کد خبر : 150357
تاریخ انتشار : جمعه 12 ژانویه 2018 - 14:47

نظام جمهوری اسلامی ایران منشا خیزشهای انقلابی درسراسر جهان شده است

نظام جمهوری اسلامی ایران منشا خیزشهای انقلابی درسراسر جهان شده است

به گزارش شبسترنیوز،سرهنگ پاسدار دکتر محمد رضایی فرمانده سپاه شبستر طی یادداشتی نوشت : آنچه امروز معادلات جهانی را در حوزه سرزمینی رقم می زند قدرت نرم و هژمون فرهنگی است، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برمبنای اعتقادات ناب اسلامی و با ((وحدت کلمه)) با هدف تغییرات بنیادین و اساسی در معادلات جهانی به رهبری

به گزارش شبسترنیوز،سرهنگ پاسدار دکتر محمد رضایی فرمانده سپاه شبستر طی یادداشتی نوشت :

آنچه امروز معادلات جهانی را در حوزه سرزمینی رقم می زند قدرت نرم و هژمون فرهنگی است، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برمبنای اعتقادات ناب اسلامی و با ((وحدت کلمه)) با هدف تغییرات بنیادین و اساسی در معادلات جهانی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) به پیروزی رسید و تفکر و هیمنه  و ابهت پوشالی نظام استکبار جهانی را درهم ریخت. و با الهام از فرهنگ ناب اسلامی و تاسی از دکترین خدشه ناپذیر ولایت فقیه مستحکم‌ترین و نفوذناپذیرترین نظام فرهنگی و اجتماعی را در دنیا بنا نهاده که  ریشه و پایه آن نه شرقی و نه غربی است بلکه در اعماق باورها و اعتقادات ملت ایران است. ملتی  که همواره  در دفاع از آرمان های پاک و اهداف  مقدس انقلابی  پایبند است و در لحظات حساس و خطیر و بحران‌های متعدد با بذل جان و مال خود درپای دفاع از آرمان های مقدس انقلاب اسلامی ایران چون کوه استقامت و پایداری نموده است ،ازاین حیث نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در منطقه یک هژمون قوی  و قدرت نرم و یا به تعبیر سیاسی یک ژئو کالچر است.  لذا در شرایط جهانی امروز ابعاد و پتانسیل‌های نفوذ فرهنگی انقلاب اسلامی ایران درکشورهای منطقه  همان نزاع بین ژئوپلیتیک سخت افزاری تمدن غرب  و ژئوکالچر (هژمونی فرهنگی) با ابعاد نرم افزاری  است  که اساساً از آموزه‌های عاشورا، کربلا و راهپیمایی اربعین و…. الهام می‌گیرد.

گفتمان انقلاب اسلامی ایران از این حیث که ژئوکالچر حوزه جغرافیای نرم و نفوذ بدون کاربرد سلاح و نیروی نظامی است و در نهایت توان تأثیرگذاری وتاثیرپذیری و ماندگاری بیشتری دارد بنابراین  یکی از ویژگی‌های شاخص گفتمان انقلاب اسلامی بسط عمق نفوذ در قالب ژئوکالچر یا جغرافیای فرهنگی است،

در حوزه ژئوپلیتیک مرزها سخت و نظامی است، اما در حوزه ژئوکالچر مرزهای عقیدتی است، واین حوزه اساساً فراتر ازحصار زمان و مکان است در این حوزه  سرزمین‌ها قابل تفکیک نیست. و بر عکس ژئوپلیتیک که منازعات بر سر جغرافیای فیزیکی است، درحوزه ژئوکالچر (ردای فرهنگی) حوزه‌ی منازعات بر سر جغرافیای فرهنگی است که می‌تواند به عمق و وسعت و اندیشه پهناور تمامی افراد در جهان باشد لذا سطح و گسترده نفوذ در باورها و استحاله افکار به نفع فرهنگ خودی همان چیزی است که تعبیر به هژمون فرهنگ می‌شود.

مثلاً با نگاهی به اخبار جهان تشیع در خصوص عزاداری امام حسین (ع) وسعت نفوذ ژئوکالچر شیعه در گستره وسیع‌تری از حوزه بین‌المللی مشهود است و برخی از این عزاداری‌ها با بازتاب‌هایی توسط رسانه‌های غربی همراه بوده است  یعنی  فرهنگ عاشورایی یا تکریم شهادت امام سوم شیعیان محدود به جهان تشیع نشده است بلکه به حرکت و خیزشی جهانی تبدیل شده است.

این ویژگی حوزه ژئوکالچر است که هیچ تفاوتی بین مردم در دورترین نقطه غرب آسیا و شمال آفریقا یعنی در مصر با مردمی که در دورترین نقطه شرق آسیا و جنوب آسیا یعنی هند و بنگلادش زندگی می‌کنند وجود ندارد، و حوزه‌های گفتمانی جهان تشیع توانسته خود را در گسترده ژئوپلیتیک سخت محکم تسری داده و به آن نفوذ کند لذا همان‌طور که در مراتب بالا گفته شد نفوذ فرهنگی  انقلاب اسلامی ایران در جهان بر پایه آموزه‌ها و زیر گفتمان های مذهب تشیع به حوزه‌های جغرافیای سرزمینی ناهمگن، مسئله مهمی است که می‌توان از آن در حوزه های نرم افزاری بهره جست.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که شیعه در حوزه ژئوپلیتیک دچارتغییرات وسیعی شده است، که یکی از این تغییرات در حوزه ژئوپلیتیک است. اگر تا پیش از این جغرافیای فعالیت شیعه به مساجد و پایگاه‌های محلی بازمی گشت اینک این جغرافیای سیاسی در حال گسترش به سمت حوزه‌های جدید است. یکی از مهم‌ترین حوزه‌های این جغرافیا، ژئو کالچر شیعه است. به عنوان مثال راه پیمایی اربعین یکی از نمودهای بارز تحرک شیعه از جغرافیای سخت سرزمینی به جغرافیای نرم باورهای شیعیان است. این موضوع نشان می‌دهد ظرفیت نفوذ انقلاب اسلامی در جهان تشیع فراتر از مرزها به حوزه‌های فرا سرزمینی نیز تسری می‌یابد و می‌توان ازاین پتانسیل فرهنگی در حوزه های متعدد در بحث صدور انقلاب اسلامی به سراسر جهان الهام گرفت واین همان چیزی است که حضرت امام (ره) از آن به عنوان صدور انقلاب اسلامی ایران یاد کرده است. لذا صدور پیام ارادت، محبت و علاقه مقام معظم رهبری (مدظله)  به راهپیمایان اربعین به عنوان بازوی فرهنگی جدید تشیع نشان‌دهنده نگاه تمدنی ایشان به مساله اربعین بوده و این موضوع، همچنین در اصرار ایشان بر موضوع فرا سرزمینی نگاه کردن به پتانسیل‌های نهفته در جهان اسلام است و در شرایطی که  جریان «تشیع انگلیسی» به این همایش عظیم طمع کرده، ضروری است برای جلوگیری از این خدعه تمایلات واقعی مردم مورد دقت قرار گیرد یا به عبارت دیگر در ژئوپلیتیک شیعه، عنصر نظم ده، فرهنگی و مذهبی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.