کد خبر : 14264
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 اکتبر 2014 - 0:03

لاریجانی:توافق هسته ای امکان پذیر است

لاریجانی:توافق هسته ای امکان پذیر است

به گزارش شبسترنیوز به نقل از ایرنا، دکتر علی لاریجانی در گفتگو با شبکه تلویزیونی ‘سی ان ان’ درباره تهدید داعش گفت: داعش گروهی نیست که خود به خود به وجود آمده باشد.ما باید ریشه های آن را بیابیم و بدانیم قدرتهای بزرگ وهمچنین برخی از کشورهای منطقه مسئول به وجود آمدن آن هستند. رییس

به گزارش شبسترنیوز به نقل از ایرنا، دکتر علی لاریجانی در گفتگو با شبکه تلویزیونی ‘سی ان ان’ درباره تهدید داعش گفت: داعش گروهی نیست که خود به خود به وجود آمده باشد.ما باید ریشه های آن را بیابیم و بدانیم قدرتهای بزرگ وهمچنین برخی از کشورهای منطقه مسئول به وجود آمدن آن هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: فکر می کنم بعید است بتوان جنگجویان چریکی را فقط با انداختن بمب بر سرشان نابود کرد.من همچنین شنیدم آمریکایی ها بدنبال یافتن جایگاهها و پایگاهها در منطقه هستند تا مردم را برای عملیات زمینی آموزش دهند.

وی تصریح کرد: تروریست ها را نمی توان با بمباران نابود کرد. شما نمی توانید مسئله تروریسم را با اشغال حل کنید. برای این که با آنها به صورت موثر مقابله کنید، باید روش دیگری را انتخاب کنید. ما در مبارزه با آنها تجربه خوبی داریم زیرا فعالانه علیه آنها جنگیده ایم.

لاریجانی با اشاره به اینکه جنگ موثر با داعش نیازمند راه حل امنیتی خوب است، افزود: بخشی از این راه حل می تواند عملیات نظامی باشد. افرادی که می خواهند به صورت زمینی در عملیات شرکت کنند باید به اندازه کافی مهارت داشته باشند.این نیروها نباید مانند نیروهای مزدور باشند. باید انگیزه کافی برای انجام این عملیات داشته باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من فکر می کنم مردم ، منظورم عراقی ها و سوری ها ، خودشان توانایی کافی برای اجرای چنین عملیاتی را دارند.ما می دانیم این افراد اعم از شیعه ،سنی و کرد باید همه تلاش خودشان را برای موفقیت به کار بندند. من فکر می کنم بهترین کاری که جوانان می توانند انجام دهند این است که جلوی ارسال تسلیحات و پول متحدان و دوستان داعش در منطقه را بگیرند. این بازی کودکانه نیست. منظورم این است که مبارزه با تروریسم بازی کودکانه نیست و می تواند بسیار پرهزینه باشد.

لاریجانی در ادامه با اشاره به اظهارات رییس جمهوری مبنی بر اینکه رسیدن به توافق تا مهلت بیست وچهارم نوامبر امکان پذیر است گفت:من فکر می کنم کاملا امکان پذیر است البته به شرط این که هر دو طرف در رسیدن به توافق جدی باشند. موضوعات باقیمانده می تواند تا مهلت بیست وچهارم نوامبر ۲۰۱۴ حل شود. در صورتی که دو طرف درباره موضوعات کوچک چانه زنی کنند، رسیدن به توافق بعید خواهد بود.

وی درباره تبعات تمدید نشدن گفتگوها گفت: من فکر نمی کنم زیاد به نفع آمریکا باشد زیرا معنایش آن است آنها (آمریکایی ها) فرصت را برای دستاورد دیپلماتیک از دست داده اند.البته این شکست برای دیگران نیز خواهد بود.ما قصد داریم همان کاری را انجام دهیم که تاکنون انجام داده ایم .

لاریجانی تاکید کرد: ما نمی خواهیم بمب هسته ای تولید کنیم اما بر دسترسی به فناوری و دانش هسته ای تاکید می کنیم.ما آماده هستیم به اندازه کافی دراین زمینه شفاف باشیم. من متعجب می شوم چرا در این مذاکرات فقط صحبت از تعداد سانتریفوژها می شود و این که چگونه آنها (غرب) می توانند بخش های تحقیق و توسعه فناوری هسته ای ما را محدود کنند.تعداد سانتریفوژها واقعا مهم نیست بلکه مطلب مهم این است که ایران تلاش می کند شفاف سازی کند و قصد دارد درباره برنامه هسته ای خود شفاف باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی درباره بازداشت برخی اتباع خارجی نیز گفت: اینها مواردی هستند که بسیار بندرت روی می دهد و طبیعی است چنین مواردی روی دهد زیرا ایران کشوری بسیار بزرگ با جمعیت هشتاد میلیون نفری است.آنها ممکن است کار اشتباهی انجام داده باشند و یا جرمی مرتکب شده باشند،قوه قضاییه باید آن را بررسی کند.تردیدی نیست ما نمی خواهیم هیچ کس را بدون هیچ دلیل به زندان بفرستیم.تا آنجایی که من می دانم تحقیقات در این زمینه شروع شده است و من امیدوارم این تحقیقات به پایان رسد و نتیجه آن هر چه سریعتر اعلام شود.

لاریجانی درباره ادعای بیگناهی جیسون رضائیان که به اتهام امنیتی در ایران بازداشت شده گفت: براساس قوانین در ایران اتهامات نمی تواند قبل از تحقیق به صورت علنی اعلام شود.البته قوانین در کشورهای مختلف فرق می کند.تاجایی که من می دانم این فرد با اتهاماتی مواجه شده است اما هنوز به صورت علنی نشده است زیرا قانون اجازه نمی دهد اما موضوع وی در حال بررسی است.

وی افزود: مسلما تسریع در روند رسیدگی به این پرونده ها خوب است.حتی اگر اظهار نظر درباره آنها به اندازه ای که قانون اجازه داده است، باشد خوب است اما ما واقعا نمی توانیم قوه قضاییه را وادار سازیم با عجله کارهایی انجام دهد.

گفتنی است رییس مجلس شورای اسلامی به منظور شرکت در یکصد و سی و یکمین مجمع بین المجالس جهانی به ژنو سفرکرده است .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.