کد خبر : 152867
تاریخ انتشار : جمعه 16 فوریه 2018 - 12:24

پیشنهاد ترکیه به آمریکا درباره جایگزینی نظامیان دو کشور در منبج به جای کُردها

پیشنهاد ترکیه به آمریکا درباره جایگزینی نظامیان دو کشور در منبج به جای کُردها

ترکیه به وزیر خارجه آمریکا پیشنهاد داد شبه‌نظامیان کُرد از منبج خارج شده و نظامیانی از دو کشور، در این شهر مستقر شوند.

به گزارش شبستر خبر به نقل از فارس، منابعی در ترکیه می‌گویند که دولت این کشور از «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا خواسته تا شبه‌نظامیان کُرد سوری از شهر منبج خارج شده و به شرق رودخانه فرات عقب‌نشینی کنند.

یک مقام ترکیه‌ای که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری «رویترز» گفت به تیلرسون پیشنهاد داده‌اند تا بعد از خروج نیروهای یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) از منبج، یگان مشترکی از نظامیان آمریکایی و ترکیه‌ای در این شهر مستقر شوند.

بر این اساس، این مقام همچنین گفت که واشنگتن نیز اعلام کرده این پیشنهاد را بررسی خواهد کرد.

تیلرسون شامگاه پنجشنبه و در بحبوحه تنش‌های بین آمریکا و ترکیه، برای دیدار با مقامات این کشور و بهبود روابط دوجانبه، وارد آنکارا شد. وی روز گذشته دیداری ۳ ساعته با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور داشت.

این اظهارات در حالی است که طی یک سال اخیر آمریکا و ترکیه بر سر مسائل مختلف از جمله استرداد فتح‌الله گولن (واعظ و اپوزسیون دولت آنکارا)، کودتای نافرجام، خدمات صدور روادید، عملیات نظامی شاخه زیتون و حمایت واشنگتن از کردهای سوریه به اختلافات جدی خورده‌اند.

چند روز قبل نیز «هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا در استانبول با «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه دیدار کرد.

ایالات متحده شبه‌نظامیان کُرد را مهره موثری در نبرد با گروه تروریستی داعش و پاکسازی شمال سوریه از لوث این عناصر دانسته و چندین ماه است که با ارسال تسلیحات، از آنها حمایت می‌کند.

ترکیه اما معتقد است شبه‌نظامیان کُرد سوری، تفاوتی با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که از نظر بین‌المللی تروریستی شناخته می‌شود، نداشته و سلاح‌های ارسالی آمریکا در نهایت به سمت ترکیه نشانه خواهد رفت.

آنکارا که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی ۳۰هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.

ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از ۲۰ ژانویه آغاز کرد؛ زمانی که با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.