کد خبر : 148873
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 دسامبر 2017 - 9:56

انتقاد از رتبه هشتم آذربایجان‌شرقی در منابع پیش‌بینی شده بودجه/حراج کردن سرمایه ‌ای دولت با فروش اموال غیرمنقول دستگاه‌ها

انتقاد از رتبه هشتم آذربایجان‌شرقی در منابع پیش‌بینی شده بودجه/حراج کردن سرمایه ‌ای دولت با فروش اموال غیرمنقول دستگاه‌ها

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: در حال حاضر استان آذربایجان‌شرقی با منابع استانی که در نظر گرفته شده رتبه هشتم را دارد و باید با استفاده از ظرفیت زیرساخت‌های غنی استان در بخش‌های مختلف از جمله صنعت و کشاورزی باید این رتبه زیر چهار شود.

به گزارش شبستر خبر به نقل از فارس، محمداسماعیل سعیدی اظهار داشت: بودجه‌ای که دولت به مجلس داده با رویکرد عملیاتی است ولی باید دقت شود که بودجه عملیاتی ملزوماتی برای خود دارد که باید مدنظر گرفته شود زیرا بدون این ملزومات عملیاتی شدن مفهومی نخواهد داشت.

رویکرد عملیاتی در بودجه سال ۹۷ 

وی با بیان اینکه باید منابع درآمدی واقعی بوده و سراب‌گونه نباشد، افزود: بخشی از درآمدی که در سال ۹۷ پیش‌بینی شده براساس درآمد شرکت‌ها، ارزش افزوده و از این قبیل مسائل است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس ادامه داد: با توجه به رکودی که در جامعه است؛ در صورت ادامه این شرایط فشار بیشتر روی شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی آمده و این باعث می‌شود که منابع واقعی نباشد.

وی با تاکید به اینکه رویکرد عملیاتی بودجه یک حسن بوده و می‌تواند مثبت واقع شود، تصریح کرد: با توجه به اختیاراتی که بودجه در اختیار استان می‌‌گذارد و به استاندار تفویض اختیار می‌شود، می‌توان بودجه را مثبت ارزیابی کرد ولی این امر به شرطی ممکن است که حمایت‌های لازم نیز صورت گیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: باید در بودجه سال ۹۷ دقت شود که استان‌ها از جمله آذربایجان‌شرقی بتواند هم راستا و طراز استان‌های دیگر پیش رود و خدایی ناکرده عقب نماند زیرا این موضوع نیز ممکن است.

رتبه هشتم استان در منابع پیش‌بینی شده بودجه

وی  در عین حال خاطرنشان کرد: در حال حاضر استان آذربایجان‌شرقی با منابع استانی که در نظر گرفته شده، رتبه هشتم را دارد و باید با استفاده از ظرفیت زیرساخت‌های غنی استان در بخش‌های مختلف از جمله صنعت و کشاورزی، رتبه زیر چهار کسب کند.

سعیدی اضافه کرد: با اینکه زیرساخت‌های درآمدی استان کم نیست ولی باید دولت در بودجه به سمت حمایت و تقویت می‌رفت.

صندوق توسعه ملی نگاه ویژه به دریاچه ارومیه داشته باشد/ دریاچه ارومیه با چارچوب‌های در نظر گرفته شده احیا نمی‌شود 

وی،موضوع و اهمیت بخش محیط زیست و در رأس آن دریاچه ارومیه را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به اینکه موضوع دریاچه ارومیه به استاندار تفویض شده از این رو باید به صندوق توسعه ملی اعتبارات خاصی داده شود تا این صندوق نیز نگاه ویژه به دریاچه ارومیه داشته باشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: دریاچه ارومیه با چارچوبی که در بودجه پیش‌بینی شده، احیا نمی‌شود و حتی روز به روز بر مشکلاتش افزوده می‌شود.

وی در ادامه موضوع هدفمندی یارانه را مطرح کرد و گفت: باید بودجه سال ۹۷ به سمت تبعیت از قانون هدفمندی و برنامه ششم برود ولی مشاهده می‌شود که در برخی بخش‌ها غفلت زیادی شده است.

توجیه دولت از حذف یارانه‌ها

سعیدی اذعان داشت: دولت پیش‌بینی قطع یارانه ۳۰ میلیون نفر را کرده تا درآمد حاصل را به خزانه درآمدی واریز کند در حالی که قانون دو شرط برای این درآمد گذاشته که یا برای توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر جامعه خرج شود و یا برای رونق اقتصادی به سمت هزینه‌کرد برای حمایت از تولید برود.

حراج سرمایه‌های دولت با فروش اموال غیرمنقول دستگاه‌ها

وی به دیگر نواقص بودجه سال ۹۷ اشاره و تصریح کرد: دولت در این بودجه برخی پیش‌بینی‌ها از قبیل اینکه با فروش رساندن اموال غیرمنقول دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها بتواند هزینه پاداش پایان خدمت را پرداخت کند،کرده است.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ ابراز کرد: در راستای فروش اموال غیرمنقول دستگاه‌ها صراحتاً به معاون ریاست جمهوری تذکر داده‌ام این اموال بین نسلی بوده و اگر بخواهیم در عرض یک سال آنها را فروخته و به ازای هزینه پاداش پرداخت شود یعنی اموال و سرمایه‌های خود را به حراج خواهیم گذاشت.

وی افزود: اگر موضوع فروش اموال منقول در راستای یک امر مثبت و احسن باشد که مشکلی در آن نیست ولی این برنامه پرداخت پاداش پایان خدمت و خرید خدمت یک موضوع منطقی و قابل قبولی نیست زیرا دولت وظیفه تامین این امر را دارد.

اختیارات به صورت کامل به استاندار تفویض شود

سعیدی با تاکید به اینکه بودجه سال ۹۷ دارای محاسن و معایبی است، بیان داشت: اگر اختیارات به صورت کامل به استاندار تفویض شود تا عالی‌ترین مقام اجرایی استان برای تامین منابع و درآمد دست به ابتکار عملی بزند، می‌توان بودجه سال ۹۷ را یک بودجه مثبت اعلام کرد ولی اگر برخلاف این موضوع شود و در ظاهر به استاندار اختیاراتی دهند ولی همچنان طناب اصلی در دست خودشان باشد، نمی‌توان شاهد رشد، توسعه و ابتکار عمل شد.

وی متذکر شد: استاندار و کمیته برنامه‌ریزی باید با برگزاری جلسات منابع حقیقی را برآورد کنند و به دنبال بودجه تخصیص یافته استانی به تناسب آن دست به ابتکار عمل زده و تامین درآمد و منابع کنند.

پول نفت و درآمدهای نفت خرج زیرساخت‌های استانی شود/ تامین منابع پروژه‌های ملی از سه طریق 

نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پول نفت به همراه درآمدهای ملی باید از طریق خزانه به زیرساخت‌های استانی کمک کند که البته در بودجه سال ۹۷ این موضوع پیش‌بینی شده است که در استان آذربایجان‌شرقی شامل پروژه‌های قطار میانه به تبریز، بزرگراه تبریز به سهند، قطار شهری تبریز و غیره می‌شود.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: دولت پرداخت هزینه پروژه‌های ملی را به سه صورت تقسیم کرده که بخشی توسط خود دولت از خرانه، بخشی از طریق بخش خصوصی و بخش دیگر توسط ابتکارات استانی تامین خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.