه باید بگویم در کل ما در این زمینه در سینما و تلویزیون کشور مشکلات ساختاری پروداکشن عظیم داریم که امیدواریم به تدریج این مسائل هم برطرف شود. به عنوان مثال عملیاتی که برای «دستگیری ریگی» انجام شد یک عملیات بسیار پیچیده و مطرح در سطح جهانی بود که در رسانه های ما بازتاب مناسبی که باید، نداشت. بنابراین ما سعی کردیم که نمونه ای  از آن را به شکل دیگری به نمایش درآوریم و امیدواریم که گامی که برداشتیم زمینه ساز حرکات بعدی باشد.

علیرام نورایی در سریال گاندو

نمایش گوشه ای از امکانات امنیتی کشور

افشار در پاسخ به این سوال که تجهیزات امنیتی نمایش داده شده در این سریال چقدر با واقعیت انطباق دارد گفت: همه این تجهیزات برگرفته از واقعیت است که با کمک مشاوران و به میزانی که اجازه نمایش آنها را داشتیم انتخاب شده اند که البته بخش بسیار کوچکی از تجهیزات نیروهای امنیتی کشور است که فراتر از آن اجازه مطرح شدن نداشت.

این کارگردان افزود: من به شدت به ضعف فرمی و شکلی حرکات پلیسی در آثار تلویزیونی و سینمایی ایران اشراف دارم و تلاشمان را هم در حد توانمان کرده ایم و البته این مسیر باید طی شود و همانطور که با تشکیل پلیس ۱۱۰ خودروهای بنز و دیگر تجهیزات مدرن وارد پلیس کشور شد و به نوعی اقتدار این نیرو را در ظاهر هم دیدیم، در آثار نمایشی هم بتوانیم به خوبی این توانمندی را به نمایش بگذاریم.

وی در ادامه به گوشی های بسیار کوچک نمایش داده شده در این مجموعه تلویزیونی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال همان گوشی های بسیار ریزی که در داخل گوش شخصیت های امنیتی قرار می گیرد در واقع گیرنده و فرستنده های بسیار قوی است که می تواند در شرایط خاص حتی تا کیلومترها برد داشته باشد و به سادگی همه تهران را پوشش دهند.

این کارگردان افزود: اگر امکانات این عزیزان، از قبیل نرم افزارها و سخت افزارهایی که استفاده می کنند را از نزدیک ببینید، متوجه می شوید که حیرت انگیز است و همانطور که پیشتر هم گفتم، به دلیل طبقه بندی اطلاعات امکان نمایش آنها نبود و در واقع ما بخش اندکی از آنها را به صورت خیلی محدود به نمایش گذاشته ایم.

وحید رهبانی_ کامبیز دیرباز_سریال گاندو

اجازه نمایش شگردهای عملیات امنیتی را نداشتیم

وی در ادامه گفت: حتی صحنه های تعقیب و گریزهای ما که شاید ساده به نظر می آید هم همینطور است؛ به قول معروف و در اصطلاح عامیانه ما می گوییم که «فیلم» و «نمایش» است. به عنوان مثال اگر در این سریال، یک نیروی امنیتی، خیلی واضح و مشخص متهمی را تعقیب می کند، کاملا نمایشی است و شباهتی به واقعیت ندارد؛ چرا که این مسائل دارای شگردهای بسیار خاص و پیچیده ای است که ما مجاز به نمایش آنها نبودیم.

افشار در مورد اینکه آیا گرفتن مجوز برای نمایش همین حد از تجهیزات، شگردها و شیوه ها از نهادهای امنیتی مشکل داشتید، گفت: با وجود مشاوران مربوطه، آن اندازه ای که امکان نمایش داشت و با توجه به محدودیت ها سعی کردیم که در یک زمینه روایی نمایشی (Fake) بسیار دست پایین و به اندازه ای که مخاطب عام را متقاعد کند، کار کنیم وگرنه، اگر کارشناسان به این بخش با نگاه تخصصی بنگرند قطعا ایراداتی که دارد به چشم می آید. ما هم ادعای بی نقص بودن نداریم؛ اما به هر حال، محدودیت ها اجازه نمایش بیش از این را به ما نمی داده است.

چه کسانی از نمایش گاندو نگران می شوند

کارگردان گاندو در مورد اینکه آیا نمایش توانمندی های امنیتی به جامعه احساس امنیت می دهد یا نا امنی و نگرانی را دامن می زند، گفت: به نظر من اگر کسی ریگی به کفش نداشته باشد، احساس امنیت بیشتر می کند و در غیر این صورت احساس نا امنی بیشتری می کند.

وی افزود: من در برخی از اظهار نظرها دیده ام که متاسفانه رفتار نیروهای امنیتی را با ادعای ورود به حریم خصوصی افراد زیر سوال می برند؛ در حالی که اینها افراد عادی نیستند بلکه اینها خائن و جنایت کار هستند. آیا گمان می کنند که اگر یک مامور و افسر اطلاعاتی و نیروی امنیتی بخواهد از یک جاسوس، خائن به وطن و جنایتکار اطلاعاتی را به دست بیاورد، باید به متهمان بگوید لطفا اطلاعات مورد نیاز را در اختیار ما قرار دهید یا اینکه مدت ها باید تحقیق کنند و روزها و ماه ها چتر اطلاعاتی خود را بر روی آنها بگسترانند تا بتوانند اطلاعات مورد نیاز را استخراج کنند.

حریم جاسوسان حریم خصوصی افراد عادی جامعه نیست

این هنرمند تاکید کرد: ضمن اینکه ما در سراسر این سریال، سلسله مراتب قانونی عملیات را هم نشان می دهیم؛ چرا که بدون حکم قضایی، محال است که کسی بتواند به حریم خصوصی کسی ورود کند و نسبت به شنود و یا اقداماتی از این دست اقدام کند. اگر هم دست به چنین کاری بزند قطعا محکوم خواهد شد. بنابراین این نقدها دو دسته اند، یا ناشیانه و ناآگاهانه است که ما با آنها سخنی نداریم؛ یا اینکه  افرادی هستند که آگاهانه اقدام به چنین انتقادهایی می کنند تا التهاب و چالش بوجود بیاورند، که به آن دسته از افراد می گوییم نه! شما ما نیستید، شما خواسته یا ناخواسته دشمنید و کسانی هستید که در زمین بیگانگان بازی می کنید.

وی با تاکید بر اینکه لطفا حریم خصوصی افراد عادی را با حیطه فعالیت جاسوسان و خائنان یکسان ندانید، گفت: قطعا باید این تفکیک را بین این دو گروه قائل شویم و همان اندازه که حریم خصوصی افراد باید در امنیت باشد، به همان اندازه هم باید نیروهای امنیتی فضا را برای جاسوسان و بدخواهان کشور نا امن کنند.

سریال گاندو

درمورد فشارها برای ممیزی ها در تلویزیون سخن خواهم گفت

جواد افشار صحبت در مورد فشارهایی که برای اعمال ممیزی و حذف برخی کلمات که اشاره به ارتباط آقازاده ها و بستگان مدیران دولتی با نفوذی ها دارد را به برنامه زنده ای که در شبکه خبر و پنج شنبه شب به روی آنتن خواهد رفت موکول کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.