کد خبر : 157037
تاریخ انتشار : شنبه 9 مارس 2019 - 12:35

«سالاری» هم قبله و هم قبیله شاعران و نویسندگان آرمان خواه انقلاب اسلامی است

«سالاری» هم قبله و هم قبیله شاعران و نویسندگان آرمان خواه انقلاب اسلامی است

چهل و ششمین شب شاعر ، ویژه دکتر عزیزالله سالاری ، شنبه ساعت۱۸:۳۰ در سازمان هنری رسانه ای اوج ، برگزار می‌شود. بر اساس این گزارش،‌ رضا اسماعیلی از شاعران کشورمان به همین مناسبت در یادداشتی آورده است؛ نسل فرهنگی انقلاب که در کوران حوادث و فراز و نشیب های انقلاب اسلامی و دوران هشت

چهل و ششمین شب شاعر ، ویژه دکتر عزیزالله سالاری ، شنبه ساعت۱۸:۳۰ در سازمان هنری رسانه ای اوج ، برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش،‌ رضا اسماعیلی از شاعران کشورمان به همین مناسبت در یادداشتی آورده است؛

نسل فرهنگی انقلاب که در کوران حوادث و فراز و نشیب های انقلاب اسلامی و دوران هشت ساله دفاع مقدس حضوری مستمر و فعال داشته اند، بعد از گذشت چهل سال، به گنجینه ای نادر و بی بدیل می مانند که برای انتقال فرهنگ انقلاب به نسل امروز باید از خاطرات، تجارب و رشحات قلمی آنان نهایت را بهره برد.

این نسل فرهیخته که دوران انقلاب و دفاع مقدس را درک کرده‌اند – به اعتبار آن که ریشه در فرهنگ دارند – برای ثبت و ضبط فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس بیکار نمی‌نشینند. آدم‌هایی دغدغه مند و اهل دردند که از درون‌شان سفارش می‌گیرند و به حُکم تکلیف دست به قلم می‌برند. آثار برتر نیز همیشه متعلق به کسانی است که فارغ از وسوسه نام و نان وارد این عرصه مقدس شده‌اند. چرا که در این حوزه باید «باورمندی» ما بیش از «هنرمندی» ما باشد، یعنی هنگام خلق و آفرینش ادبی با موضوع انقلاب و دفاع مقدس، فقط به موضوع فکر نکنیم، بلکه «موضع» هم داشته باشیم تا محصول کار ما ارزشمند و تاثیرگذار باشد.

هنر فاخر و ارجمند نیز از دل «تعهد» می‌جوشد. شاعر وقتی «حرفی برای گفتن» داشته باشد، به‌دنبال زیباترین قالب برای بیان آن می‌گردد. هنرمند متعهد همیشه سعی می‌کند بهترین و زیباترین کلام را برای ابلاغ پیام خود به کار گیرد. چنان که خداوند در قرآن بهترین و زیباترین کلام را برای ابلاغ پیام خود به استخدام درآورده است. شک نکنید که خلاقیت و هنرمندی محصول تعهد است. خیلی بدیهی است؛ سخنی که از دل بر نیاید، بر دل نخواهد نشست. از این منظر، باید از وجود ارزشمند این انسان های دغدغه مند، برای تربیت نسلی باورمند و معتقد به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب استفاده کرد. اگر از این مهم غفلت کنیم، در پاسداری و صیانت از آرمان ها و ارزش های مقدس انقلاب اسلامی راه به جایی نخواهیم برد.

اصل دوم – در کنار تعهد و رسالت مندی – داشتن تخصص و دانش و بینش علمی و ادبی است. بدیهی است بدون برخورداری از جایگاه علمی رفیع، و بدون اشراف بر ظرایف و دقایق هنری و ادبی، نمی‌توانیم به دل‌ها نفوذ و اثری ماندگار خلق کنیم. چنان که رهبر معظم انقلاب نیز بارها گفته اند: «هر پیامی، هر دعوتی، هر انقلابی، هر‌تمدنی و هر فرهنگی تا در قالب هنر ریخته نشود، شانس نفوذ و گسترش ندارد و ماندگار نخواهد بود و فرقی هم بین پیام‌های حق و باطل نیست.»
لازمه کار در حوزه انقلاب و دفاع‌مقدس – علاوه بر تعهد و دغدغه مندی – مطالعه و تحقیق است. هم مطالعه کتابخانه‌ای و هم تحقیق میدانی. شاعر و نویسنده انقلاب علاوه بر مطالعه کتاب‌های پژوهشی، باید از چهاردیواری خانه بیرون بزند، به میان مردم انقلابی و جنگ زده برود و از چشم آنها به دنیا نگاه کند. باید با خانواده‌های داغدار شهدا، جانبازان و آزادگان حشر و نشر داشته باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.