کد خبر : 131234
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 28 فوریه 2017 - 15:09

علیزاده: ایران خواستار کمک نظامی به آذربایجان شد اما ملی‌گریان تُرک نپذیرفتند/ قره‌باغلی: قره‌باغ را فقط با جنگ می‌توان پس گرفت/ عاکف‌نقی: مخالف ارتباط علی‌اف با اسرائیل هستیم

علیزاده: ایران خواستار کمک نظامی به آذربایجان شد اما ملی‌گریان تُرک نپذیرفتند/ قره‌باغلی: قره‌باغ را فقط با جنگ می‌توان پس گرفت/ عاکف‌نقی: مخالف ارتباط علی‌اف با اسرائیل هستیم

از نظر سیاستمدار آذربایجانی، اقدامات دولت این کشور در رابطه با بازپس‌گیری قره‌باغ کوهستانی از ارمنستان بسیار ناچیز و بی‌نتیجه بوده است.

به گزارش شبسترنیوز،به نقل از آناج،چند تن از سیاستمداران و نویسندگان جمهوری آذربایجان که به مناسبت ایام فاطمیه در تهران و سپس در تبریز حضور پیدا کرده بودند، بعد از دیدار با آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، گفت‌وگویی با خبرنگار آناج در خصوص درگیری آذربایجان-ارمنستان بر سر مناقشه قره‌باغ و حمایت تامّ ایران از همسایه مسلمان داشتند که در آن به عدم صداقت سردمداران جمهوری آذربایجان نیز اشاره کردند.

الهام علی‌اف منافع ملی آذربایجان را درک نمی‌کند/ با اشاره‌ی روسیه جنگ آغاز و با دستور آن‌ها پایان می‌یابد

زرتشت علیزاده مؤسس حزب سوسیال دموکرات آذربایجان در خصوص اقدامات حاکمیت علی‌اف برای بازپس گیری مناطق اشغالی این کشور، اظهار داشت: آن طور که مشخص است، حل این مناقشه با راه‌های صلح‌آمیز غیرممکن است، ابتدا باید بخواهند و همراه با آن اراده سیاسی وجود داشته باشد؛ آذربایجان و ارمنستان کشورهای کوچکی هستند و کشورهای بزرگ منطقه هم باید بخواهند تا این مناقشه از راه‌ها صلح آمیز حل شود.

وی ادامه داد: در این میان، روسیه که موجبات شروع این جنگ را فراهم کرده و آن را حرارت بخشیده است، از یک طرف به ارمنستان سلاح و مهمات جنگی می‌دهد و از طرف دیگر به آذربایجان می‌گوید: “باید این مناقشه را از راه صلح‌آمیز حل کنید.” و همچنین به ارمنستان در اشغال خاک آذربایجان کمک کرده است؛ در این شرایط هم روسیه و هم فرانسه کمک‌های دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی به ارمنستان داده و موقعیت این کشور را تقویت می‌کنند.

علیزاده با بیان اینکه اگر حکومت‌های آذربایجان و ارمنستان منافع ملی کشورهای خود را درک می‌کردند، این موضوع هم قابل حل بود، اذعان داشت: نه در ارمنستان سرژ سارکیسیان و رؤسای جمهور پیشین منافع ملی کشور خود را درک کردند و نه در آذربایجان الهام علی‌اف، پدرش حیدر علی‌اف، ابوالفضل الچی‌بیگ و ایاز مطلب اف به عنوان رؤسای جمهور این کشور منافع ملی کشورشان را درک کردند.

وی افزود: همه اینها راه دولت‌‌های بزرگ در تشدید جنگ و سپس توقف آن را در پیش گرفتند؛ الان هم نزدیک به ۲۵ سال است جنگ قره باغ متوقف شده و با هر از گاهی با اشاره روسیه جنگ از سر گرفته شده و سپس دوباره با اشاره روسیه متوقف می‌شود و هر دو دولت آذربایجان و ارمنستان به خاطر قره باغ از کرملین اداره می‌شوند.

قره‌باغ را با زور نمی‌توان پس گرفت/ باید صلح کنیم

زرتشت علیزاده خاطرنشان ساخت: از نظر من الهام علی اف از پتانسیل صلح استفاده نمی‌کند. یعنی از آن ۵ درصد هم استفاده نمی‌کند، صلح پتانسیل بالایی در آشتی دادن ملت‌ها و افزایش اراده دارد و با توجه به اینکه آزاد کردن قره باغ با استفاده از زور امکان پذیر نمی‌باشد اما الهام علی اف به صورت مستمر تهدید می‌کند که اگر مجبور شوند از راه جنگ قره باغ را پس می‌گیرند.

وی تاکید کرد: این کار امکان پذیر نمی‌باشد زیرا روسیه در پشت ارمنستان ایستاده و اگر آذربایجان اقدام به حمله کند روس‌ها با هزار و یک دلیل وارد جنگ شده و اجازه این را نخواهند داد؛ روسیه قدرت بسیار بزرگی است و آذربایجان به عنوان یک کشور کوچک نمی‌تواند در مقابل روسیه بایستد، با این همه رئیس جمهور همیشه به مردم می‌گوید که اگر مجبور شویم قره باغ را با زور پس می‌گیریم اما از پتانسیل صلح استفاده نمی‌کند و نمی‌داند پتانسیل بالایی دارد.

آذربایجان هیچ‌گاه یک کشور مستقل نبوده است

مؤسس حزب سوسیال دموکرات آذربایجان در خصوص شائبه‌های حمایت ایران از ارمنستان گفت: این یک موضوع مرکب است؛ عده‌ای تاریخ آذربایجان را به صورت نادرست تلقین کرده‌اند، به همه نسل‌ها گفته اند که آذربایجان یک دولت مستقل بوده و ایران و روسیه آن را به دو قسمت جدا کرده‌اند اما تعدادی کمی از تاریخ‌دانان گفته‌اند که “آذربایجان هیچ‌گاه یک کشور مستقل نبوده است”.

وی تشریح کرد: قبل از اشغال شمال آذربایجان توسط روس‌ها، خان‌های این منطقه تحت کنترل دولت قاجار ایران بوده و شمال آذربایجان، جزئی از ایران بوده است، هر کسی این را بگوید، وی را دشمن می‌شمارند؛ در همه دوران شوروی و قبل از آن نیز به مردم آذربایجان تلقین کرده‌اند که ایران دولتی دوست برای آذربایجان نمی‌باشد، اکنون هم بعد از استقلال آذربایجان، پان ترکیست‌ها اداره حکومت را در دست داشتند و آن‌ها طبیعتا مناسبتی منفی علیه ایران داشته و این را به مردم تلقین می‌کردند.

ایران خواستار کمک نظامی به آذربایجان شد اما ملی‌گریان این خواسته را رد کردند

علیزاده با بیان اینکه باید حقیقت را گفت، تصریح کرد: بعد از استقلال آذربایجان، ایران دست دوستی به سمت این کشور دراز و تلاش کرد در مناقشه قره باغ دو طرف را آشتی دهند و حتی اگر ارمنستان آشتی را قبول نداشت، ایران به آذربایجان تکلیف کمک نظامی کرد، اما ملی گرایان ترک در آذربایجان به قدرت آمده بودند و این را رد کردند و این را به یک اقدام دشمنانه تشبیه کردند؛ در ادامه نیز ایران عقب نشینی کرد و تلاش کرد که با هر دو طرف ارتباطی برابر داشته باشد

وی یادآور شد: این ایران بود که در مواقع نیاز شناخته شدن ارمنستان به عنوان یک کشور متجاوز در کنفرانس کشورهای اسلامی را تکلیف کرد اما ایران در طرف دیگر با ارمنستان روابط تجاری هم برقرار کرد که رئیس جمهور وقت ارمنستان در این خصوص گفته بود: «ایران به ارمنستانی که در حال خفگی بود، نفس داد.» ایران با ارمنستان همکاری نظامی ندارد و تنها همکاری دو کشور اقتصادی است.

مؤسس حزب سوسیال دموکرات آذربایجان بیان داشت: ایران در تمامی فرصت‌های سیاسی آذربایجان را مورد حمایت خود قرار می‌دهد اما سیاستمدارن آذربایجانی وظیفه خود را به خوبی انجام نمی‌دهند.

ارمنی‌ها آدم‌های قدرناشناسی هستند

آیدین قره باغلی نویسنده مطرح آذری که خود متولد خان کندی قره باغ است، در خصوص نقش گروه مینسک در تداوم اشغال قره‌باغ و ناتوانی اقدامات صلح‌آمیز برای بازپس گیری قره‌باغ خاطر در گفت‌وگو با آناج خاطرنشان کرد: من در کتابی که نوشته‌ام، نشان داده‌ام که ما قره‌باغ را از راه‌های صلح‌آمیز نمی‌توانیم بازگردانیم، بنده خودم در خان کندی به دنیا آمده و ۱۸ سال در آنجا زندگی کرده‌ام؛ ارمنی‌ها در اصل اسمشان «های» بوده و در یونان زندگی می‌کردند، دشمن اصلیشان نیز یونانیان بوده‌اند اما بعدها به اطراف دریاچه وان ترکیه مهاجرت کرده، افکار خود را تغییر داده و گفتند دشمنان ما «ترک‌ها» هستند، در حالی که ترک‌ها هم مثل ما آذربایجانی‌ها به آن‌ها خاک و خوراک داده بودند.

وی متذکر شد: ارمنی‌ها قدرنشناس هستند، البته نمی‌توان همه مردم ارمنی را بد دانست، گروهی که پیشروی کلیسا و حزب داشناک هستند، افرادی نادان و قدرنشناسند؛ آن‌ها مردم خود را به لبه پرتگاه می‌برند، این درگیری قره‌باغ ادامه خواهد داشت. ما طرفدار صلح هستیم اما سردمداران ارمنی طرفدار صلح نبوده و از این امر سرکشی می‌کنند، زیرا در صورت حل صلح‌آمیز آن‌ها باید محاکمه شوند.

قره‌باغ را فقط با جنگ می‌توان پس گرفت/ در حمایت ایران از آذربایجان شکی ندارم

این نویسنده مطرح آذری با اشاره به جنگ دوست بودن ارمنی‌ها، اعلام کرد: من پیش از این هم گفته‌ام که این مناقشه تنها از راه نظامی می‌تواند حل شود.

وی در خصوص حمایت جمهوری اسلامی از آذربایجان در زمینه آزادسازی قره‌باغ نیز اظهار داشت: این دومین باری است که من به تبریز آمده‌ام و در اینجا با عالمان این شهر دیدار داشته‌ام؛ مطمئنم که ایران همدرد ما بوده و حامی ماست، آرزو داریم که روابط دو کشور بیشتر از این نزدیک‌تر شود و رفت و آمد زیادتر گردد.

این نویسنده در پایان اظهارات خود خاطرنشان کرد: ارمنستان نمی‌خواهد مناطق اشغالی آذربایجان را با خواست خود باز گرداند، در سال ۱۹۹۴ سازمان ملل ۴ قرارنامه مهم در این خصوص تصویب کرده است که ارتش ارمنستان مناطق اشغالی ما را ترک کند و مردم ما به قره باغ بازگردند، اما آن قطعنامه‌ها تا به این لحظه روی کاغذ مانده است و سردمداران فعلی ارمنستان هنوز هم آن تصمیمات سازمان ملل را نادیده می‌گیرد.

ایران همواره در دفاع از خاک اسلام پیشرو بوده است

عاکف نقی رئیس سازمان آزادی‌بخش قره باغ در خصوص عدم وحدت اسلامی در موضوع قره‌باغ علی‌رغم عدم مقبولیت بی‌عدالتی در این منطقه، گفت: هم اشغال فلسطین و هم اشغال قره‌باغ مشکل مشترک جهان اسلام است، تا به این لحظه جهان اسلام موضع خوبی در خصوص فلسطین و قدس داشته است و ایران در میان کشورهای اسلامی فعال‌ترین کشور بوده است.

وی ادامه داد: ایران تبدیل به مرکز مبارزه در مسیر آزادی فلطسین و قدس شده است و چند روز پیش هم ششمین کنفرانس آزادی فلسطین در تهران با حضور رهبر معطم انقلاب اسلامی برگزار شد، دیروز ما با آیت‌الله محسن مجتهد شبستری دیدار کردیم که ایشان نیز به خوبی موضوع فلسطین را مطرح کرده و قره‌باغ را نیز مانند فلسطین، خاک مسلمانان دانسته و لزوم باز گرداندن این منطقه به آذربایجان را اظهار داشت.

ما نمی‌خواهیم آذربایجان با رژیم صهیونیستی ارتباط داشته باشد

رئیس سازمان آزادی‌بخش قره باغ اذعان داشت: ما تا به امروز دیده‌ایم که جهان اسلام تا حد نیاز در خصوص قره باغ به کمک آذربایجان آمده است اما کافی نبوده، ما انتظار داریم قره‌باغ هم مانند فلسطین مورد توجه مسلمانان جهان قرار بگیرد و خواهان این هستیم که ایران پیشرو این حرکت باشد.

وی در خصوص روابط نزدیک آذربایجان با رژیم صهیونیستی نیز تصریح کرد: من می‌دانم که روابط آذربایجان با اسرائیل موجبات ناراحتی در ایران را فراهم کرده است، بنده به این موضوع همکاری نمی‌گوییم؛ در دنیا برخی مناسبت‌ها بین کشورها وجود دارد که دور بودن از این مناسبت‌ها بسیار سخت است، ما می‌خواهیم که آذربایجان هیچ همکاری با رژیم صهیونیستی نداشته باشد اما در مقابل انتظار این را هم داریم که ایران هم با ارمنستان همکاری نداشته باشد.

نمی‌خواهند روابط بین ایران و آذربایجان افزایش یابد

عاکف نقی در خصوص اقدامات ایران در حمایت از آذربایجان در موضوع قره‌باغ بیان داشت: این که بگویند ایران از آذربایجان حمایت نکرده، یک ادعای نادرست است، ایران هم در دوران جنگ و هم اکنون حمایت‌های نظامی و انسان دوستانه از آذربایجان داشته است؛ جمهوری اسلامی در حل سیاسی بحران نیز تلاش‌های زیادی کرد که قدرت‌های بزرگ این اجازه را ندادند.

وی در پایان اعلام کرد: کسانی که ادعای حمایت ایران از ارمنستان را مطرح می‌کنند، عاملان خارجی بوده و نمی‌خواهند روابط بین ایران و آذربایجان به خوبی برقرار باشد اما آن‌ها موفق نخواهند شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.