کد خبر : 134011
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 15 ژوئن 2017 - 3:20

سفیر ایران در مالزی زمینه های همکاری فرهنگی – هنری دو کشور را متنوع دانست

سفیر ایران در مالزی زمینه های همکاری فرهنگی – هنری دو کشور را متنوع دانست

به گزارش شبسترنیوز به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی : کوالالامپور – ایرنا – ‘مرضیه افخم’ سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی روز چهارشنبه در آیین گشایش جشنواره مشترک ۹ روزه ‘فرهنگ و هنر: خوشنویسی اسلامی هنرمندان ایران و مالزی’ همکاری های مشترک فرهنگی – هنری دو کشور به ویژه در بخش قرآنی را مثبت

به گزارش شبسترنیوز به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی :

کوالالامپور – ایرنا – ‘مرضیه افخم’ سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی روز چهارشنبه در آیین گشایش جشنواره مشترک ۹ روزه ‘فرهنگ و هنر: خوشنویسی اسلامی هنرمندان ایران و مالزی’ همکاری های مشترک فرهنگی – هنری دو کشور به ویژه در بخش قرآنی را مثبت و دارای ظرفیت های فراوانی دانست.

به گزارش ایرنا، سفیر ایران در مالزی در جمع هنرمندان خوشنویس مالزی و ایران و علاقه مندان مالزیایی به هنر خوشنویسی که در موزه هنرهای اسلامی مالزی در کوالالامپور جمع شده بودند، گفت که امیدوار است برگزاری این جشنواره و نمایشگاه توسط هنرمندان ایرانی و مالزیایی، هنرهای قرآنی و خوشنویسی اسلامی را توسعه بخشد و همکاری های قرآنی بین دو کشور را افزایش دهد.
وی با تاکید بر برگزاری هرچه بیشتر جشنواره های فرهنگی – هنری مشترک بین دو کشور، از برگزاری جشنواره مشترک قرآنی و سمینار خط در این ماه پرفضیلت توسط هنرمندان خوشنویس دو کشور اسلامی استقبال کرد.
وی با معرفی ماه رمضان به عنوان ماه نزول قرآن و بهار قرآن، گفت: در این ماه مبارک قران محور همه اعمال است و فرصت تامل و تدبر و انس با قران است.
‘مرضیه افخم’ در این جشنواره مشترک که به همت رایزنی فرهنگی سفارت ایران در کوالالامپور در موزه هنرهای اسلامی مالزی برگزار شد، گفت: همانطور که تلاوت قرآن در ماه رمضان نسبت به ماه های دیگر ثواب بیشتری دارد. هر گونه پرداختن به قران در صورت و محتوا نیز ارزش ویژه ای دارد و خوشنویسی سوره های قرآن به این هنر روح و معنای دیگری بخشیده است .
افخم همچنین گفت: خداوند خالق زیبایی است و زیبایی مطلق است و زیبایی را دوست دارد. خوشنویسی قرآنی نمادی از زیبایی خداوند است.
سفیر ایران تاکید کرد: اگرچه قرآن به عنوان وحی تاثیر عمیقی بر مخاطبان خود دارد، اما هیچ کسی نمی تواند این سخن پیامبر (ص) را رد کند که خط زیبا بر روشنی و حق می افزاید.
به گفته وی، به یقین از روزهای نخست اسلام، خوشنویسی و خطاطی زیبا در بین مسلمانان از اهمیت خاصی برخوردار بوده که پیامبر اکرم (ص) پیروان خود را به خوشنویسی تشویق کرده است.
افخم گفت: از پیامبر (ص) نقل شده است هر فردی آیه ای را با هدف بزرگداشت خداوند بنویسد، مورد آمرزش قرار می گیرد.
وی در ادامه گفت: برخی از هنرمندان خوشنویس زندگی خود را به کتابت قرآن اختصاص داده اند و به تدریج نسخه هایی از قرآن را فراهم آورده اند که بر اساس آن خوشنویسی به سبک های مختلف تقسیم شده است.
به گفته سفیر ایران، خوشنویسی به همراه دیگر هنرها از قبیل تذهیب و صفحه بندی به یک هنر جامع قرآنی تبدیل شده است.
وی گفت: امروزه آیه های مقدس قرآن به عنوان ابزار اصلی هنر خوشنویسی مورد استفاده قرار می گیرند، و بسیار مشکل است بین خوشنویسان فردی را پیدا کرد که بخشی از قرآن را به اشکال مختلف کتابت نکرده باشد.
افخم افزود: نوشتن آیه های قرآن بر سنگ، شیشه، چوب و اشیاء دیگر باعث خلق تابلوهای زیبای قرآنی شده است و هنرهای گوناگونی از قبیل معرق و منبت در آنها بکار برده شده است و نمونه های این آثار ارزشمند را می توان در این موزه (موزه هنرهای اسلامی مالزی) مشاهده کرد.
سفیر ایران ابراز امیدواری کرد برگزاری این جشنواره و نمایشگاه توسط هنرمندان ایرانی و مالزیایی، هنرهای قرآنی و خوشنویسی اسلامی را توسعه بخشد و همکاری های قرآنی بین دو کشور را افزایش دهد.
مرضیه افخم در پایان از همه خواست در این روزهای پربرکت رمضان برای گسترش صلح و دوستی در جهان و بویژه حل مشکلات جهان اسلام دعا کنند و اتحاد و برادری بین مسلمانان و کشورهای اسلامی بیش از پیش تقویت گردد.
در این جشنواره علاقه مندان به هنر خوشنویسی اسلامی در مالزی و ایران می توانند از سخنرانی ها و کارگاه های آموزشی این حوزه بهره برده و اساتید و کارشناسان ایران و مالزی در بخش خوشنویسی به تبادل تجربیات و دستاوردهای خود می پردازند.
برگزاری کارگاه آموزشی خط نستعلیق، خط نقاشی و نگارگری ایرانی از دیگر برنامه‌های این جشنواره فرهنگ و هنر ایران و مالزی است.
در این برنامه، محمد‌علی قربانی، از اساتید خوشنویسی ایران در یک جلسه به معرفی خط نستعلیق و در جلسه ‌ای دیگر، ندا ذوقی و محمد طریقتی از هنرمندان نگارگری ایرانی به معرفی هنر تذهیب و حجت رنجبر به معرفی تکنیک‌های خط نقاشی به هنرآموزان مالایی خواهند پرداخت.
بخش چهارم این جشنواره برپایی نمایشگاه خوشنویسی و نگارگری هنرمندان ایرانی در کوالالامپور است.
در این نمایشگاه، آثار محمد علی قربانی، علی طاووسی، سهراب مرزبان، حجت رنجبر و ذکرگو و هنرمندان نگارگر محمد طریقتی و ندا ذوقی هنرمندان ایران در بحش خوشنویسی و نگارگری به نمایش گذاشته خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.