کد خبر : 146190
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 نوامبر 2017 - 11:07

برنامه “پیشگیری از معلولیت با غربالگری ژنتیکی” در مدارس آذربایجان شرقی اجرایی می‌شود

برنامه “پیشگیری از معلولیت با غربالگری ژنتیکی” در مدارس آذربایجان شرقی اجرایی می‌شود

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان این‌که امسال برنامه پیشگیری از معلولیت و غربالگری ژنتیکی در مدارس استان اجرایی می‌شود، گفت: طی سال ۹۶، پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰۰۰ دانش‌آموز در استان، غربالگری ژنتیکی شوند.

به گزارش شبستر خبر، تسنیم به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی آذربایجان‌شرقی، محسن ارشدزاده  با بیان این‌که طی سومین سال، برنامه آگاه‌سازی و پیشگیری از معلولیت و غربالگری ژنتیک با همکاری آموزش و پرورش در استان اجرایی می‌شود، اظهار کرد: هدف از اجرای برنامه آگاه‌سازی و پیشگیری از معلولیت دانش‌آموزان، ارتقاء سطح آگاهی افراد در خصوص راه‌های پیشگیری از معلولیت و شناسایی  افراد پرخطر در استان است.

وی با اشاره به اینکه سالانه در کشور بیش از ۳۰ هزار نفر کودک معلول ناشی از عوامل مادرزادی و ژنتیکی متولد می‌شوند، افزود: در آذربایجان شرقی نیز سالانه ۱۵۰۰ کودک معلول متولد می‌شود که اکثر این معلولیت‌ها قابل پیشگیری و درمان است.

مدیر کل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که سالانه بیش از ۱۵ هزار نفر جان خود را بر اثر حوادث و سوانح رانندگی از دست می‌دهند، افزود: در استان ما حدود ۷۰۰ نفر جان خود را بر اثر سوانح رانندگی و حوادث، از دست می‌دهند و بیش از دو برابر این افراد دچار مصدومیت و معلولیت می‌شوند.

وی افزود:  ۷۵ درصد اختلالات بینایی و ۶۰ درصد مشکلات شنوایی بر اثر معلولیت‌های مادرزادی قابل پیشگیری است.

ارشدزاده با بیان این‌که پارسال آموزش‌های برنامه آگاه‌سازی و پیشگیری از معلولیت توسط ۱۰۰ مربی در ۲۸۰دبیرستان به ۴۵ هزار و ۱۶۶ دانش‌آموز  در استان ارائه شد، افزود: طی شش ماه نخست سال ۳۰۰۰ دانش‌آموز مقاطع پایه دهم و یازدهم را گروه هدف قرار داده‌ایم و کلاس‌های آموزشی با موضوعات سلامت و پیشگیری از بیماری و معلولیت، سلامت دستگاه عضلانی، سلامت چشم و شنوایی با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش استان در همه دبیرستان‌های شبانه‌روزی روستایی و حاشیه شهرهای استان برگزار می‌شود.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که سال گذشته در استان حدود ۱۸۰۰ دانش‌آموز غربالگری ژنتیکی شدند، افزود: حدود ۳۵۵ نفر از این تعداد در گروه پر خطر قرار گرفته بودند.

ارشدزاده با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود امسال در استان ۲۰۰۰ دانش‌آموز غربالگری ژنتیک شوند، اظهار کرد: طبق برنامه ششم توسعه، اجرای مشاوره ژنتیکی پیش از ازدواج ضروری است و طبق این برنامه کودکان از لحاظ بیماری‌های مادرزادی و ژنتیکی ارزیابی می‌شوند.

وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای برنامه پیشگیری از معلولیت و غربالگری ژنتیکی می‌توانیم سطح آگاهی مردم را در این خصوص ارتقاء داده، میزان معلولیت  ناشی از سوانح رانندگی و حوادث کاهش یافته و از جامعه سالم برخوردار می‌شویم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.