کد خبر : 152799
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 فوریه 2018 - 10:35

هشدار سوریه به رژیم صهیونیستی؛ اقدامات غیرمنتظره زیادی در راه است

هشدار سوریه به رژیم صهیونیستی؛ اقدامات غیرمنتظره زیادی در راه است

در پی سرنگونی جنگنده «اف۱۶» اسرائیل، سوریه سکوت خود را شکسته به اسرائیل هشدار داد موارد غیرمنتظره زیادی در راه است.

به گزارش شبستر خبر، تسنیم به نقل از روزنامه رأی الیوم، عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه با اشاره به شادی محافل مردمی و رسمی سوریه از سرنگونی یک فروند جنگنده اف۱۶ اسرائیل، نوشت: دمشق به اسرائیل هشدار داد که موارد غیرمنتظره زیادی در راه است اما ماهیت این اقدامات را مشخص نکرد.

از نظر بسیاری از ناظران سرنگونی این جنگنده اسرائیلی مهم‌ترین پیروزی معنوی رهبری سوریه در ۳۶ سال گذشته است از همین رو برپایی جشن و شادی بی‌سابقه در دمشق در دو سطح مردمی و رسمی تعجبی ندارد، هرچند جنگ در این کشور کاملاً تمام نشده است.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه به‌مناسبت این پیروزی هیچ گونه اظهاراتی نداشت و رهبران سوریه با سپردن مأموریت سخنرانی در مورد سرنگونی جنگنده مزبور به‌عنوان دستاوردی تاریخی به «ایمن سوسان» معاون وزیر خارجه کاملاً خویشتنداری را حفظ کردند.

هشدار سوریه در مورد هرگونه تجاوز به این کشور

سوسان که در رتبه‌بندی‌های وزارت خارجه سوریه در مرتبه سوم و چهارم جا دارد، در یک کنفرانس مطبوعاتی مأموریت ارسال پیام به اسرائیلی‌ها و متحدان آمریکایی‌اش را انجام داده گفت: کاملاً مطمئن باشید که متجاوز با موارد غیرمنتظره زیادی روبه‌رو خواهد شد زیرا تصور می‌کرد چند سال جنگ فرسایشی موجب ناتوانی سوریه برای مقابله با هرگونه تجاوز شده است، اما هربار در صدد تجاوز به سوریه برآیید، با مسائل غیرمنتظره زیادی روبه‌رو خواهید شد.

طبیعی است که وی ماهیت این مسائل غیرمنتظره را فاش نکرد زیرا این موضوع جزء اسرار محرمانه نظامی است اما آنچه می‌توان از اظهارات او و اعتماد به نفسش برداشت کرد، اینکه چه‌بسا موشک‌های پیشرفته‌تری در سوریه وجود دارد که شاید از آن برای سرنگونی هرگونه هواپیمای اسرائیل از نوع همان جنگنده اف۱۶ چه بر فراز حریم هوایی سوریه و یا فلسطین اشغالی استفاده شود.

سرنگونی جنگنده اف۱۶ برای افکار عمومی اسرائیل چه مفهومی دارد؟

به‌هرحال شاید سرنگونی این جنگنده برای کارشناسان نظامی غیراسرائیلی معنا و مفهوم زیادی نداشته باشد اما برای افکار عمومی اسرائیل که تصور می‌کرد برتری نیروی هوایی ارتش اسرائیل یک شبکه امن ابدی است، چنین نباشد.

با این توضیحات باید گفت، به هیچ وجه به‌دنبال بحث و جدل در مورد قدرت نیروی هوایی اسرائیل و جدید بودن هواپیماهای آمریکایی آن نیستیم، بلکه بحث بر سر این است که شمارش معکوس فرسایش و ضعف حاکمیت هوایی اسرائیل بر سراسر حریم هوایی منطقه و نه‌فقط سوریه آغاز شده است و همین موضوع موجب شکسته شدن دیوار روانی می‌شود که از جنگ اکتبر ۱۹۷۳ ایجاد شده بود و حاکی از این است که مرحله بازدارندگی پایان یافته است.

دست‌وپازدن ژنرال‌های اسرائیلی برای آرام‌کردن افکار عمومی

در این میان اظهارات ژنرال‌های اسرائیل در مورد نابودی نیمی از پدافند هوایی سوریه در بمباران‌های این کشور هدفی جز گمراه کردن افکار عمومی و مهار ترس و وحشت ناشی از سرنگونی جنگنده اف۱۶ بین محافل مختلف اسرائیل ندارد.

موضع روسیه، اسرائیل را شوکه کرد

اما موضع روسیه مبنی بر حق سوریه در دفاع از خود در برابر هرگونه هواپیمایی که حریم هوایی‌اش را نقض کند، به‌مثابه شوکی برای اسرائیل و پیامی محکم و هشدارآمیز به اسرائیلی‌ها در مورد تکرار تجاوز است، ضمن اینکه ارائه موشک‌های اس۳۰۰ و اس۴۰۰ روسی به سوریه و استقرار آن در پایگاه هوایی حمیمیم عملاً از سال ۲۰۱۵ به برتری نیروی هوایی اسرائیل پایان بخشید.

به هر حال اظهارات سوسان و هشدار او در مورد اقدامات غیرمنتظره را باید جدی گرفت و در نظر داشت که تمام احتمالات و اقدامات غیرمنتظره ممکن بوده و البته بیشتر مسرت‌بخش خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.