کد خبر : 155344
تاریخ انتشار : جمعه 12 اکتبر 2018 - 11:38

اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار، بدترین تصمیم ارزی در طول تاریخ/ افزایش سود سپرده‌ی بانک‌ها، تیر خلاصِ دولت به تولید ملی بود

اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار، بدترین تصمیم ارزی در طول تاریخ/ افزایش سود سپرده‌ی بانک‌ها، تیر خلاصِ دولت به تولید ملی بود

پورابراهیمی گفت: دولت یک شبه سود سپرده بانک‌ها را علی‌رغم تلاش چندساله مجلس افزایش داد که این کار تیر خلاص به تولید ملی بود.

به گزارش شبسترنیوز به نقل از  آناج، محمدرضا پورابراهیمی در مجمع عالی بسیج آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: امروز هجمه بسیار سنگینی در حوزه اقتصادی بر علیه جمهوری اسلامی ایران شروع شده است. اگرچه این هجمه‌ها در سالهای گذشته نیز وجود داشته اما امروز باید با تحلیلی متفاوت از این مسیر عبور کنیم.

وی ادامه داد: آمریکا بر روی فعالیت‌های اقتصادی ما تمرکز کرده و با بسیج کشورهای عربی و ثروت‌های بادآورده نفتی‌شان و سرویس‌های جاسوسی اسرائیل و سایر کشورها به شکل گسترده برنامه‌های اقتصادی ایران را دنبال کرده و به دنبال اخلال و توقف در نظام اسلامی هستند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه شرایط امروز تحریم‌ها متفاوت است، توضیح داد: در سال ۹۰ یا ۹۱ وقتی موضوع تحریم‌ها مطرح می‌شد حتی اروپایی‌ها به ما می‌گفتند شما تحریم هستید و موضوعتان را با اتحادیه حل کنید تا مذاکره کنیم و در خصوص کشورهای جنوب شرق آسیا نیز این مساله مطرح بود.

وی افزود: امروز بر خلاف زمزمه مسئولین دولتی که به دنبال خالی کردن دل مردم و ایجاد شرایط سخت ذهنی هستند شرایط ما متقاوت است و تحت تحریم هیچ نهاد بین المللی نیستیم و تنها آمریکایی‌ها در عرصه بین المللی به دنبال مواجه با جمهوری اسلامی هستند.

پورابراهیمی تاکید کرد: امروز که ما در عرصه بین المللی با رویکردهای متفاوتی مواجه هستیم اگر از درون حرکت‌های مهم و اساسی انجام دهیم موفقیت ما در مقابل تحریم‌ها در مقایسه با گذشته بیشتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: برخلاف این موضوع برخی‌ها همراه با دشمن فضای یاس و ناامیدی را ترسیم می‌کنند، از بعضی خودی‌هایی که مسئولیت اجرایی دارند صدای عدم کفایت نظام و یاس بر می آید که حتما برای ما قابل قبول نیست.

این نماینده مجلس با بیان اینکه شرایط امروز ما با دوران جنگ قابل قیاس نیست، گفت: چیزی که نگرانی ما را ایجاد می‌کند رفتار و تصمیماتی است که با هیچ یک از مبانی علمی و تخصصی سازگاری ندارد.

وی اذعان داشت: اگر امروز از بنده بپرسید که دلیل شرایط امروز و بحرانی که بر اقتصاد سایه انداخته چیست می‌گویم سیاست‌های ارزی کشور. قبل از این اتفاقات رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد را به مجلس دعوت کرده و از برنامه‌هایشان برای پیش‌بینی این وضعیت پرسیدیم و رسما اعلام کردند برنامه‌ای جامع داریم که به زودی اعلام خواهیم کرد.

پورابراهیمی عنوان کرد: نزدیک به سه ماه اعلام می‌کردند که ۱۵ برنامه داریم و اجرایی خواهیم کرد اما یک شبه با تصور کاهش التهابات ارزی تصمیم گرفتند سود سپرده گذاری بانک‌ها را افزایش دهند.

وی تصریح کرد: همه کسانی که فعالیت اقتصادی کردند می‌دانند که در سالهای گذشته تمام تلاش ما برای کاهش سود سپرده‌ها برای کاهش سود وام بانکی بود زیرا هر یک درصدی که سود بانکی کاهش پیدا کند توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاری وجود دارد اما افزایش سود سپرده‌ها تیر خلاص به تولید ملی کشور بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: در حاشیه یکی از جلسات کمیسیون اقتصادی زمانیکه از معاون اقتصادی رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی در خصوص افزایش نرخ سود سپرده سوال کردم هردو اعلام کردند که با این مساله مخالف بودند.

وی ادامه داد: این تصمیم غلط ۱۵ هزار میلیارد تومان به نظام اقتصادی ضربه زد، چه کسی باید پاسخگو باشد؟ آیا این مساله هم به آمریکایی ها و جریانات دشمن ارتباط دارد؟

پورابراهیمی با اشاره به اینکه اعلام تصمیم در خصوص نرخ تک ارزی در فروردین ماه بدترین تصمیم ارزی در طول تاریخ بود، تاکید کرد: تصمیمی بدتر از این نمی‌شد گرفت و در حالیکه سیاست‌های ارزی در کمیسیون اقتصادی مطرح شد و رئیس کل بانک مرکزی با آن موافقت کردند همان شب دولت با برگزاری جلسه‌ای نرخ ارز را ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد.

وی تصریح کرد: بعد از این مساله جلسه‌ای با حضور دکتر لاریجانی و آقای جهانگیری گذاشته شد اما خروجی جلسه چه بود؟ اینکه آقای جهانگیری گفتند شما مجلسید کار خودتان را بکنید ما هم دولتیم و تصمیم گرفتیم و کار خودمان را انجام می‌دهیم که نتیجه این سیاست غلط طی چهار ماه رساندن اقتصاد کشور به پرتگاه بود.

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان ساخت: به دولت اعلام کرده‌ایم که مجلس به هر نحوی حاضر به کمک است اما اگر این رویکرد غیر کارشناسی ادامه داشته باشد اقدامات مهمتری در مجلس انجام خواهیم داد، این انقلاب به راحتی به دست نیامده که هرکسی که انگیزه ندارد در آن مسئولیت بگیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.