کد خبر : 144432
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 اکتبر 2017 - 10:10

سی‌ان‌بی‌سی: تایید نکردن پایبندی ایران به برجام، بهای نفت را بشدت تکان خواهد داد

سی‌ان‌بی‌سی: تایید نکردن پایبندی ایران به برجام، بهای نفت را بشدت تکان خواهد داد

پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی در مطلبی نوشت اگر رئیس‌جمهور آمریکا در گزارش آتی خود پایبندی ایران به برجام را تایید نکند، بهای نفت نوسان زیادی را تجربه خواهد کرد.

به گزارش شبستر خبر، باشگاه خبرنگاران به نقل از تارنمای شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی در مطلبی نوشت موسسه بازار‌های سرمایه «آربی‌سی» به سرمایه‌گذاران هشدار داد در صورتی که کاخ سفید پایبندی ایران را به توافق هسته‌ای تایید نکند، بهای نفت ممکن است افزایش یابد.

در این گزارش آمده است: هلیما کرافت، مدیر بخش استراتژی کالای این موسسه، از نزدیک تحولات پنجشنبه آینده، ۱۲ اکتبر را زیر نظر دارد. در این روز دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، قرار است سخنرانی مهمی درباره سیاست این کشور در قبال ایران، ایراد کند. گمان می‌رود ترامپ این توافقنامه را که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما برای محدود برنامه هسته‌ای ایران امضا شد، لغو کند.

کرافت در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفت: اتفاقی که هفته آینده روی می‌دهد، تحولی بسیار مهم است.

او افزود بازار نگران بازگشت تحریم‌هایی است که کشور‌های واردکننده را به کاهش قابل توجه خرید نفت خام از ایران مجبور می‌کند و شرکت‌های خارجی را از سرمایه‌گذاری در بخش بالا دستی این کشور باز می‌دارد.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود این هفته به خبرگزاری رویترز گفت ترامپ قرار است از راهبرد گسترده‌تر آمریکا ضدایران پرده بردارد که تقابل بیشتر با این کشور را به دنبال خواهد داشت.

یک مقام شرکت ملی نفت ایران ۲۵ سپتامبر به سی‌ان‌بی‌سی گفت این کشور یک سال پس از برداشته شدن تحریم‌های سازمان ملل، روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کند.

سی‌ان‌بی‌سی در ادامه نوشت: تحریم‌های جدید ضد ایران می‌تواند درخواست (برای خرید نفت این کشور) را در وضعی شکننده قرار دهد.

به گفته کرافت، آنچه اهمیت دارد اطمینان از بازگشت تحریم‌ها است؛ چرا که در شرایط کنونی به نظر می‌رسد آمریکا در مسئله اعمال تحریم‌ها تنها است. این اهمیت ندارد.

با این حال چشم‌انداز افزایش تقاضا به دلیل کاهش عرضه (نفت) به نظر نمی‌رسد بر وال استریت تاثیر گذاشته باشد. بهای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت روز جمعه با ۲.۹۵ درصد کاهش به نزدیک ۴۹ دلار و ۲۹ سنت برای هر بشکه رسید. این بالاترین میزان کاهش بهای نفت از ۱۰ مارس تاکنون بود.

بر اساس پیش بینی موسسه آر‌بی‌سی، بهای نفت آمریکا تا پایان سال به زیر ۵۰ دلار (برای هر بشکه) خواهد رسید.

مدیر بخش استراتژی کالای این موسسه گفت: چیزی که اهمیت دارد این است که دولت آمریکا و به طور خاص کاخ سفید تا چه میزان به دنبال دور نگه داشتن شرکت‌های خارجی از ایران است. اگر آن‌ها بخواهند این شرکت‌ها را از بازار ایران دور نگه دارند، می‌توانند آن‌ها را به محرومیت از بازار‌های سرمایه آمریکا تهدید کنند؛ و این (سیاست) چماق بزرگ (کنایه از اعمال زور در سیاست خارجی) است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.