کد خبر : 153261
تاریخ انتشار : جمعه 23 فوریه 2018 - 11:15

۵۰۰ هزار نفر در پاییز بیکار شدند/نرخ بیکاری جوانان ۲۸درصد شد

۵۰۰ هزار نفر در پاییز بیکار شدند/نرخ بیکاری جوانان ۲۸درصد شد

در حالی جمعیت شاغل کشور در تابستان امسال بیش از ۲۳ میلیون و ۸۳۰ هزار نفر بوده که این رقم در پاییز امسال به ۲۳ میلیون و ۳۳۱ هزار نفر کاهش یافته است.

به گزارش شبستر خبر به نقل از تسنیم، جدیدترین گزارش مرکز آمار حکایت از افزایش نرخ بیکاری به میزان ۰٫۲ درصد در پاییز۹۶ نسبت به تابستان ۹۶ دارد. بر اساس گزارش تفصیلی  این مرکز درباره نیروی کار در پاییز امسال از  جمعیت ۲۶ میلیون و ۴۷۲ هزار و ۸۳۵ نفری فعال کشور، بالغ بر ۲۳ میلیون و ۳۳۱ نفر شاغل و بیش از ۳ میلیون و ۱۴۱هزار و ۶۰۰ نفر بیکار هستند.

از کل جمعیت شاغلین کشور، بالغ بر ۱۹ میلیون و ۱۰۷هزار نفر را مردان و حدود ۴ میلیون و ۲۲۴ هزار نفر بانوان هستند. همچنین از مجموع سه میلیون و ۱۴۱ هزار و ۶۶۷ بیکار در سطح کشور، ۲ میلیون و ۱۴۲هزار و ۵۲۲ نفر از مردان و ۹۹۹ هزار و ۱۴۵نفر از جمعیت بانوان هستند.

بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴۴ سال در پاییز امسال با کاهش ۲ درصدی نسبت به پاییز ۹۵ به ۲۸٫۴ درصد رسید.

تعداد شاغلان کشور نسبت به پاییز ۹۵ به میزان ۹۵۷ هزار و ۷۵۱ نفر افزایش و نسبت به فصل ماقبل یعنی تابستان ۹۶، ۴۹۶هزار و یک نفر کاهش پیدا کرده است.

نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت در سن کار یعنی جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر نسبت به پاییز سال گذشته ۱٫۲درصد رشد داشته است که البته این نرخ نسبت به تابستان امسال۰٫۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

نتایج این طرح آمارگیری همچنین حکایت از آن دارد که بخش خدمات با ۵۰٫۱ درصد، بیشترین سهم اشتغال را در بین بخش‌های عمده اقتصادی به خود اختصاص داده است.

همچنین بخش صنعت ۳۲٫۶ درصد و بخش کشاورزی نیز ۱۷٫۲ درصد از اشتغال کشور را در اختیار دارد. سهم شاغلان بخش کشاورزی در پاییز ۹۶ نسبت به پاییز سال گذشته ۰٫۱ درصد و در مقایسه با تابستان سال جاری نیز ۱٫۹درصد کاهش داشته است.

همچنین سهم شاغلان بخش صنعت در پاییز ۹۶نسبت به فصل قبل، معادل ۱٫۲ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته (پاییز ۹۶ نسبت به پاییز ۹۵) به میزان ۰٫۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

همچنین سهم شاغلان در بخش خدمات در پاییز امسال نسبت به تابستان ۰٫۶ درصد رشد داشته است. البته سهم شاغلان در این بخش از اقتصاد، در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته، از کاهش ۰٫۵ درصدی حکایت دارد.

علی رغم اینکه نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ساله تا ۲۴ نسبت به پاییز سال گذشته ۲درصد کاهش داشته است اما نرخ بیکاری جمعیت جوان کشور حدود ۲۸درصد و همچنین نرخ بیکاری جوانان ۱۵تا ۲۹ساله حدود ۲۵ درصد  است که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی این رقم نگران کننده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.