کد خبر : 152742
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 13 فوریه 2018 - 15:06

اعتبارات نمی‌تواند دریاچه ارومیه را احیا کند

اعتبارات نمی‌تواند دریاچه ارومیه را احیا کند

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی بابیان اینکه تنها اعتبارات نمی‌تواند دریاچه ارومیه را احیا و به حالت قبل بازگرداند، گفت: با اقدامات انجام‌ یافته میزان مصرف آب در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی امسال ۳۲ درصد کاهش‌ یافته است.

به گزارش شبستر خبر به نقل از تسنیم، مجتبی جلیل زاده در جلسه بررسی وضعیت چالش‌های آبی آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت مدیریت در مصرف آب و احیای دریاچه ارومیه، اظهار داشت: بعد از اینکه پروژه‌هایی در ستاد احیای دریاچه ارومیه تصویب می‌شود طبیعتاً برای این پروژه‌ها اعتباراتی نیز تخصیص می‌یابد و تاکنون کمتر از ۵۰ درصد اعتبارات تخصیص‌یافته است و در برخی از سال‌ها میزان تخصیص اعتبارات ۲۵ درصد نیز بوده است.

وی بابیان اینکه تنها اعتبارات نمی‌تواند دریاچه ارومیه را احیا و به حالت قبل بازگرداند، افزود: حتی دستگاه‌های اجرایی که همه زحمت‌کشیده و تلاش می‌کنند تا پروژه‌ها در راستای احیای دریاچه ارومیه اجرایی شود ولی با این حال نمی‌توان با این اقدامات دریاچه ارومیه را احیا کرد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی ادامه داد: با تغییر اقلیم که روبرو هستیم و شاهد افزایش دمان هوا و تبخیر منابع آبی بوده‌ایم در واقع اصلی‌ترین مصرف دریاچه ارومیه همان تبخیر آب است و از طرفی هم امسال بیش از ۴۰ درصد بارندگی در حوزه دریاچه ارومیه کاهش‌یافته است.

جلیل زاده با تأکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه به همت مسئولان، سازمان‌های مردم‌نهاد و مردم نیازمند است، گفت: همه ابتدا باید باور کنیم که دریاچه ارومیه حق آبه دارد و باید آن را بپردازیم و در قدم بعدی در احیای دریاچه ارومیه مشارکت داشته باشیم.

وی اضافه کرد: متأسفانه میزان مصرف آب شرب در کشور ما ۸۰ برابر بیشتر از استانداردهای جهانی است و اگر کسی از کشورهای اروپایی به ایران سفر کند اصلاً احساس نمی‌کند که کاهش بارندگی و بحران کم‌آبی داریم چراکه میزان مصرف آب ما اجازه درک چنین مسائلی را نمی‌دهد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی یادآور شد: رهاسازی حق آبه زیست‌محیطی دریاچه ارومیه مستلزم آن است که ما باید در مصرف آب نهایت دقت و صرفه‌جویی را لحاظ کنیم و با توجه به فرا بخشی بودن مدیریت و مصرف منابع آبی آن‌طور که می‌تواند در احیای دریاچه ارومیه نقش داشته باشند دستگاه‌های اجرایی آن تأثیرگذاری را نخواهند داشت و شاید تأثیر دستگاه‌ها اندک درصدی باشد.

جلیل زاده با اشاره به اینکه برای کاهش ۴۰ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی تلاش می‌کنیم، گفت: هدف از کاهش مصرف آب، افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی بوده و امسال شرایط به‌گونه‌ای شد تا بتوانیم میزان مصرف آب در بخش کشاورزی را ۳۲ درصد کاهش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: باید دعا کنیم تا بارندگی‌ها به حد مطلوب برسد و از سوی دیگر نیازمندیم تا بارندگی‌ها را به حد نرمال و مطلوب در حوضه دریاچه ارومیه برسانیم این نیز میسر نمی‌شود مگر اینکه ابرها در حوزه دریاچه ارومیه بارورسازی شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.