کد خبر : 149853
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 4 ژانویه 2018 - 13:13

وعده راه‌اندازی فرهنگستان زبان ترکی آذربایجانی محقق نشد

وعده راه‌اندازی فرهنگستان زبان ترکی آذربایجانی محقق نشد

نماینده مردم تبریز در مجلس راه اندازی فرهنگستان زبان ترکی آذربایجانی را ضروری دانست و گفت: این وعده هنوز در استان محقق نشده است.

به گزارش شبستر خبر به نقل از تسنیم، احمد علیرضا بیگی ظهر امروز در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی که با حضور وزیر ارشاد در استانداری برگزار شد، با قدردانی از بصیرت و زمان شناسی مردم آذربایجان اظهار کرد: امیدواریم دولت بتواند پاسخگوی مطالبات مردم باشد و حق مردم در اغتشاشات به فراموشی سپرده نشود.

وی با بیان اینکه در بازی تراکتورسازی با استقلال هم، مردم ادب آذربایجان را در پاسخ به بی‌ادبی نشان خواهند داد افزود: باید در این بازی، ایران بداند ادب وجهه همت مردم آذربایجان است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر ارشاد، راه اندازی فرهنگستان زبان ترکی آذربایجانی را ضروری دانست و گفت:  فرهنگ به مثابه اکسیژن است،  اگر بی‌توجهی شود و برای معرفی و برجسته کردن آن همت نکنیم، این مردم فرهنگ و زبان خود را از آن سوی مرز جستجو خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه اگر به تقویت و توجه به فرهنگ بومی ترکی آذربایجان تاقدام نکنیم، غرب هم فرهنگ را با مخلوطی از سم و زهر وارد ایران می‌کند ابراز داشت: «زبان و فرهنگ» قدرت نرم ایران در جغرافیای منطقه است و تاثیرات زبان ترکی آذربایجانی در تقویت نفوذ ایران در قفقاز قابل انکار نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید مرجعیت زبان ترکی آذربایجان را حفظ کنیم اضافه کرد:  رئیس جمهور به عنوان وعده با ارزش انتخاباتی به مردم آذربایجان قول داد تا فرهنگستان زبان ترکی آذربایجانی را راه اندازی کند ولی عمل نکرد و نهایتا به تاسیس بنیاد فرهنگ و هنر و ادب آذربایجان منتهی شد که مجموعه‌ای ناکارآمد و متفرق است.

بیگی با اشاره به اینکه مسئولان با رد مسئولیت از خود در این مورد پاسخگو نیستند خاطرنشان کرد:  اولویت کاری این بنیاد باید به سمت رسم الخط ترکی آذربایجانی برود،  استانداردسازی کرده و دایره المعارف جامع آذربایجان را نگارش کند ولی اکنون همت این بنیاد، نگارش «تاریخ والیان آذربایجان» است که از اولویت‌های دست چندم محسب می‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون اولویت ما موضوع زبان و دایره المعارف است تا مرجعیت ترک‌ها را در ایران حفظ کنیم، تصریح کرد: این بنیاد خروجی مطلوبی نمی‌تواند داشته باشد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس، با تاکید بر اینکه فرهنگستان زبان ترکی آذربایجان می‌تواند سبب همگرایی شود، اضافه کرد: این فرهنگستان دلیلی برای قوم گرایی یا واگرایی نیست و باید با برجسته کردن فرهنگ غنی خود مقوم اقوام ایرانی بدانیم.

وی با تاکید بر اینکه ما خود را قوم یا اقلیت نمی‌دانیم بلکه پایه گذار ایران است گفت:  باید بر فرهنگ ترکی آذربایجان پافشاری کنیم.

بیگی در پایان با اشاره اینکه تبریز نخستین پایتخت شیعه جهان معرفی می‌شود، افزود: باید نوحه‌ها و مرثیه‌های ترکی آذربایجان در جغرافیای ترکی دنیا مورد استفاده می‌شود و این مرجعیت باید برای تبریز به عنوان پایگاه انقلاب اسلامی حفظ شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.