کد خبر : 157498
تاریخ انتشار : جمعه 5 آوریل 2019 - 18:44

شبستر نیوز گزارش می دهد؛

سدمعبر؛مشکل لاینحل شبستری ها/ تضییع آشکار حقوق شهروندی

سدمعبر؛مشکل لاینحل شبستری ها/ تضییع آشکار حقوق شهروندی

گسترش سد معبر در پیاده روهای شبستر، علاوه بر یک معضل جدی، باعث تضییع حقوق شهروندی شده اما مسئولان ذیربط به راحتی از این مقوله عبور می کنند.

به گزارش شبستر نیوز،واژه سد معبر یکی از واژه‌های آشنایی است که همه افراد یک جامعه با آن روبه‌رو بوده‌اند و متاسفانه گاهی خود افراد شاکی نیز مسبب ایجاد سد معبر می‌شوند.

شهر متشکل از افرادی است که برای آبادانی آن هر روز در تلاش هستند و این تلاش زمانی نتیجه خود را نشان می‌دهد که شهر از نگاه کارشناسان زیبا و دارای نظم‌ مطلوبی باشد.

در این میان همکاری تک تک مردم در روند بهبود وضعیت شهرها نقش مهمی دارد به این معنی که هر یک از ما باید به نوبه خود مدیریتی مناسب در رفتارهای خود داشته و با رفتارهای نادرست زمینه رنجش دیگر شهروندان را ایجاد نکنیم.

*سد معبر چیست؟

موضوع سد معبر در تبصره یک بند دو ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها مطرح شده است و می‌توان تعریف سد معبر را این گونه گفت که زمانی که افراد از معابر عمومی به درستی استفاده نکنند و باعث به وجود آمدن انسداد معبر شوند سدی را در عبور مرور افراد ایجاد می‌کنند که نتیجه آن نارضایتی شهروندان و اعمال قانون از سوی شهرداری خواهد بود.

*انواع سد معبر

سد معبر در شهر به شکل‌های مختلفی چون ایجاد موانع توسط دستفروشان، نصب دکه‌های غیر مجاز، تخلیه نخاله، ریختن مصالح، آجر و سیمان در معابر عمومی، پارک اتومبیل در مکان‌های ممنوعه، اشغال پیاده‌روها و میادین فعالان صنف‌ها که موجب سد معابر عمومی، اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز از اماکن عمومی مشاهده می‌شود.

*چگونگی برخورد شهرداری با ایجادکنندگان سد معبر

طبق تبصره یک بند ۲ ماده ۵۵ و تبصره ۶ ماده ۹۶ قانون شهرداری‌ها، همه معابر عمومی، خیابان‌ها، پارک‌ها و… در مالکیت شهرداری‌هاست؛ از این رو استفاده به عناوین مختلف ممنوع بوده و شهرداری‌ها مکلف هستند در رفع موانع بوجود آمده اهتمام ویژه‌ای را داشته باشند.

نارضایتی شبستری ها از تجاوز به حریم پیاده روها

اشغال و مسدود کردن معابر در شبستر هر روز در برخی از خیابان های پر رفت و آمد این شهر رو به افزایش است و علاوه بر آن برخی از مغازه داران، دست فروشان و بساطی ها نیز با پهن کردن اجناس و کالاهای خود در پیاده روها، زمینه نارضایتی و گله مندی شهروندان را فراهم می کنند.

آنان گویا تجاوز به حریم پیاده روها را حق خود می دانند، حال اینکه معابر عمومی متعلق به عموم شهروندان است و کسی حق ندارد با مسدودکردن آن به صورت موقت و یا دائم، عبور و مرور مردم را  دچار مشکل کند.

گرچه این اقدام ناخوشایند به لحاظ قانونی نیز عملی مجرمانه است، اما متولیان امر و مسئولین زیربط گاها با عبور و چشم پوشی از این تخلف آشکار، با مسدود کنندگان معابر و پیاده روها برخورد قاطعی نمی کنند.

انتظار برای برخورد جدی از سوی شهرداری

حال باید دید شهرداری شبستر برای جلوگیری از این معضل اجتماعی چه راهکاری ارئه می دهد.

البته ناگفته نماند که شهرداری ها همواره نسبت به سد معبر و جمع آوری مزاحمان اقدام می‌کنند، ولی به دلیل اینکه در این موضوع گاهی عرف در مقابل قانون قرار گرفته است، پس از گذشت مدتی از برخورد شهرداری‌ها با متخلفان، آنها دوباره به حالت اولیه بر می‌گردند!!

انتهای پیام/ب

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.