کد خبر : 130696
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 16 فوریه 2017 - 14:15

۷۰ درصد روغن‌های خارجی خودرو در بازار قاچاق هستند/ آلوده شدن ۵ هزار تانکر آب با یک لیتر روغن سوخته خودرو

۷۰ درصد روغن‌های خارجی خودرو در بازار قاچاق هستند/ آلوده شدن ۵ هزار تانکر آب با یک لیتر روغن سوخته خودرو

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، فیلتر و روغن تبریز با بیان اینکه ۷۰ درصد روغن‌های خارجی در بازار قاچاق هستند، گفت: این روغن‌ها از جنوب کشور و مناطق آزاد وارد کشور می‌شوند.

به گزارش شبستر خبر به نقل از فارس، روغن‌های موتور پس از استفاده و تخلیه، حاوی مقدار زیادی فلزات سنگین است که علاوه بر آلودگی شدید خاک، سفره‌ های آب زیرزمینی نیز با تأثیرپذیری از اینگونه مواد بشدت جامعه انسانی را با خطر روبه‌رو می‌‌سازد.

بخش عمده‌ای از روغن‌های مورد استفاده برای روغن کاری ماشین‌ها پس از مدتی خواص مورد نیاز خود را از دست داده و باید از چرخه مصرف خارج شوند. به این روغن‌ها، روغن‌های کار کرده و یا روغن‌های سوخته گفته می‌شود، این نوع روغن‌ها از اتومبیل‌ها، کامیون‌ها، لوکوموتیوها، کشتی‌ها و سایر ماشین آلات صنعتی و کشاورزی ممکن است به دست آید.

اتحادیه تعویض روغنی‌ها از سال ۱۳۶۶ تاسیس شده و در ابتدای کار ۴۰ نفر اعضای اتحادیه بود. این اتحادیه از زمان تاسیس خود تاکنون شش رئیس داشته که هر کدام در دفاع از حق و حقوق صنف و حل مشکلات  تلاش کرده‌اند.

در حال حاضر این اتحادیه ۶۴۰ نفر عضو دارای  پروانه کسب و تعدادی هم در دست اقدام دارد که فقط در طول یک سال اخیر ۱۰۰ واحد صنفی صاحب پروانه کسب از این اتحادیه شده‌اند که همه اقدامات خوب با تلاش خود و سایر اعضای هیئت مدیره به دست آمده است.

علی جلیلی رئیس اتحادیه روغن فروشان، اتوسرویس، خدمات لاستیک و فیلترسازان تبریز و حومه در باره کیفیت روغن‌های خارجی موجود در بازار و مشکلات این صنف گفت‌و گویی انجام دادیم که به شرح زیر است:

 یک لیتر روغن سوخته می‌تواند ۵ هزار تانکر آب را آلوده کند

در ابتدای مصاحبه کمی از مشکلات صنف روغن و تعویض روغن بفرمایید؟

شغل ما با وجود اینکه یکی از شغل‌های حساس و مهم بوده کمتر مورد توجه قرار گرفته است. حساسیت و اهمیت شغل ما به آن جهت هست که همانطوریی که یک پزشک با یک اشتباه جان یک انسان را به خطر می‌اندازد، اگر همکاران من هم یک اشتباه کنند نه تنها جان یک نفر بلکه جان چندین نفر  را به خطر خواهد انداخت و این امر نشانگر اهمیت و ارزش شغل ماست.

یکسری از چیزها به عنوان مشکل بود که با مدیریت و طرح‌های ابتکاری تهدیدات را به فرصت تبدیل و استفاده بهینه کرده‌ایم. یکی از مواردی که واقعا برای ما مشکلاتی ایجاد می‌کند، جمع‌آوری روغن‌های کارکرده است که از لحاظ زیست محیطی مساله ساز است. یک لیتر روغن سوخته می‌تواند ۵ هزار تانکر آب را آلوده کند. با هدف سالم‌سازی محیط و صیانت از سلامتی مردم و حفاظت از محیط زیست باید در اتو سرویس‌ها جمع‌آوری شود.

یکی دیگر از مشکلات این صنف، جمع‌آوری لاستیک‌های فرسوده بود که اتحادیه با ابتکاری جدید از این لاستیک‌ها در زیباسازی و مبلمان شهری استفاده کرده است که طی مذاکراتی که با شهرداری محترم کلانشهر تبریز برای جمع‌آوری داشته این امر صورت گرفته است.

از مشکلاتی که همه فعالان این صنف با آن گریبانگیر بوده و هستند، ماده ۱۸ کار و امور اجتماعی است. در این قانون تاکید شده است: « هر عوامل فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیک در یک شغل انجام شود، آن شغل به عنوان شغل زیان‌آور تلقی می‌شود». متاسفانه با وجود اینکه اکثریت فعالان و شاغلان این صنف با روغن و مواد شیمیایی سرو کار داشته و عملا در معرض بیماری هستند، در بیمه تامین اجتماعی سخت و زیان‌آور بودن این شغل لحاظ نشده است.

تمام مستندات و مدارک لازم برای اینکه سختی و زیان آور بودن این شغل را ثابت می‌کند جمع‌آوری و به کمیسیون استان، سعیدی و بیگی نمایندگان تبریز در مجلس شورای اسلامی داده‌ایم که پیگیر مساله هستند. تاکنون هیچ ارگان و مسئولی در این رابطه به ما کمک نکرده و به همین دلیل بنده به اتفاق هیئت مدیره در تلاشیم تا انشالله ماده ۱۸ برای شاغلان این صنف عملیاتی شود.

راه‌اندازی  اتوسرویس‌های سیار برای نخستین بار در ایران 

از برنامه‌های اتحادیه برای تبریز ۲۰۱۸ نیز مطالبی بیان فرمایید؟

برای تبریز ۲۰۱۸ اقدامات بسیاری شده و به مرحله اجرایی رسیده است. برای اولین بار در ایران اتوسرویس‌های سیار در تبریز راه‌اندازی کرده‌ایم که در محل کار یا در خیابان و در هر ساعتی از شبانه روز، خدمات تعویض روغن و اتو سرویس ارائه می‌دهند. این اقدام برای اولین بار به عنوان حرکتی خودجوش و ابتکاری نو از سوی اتحادیه است. با هدف ساماندهی و همچنین ارایه خدمات مطلوب به شهروندان برای اولین بار برای اتوسرویس‌ها لباس هم شکل اقتباس شده از پزشکان که عیدنوروز ۹۶ رونمایی خواهد شد.

یکی از اقدامات خوب اتحادیه هم حرکت به سمت برندسازی در صنف است. برای اولین بار برند اتوسرویس و لوگو تهیه، یعنی ثبت شرکت شده و دستورالعمل های لازم نیزتدوین شده است.

فعالیت تعویض روغن با مدرک دکترا

آیا آموزش‌هایی نیز برای صنف خود و اتوسرویس‌ها در نظر می‌گیرید؟ 

همه افراد شاغل در این صنف را فاقد مدارک دانشگاهی محسوب می‌کنند ولی این در حالی است که در همکاران ما مدرک دکترا هم وجود دارد. همه فکر می‌کنند کار ما باز کردن پیچ کارتل است و این در حالی است که کار صنف ما کاملا تخصصی است. همکاران ما دوره‌های تعویض روغن گیربکس ماشین‌های جدید را دیده‌اند، در حالی که اگر ما الآن بخواهیم به کسی پروانه بدهیم حداقل باید یک سال تجربه کاری داشته باشند و اگر کسی کمتر از ۶ ماه دوره ببیند ما به او پروانه نمی‌دهیم.

با افزایش بی‌رویه خودروها و بحث آلودگی هوا و ارتباط مستقیم روغن موتور با آلودگی هوا، آیا برنامه‌ای در این زمینه دارید؟

درخواستی که از مردم داریم این است که وقتی وارد واحد صنفی می ‌وند حتما به درجه‌بندی توجه و پروانه کسب ارائه شده از سوی اتحادیه را ملاحظه کنند و اگر واحد صنفی درجه یک بود، یعنی واحد فوق تخصصی و کاربلد است. از مصرف کننده می‌خواهیم با اطمینان پیشنهادهای همکاران ما را درباره فیلتر روغن و خدمات لاستیک و فیلتر هوا را قبول و آن‌ها را تعویض کنند.

هر بار که روغن تعویض می‌شود باید فیلتر روغن و هوا نیز تعویض شود. ضدیخ‌های معدنی نیز در سال باید یک بار حتما عوض شود و باید مایع ترمز نیز حداقل ۳۰ هزار کیلومتر عوض شود، چون رطوبت را بخود می گیرد و همچنین ماشین‌های گازسوز باید از روغن‌های مخصوص خود – چون موتور این ماشین‌ها خشک کار می‌کند و ناخالصی خروجی آن بیشتر است و استفاده کنند.  مردم باید بدانند با توجه به ماشین و مدلش چه نوع روغن لازم است.

روغن‌های وارداتی چگونه روغن‌هایی هستند؟

۷۰ درصد روغن‌های وارداتی به صورت قاچاق از جنوب و عراق و از مناطق آزاد، منطقه آزاد ارس وارد کشور می‌شوند یا ظرف‌های وارد کشور شده و به صورت تقلبی در داخل کشور پر می‌شوند.

اما فکر بیکاری صدها نفر نیستند! بالاخره مسئولیت  ۶۰۰ نفر اعضای صنف با بنده است و در قبال همه مسؤول هستیم. الان اگر این روغن ها مشکل ایجاد کند چه کسی باید جوابگو باشد؟ بحث تحت لیسانس ها تفاوت است چون آنها فناوری و تکنولوژی را به ایران آورده اند و کارگر ایرانی برای آنها کار و تولید می کند و باعث ایجاد اشتغال نیز هستند.

در مورد مالیات و تاثیرات آن بر واحدهای صنفی روغن موتورفروشان نیز توضیحاتی بفرمایید؟

ما از جمله اتحادیه هایی که در بحث پرداخت مالیات پیش قدم هستیم و منکر پرداخت مالیات نیستیم. اما یکی از مشکلات صنف ما ضریبی است که دفاتر دارائی ۵ درصد است اما ضریبی که سازمان بازرسی و تعزیرات دارد ۳ درصد می‌باشد، دلیلی که پرونده همکاران ما به کمیسیون ارجاع می‌شود نیز همین اختلاف است. قانونگذار باید یک مرجع باشد، اگر قانون از مراجع ذیربط تایید شود، ضریب سود را باید دارائی هم تبعیت کند. اتو سرویس‌های با کارکردهای قبلی مثلا ۱۰ مراجعه کننده در روز محاسبه می‌کنند، این در حالی است با وضعیت اقتصادی فعلی، مراجعه کننده بیشتر نیست.

ایراد اساسی مالیات تعیین آن بر اساس سابقه قبلی است که این امر کاملا غیرمنطقی است. چون در سال‌های گذشته میزان درآمد بیشتر بوده امسال نیز خوب است روند افزایش ۳۰ درصد مالیات اصلا منطقی نیست و این مالیات زمانی باید افزایش یابد که میزان درآمدها نیز افزایش و وضعیت اقتصادی در حد اعلا باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.