کد خبر : 158801
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 11 ژوئن 2019 - 19:35

شبستر نیوز گزارش می دهد:

کپی‌کاری صرف؛ داستان این روزهای برخی نشریات در شبستر/باری که رسانه‌های مجازی به‎دوش می‌کشند

کپی‌کاری صرف؛ داستان این روزهای برخی نشریات در شبستر/باری که رسانه‌های مجازی به‎دوش می‌کشند

مطالب برخی از نشریات محلی شبستر که بر روی پیشخوان دکه‌های مطبوعاتی قرار می‌گیرند، تازگی چندانی ندارند، چون این مطلب همان چیزی بود که روز گذشته در رسانه‌های مجازی منتشر شده بود.

به گزارش شبستر نیوز، سرقت ادبی که استفاده بدون مجوز از اثر یا بخشی از اثر دیگری ولو به صورت ترجمه است نه تنها در بین برخی از نشریات محلی بلکه در بین  برخی  پایگاه های خبری و رسانه های این شهرستان نیز به عادتی دائمی تبدیل شده و با سکوت و بی توجهی مسئولان و متولیان هر روز رشد بیشتری پیدا می کند.

طبق تعریف قانون مطبوعات از حدود مطبوعات طبق بند ۹ ماده ۶ سرقتهای ادبی به عنوان حدود مطبوعات است که نشریات در انتشار آن حقی نداشته و متخلف از آن مستوجب مجازاتهای مقرر در ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی خواهد بود و در صورت اصرار مستوجب تشدید مجازات و جرایم نقدی و در ادامه لغو پروانه خواهد شد.

در حالی که قانون وضعیت جرائمی مانند سرقت ادبی را مشخص کرده است بی توجهی مسئولان به اجرا و پیاده سازی آن موجب شده مطبوعات به جای تمرکز بر مخاطب خود، عادت به پرکردن ستونها به هر طریق ممکن حتی با سرقت ادبی داشته باشند.

قبل از آغاز فعالیت خبرگزاری‌های مختلف در کشور، روزنامه‌های سراسری و محلی وظیفه اطلاع‌رسانی خبرها را برعهده داشتند و مردم نیز استقبال خوبی از روزنامه‌ها داشتند، ولی امروزه به‌دلیل رشد تکنولوژی و اهمیت سرعت انتشار اخبار، پایگاه های خبری، به‌خصوص نشریات در شهرستان شبستر دیگر حال و هوای قدیم خود را از دست داده‌اند.

وقتی روزنامه‌ها محل تبلیغ می‌شوند

اگر به دکه‌های روزنامه فروشی و مراکز توزیع روزنامه در شبستر مراجعه کنیم، عکس‌های تبلیغاتی زیادی را در صفحه‌های اول  مشاهده می‌کنیم که به نوعی  برخی  نشریات این شهرستان، رنگ و بوی تبلیغاتی به‌خود گرفته است.

با توجه به درآمد خوب تبلیغات در شبستر، صاحب امتیازان نشریات را وارد نوعی رقابت در جذب تبلیغات جهت درج در نشریات خود کرده است.

رایج شدن کپی خبر در نشریات شبستر

یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که امروزه برخی نشریات شبستر را فرا گرفته است، کپی خبر از خبرگزاری‌ها و پایگاه های خبری، و چاپ در روزنامه‌ها و نشریات است.

در برخی موارد نیز غیر از این که خبر چاپ شده از خبرگزاری‌ها  و پایگاه های خبری بوده، مسئولان نشریات بر خلاف قانون مطبوعات عمل کرده و منبع خبر را درج نمی‌کنند، این در حالی است که در برخی موارد نیز خبر کپی شده را درمصاحبه با خبرنگار خود درج می‌کنند.

حال با این اوصاف که کپی خبر و مطالب از خبرگزاری‌های و منابع، بدون کسب اجازه و یا استفاده از آن بدون درج منبع اصلی در قانون مطبوعات غیر قانونی است، چرا مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشاهده این تخلفات توسط نشریات در شهرستان برخورد نمی‌کنند، سوالی است که باید به آن پاسخ دهند.

عدم همکاری روابط عمومی‌های ادارات با خبرنگاران در شبستر

یکی از مشکلات و چالش‌های خبرنگاران شهرستان نیز عدم همکاری مسئولان روابط عمومی ادارات در موضوع تولید خبر با خبرنگاران شبستری است.

عدم همکاری مسئولان با خبرنگاران شهرستان در ارائه اخبار و مصاحبه، یکی دیگر از دلایل افت شدید تولید خبر و گزارش در این شهرستان بوده که نیاز است مسئولان امر نسبت به برطرف نمودن مشکلات خبرنگاران برنامه‌ریزی کنند.

یکی از راهکارهایی که در جهت برطرف کردن مشکلات خبرنگاران پیشنهاد می‌شود، ایجاد کمیته‌ای در فرمانداری‌ها جهت ایجاد بسترهای مناسب و آموزش مسئولان روابط عمومی ادارات جهت همکاری با خبرنگاران است.

نباید فراموش کرد که امروزه با رشد ابزارهای ارتباطی و اطلاع رسانی بسیاری از مردم با یک ساعت جستجو در فضای مجازی اخبار و اطلاعات مورد نیاز خود را به سادگی کسب می کنند و دربرخی رسانه های مکتوب به دلیل ضعف کیفی جز مطالب تکراری، فاقد منبع، کپی شده از اینترنت یا نوشته شده با قلم نوشتاری ضعیف چیزی نمی بینند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.