کد خبر : 128384
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 26 ژانویه 2017 - 12:00

اینترسپت: ترامپ دقیقاً صدور روادید را برای کشورهایی منع کرد که واشنگتن به آنها حمله کرده بود

اینترسپت: ترامپ دقیقاً صدور روادید را برای کشورهایی منع کرد که واشنگتن به آنها حمله کرده بود

یک پایگاه تحلیلی گزارش کرد، رئیس‌جمهور جدید آمریکا دقیقاً شهروندان همان کشورهایی را از ورود به آمریکا منع کرده که واشنگتن در کشورشان مداخله خشونت‌بار داشته است.

به گزارش شبستر خبر به نقل از فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا طی یک حکم اجرایی در صدد است محدودیت‌‌هایی را برای سفر و مهاجرت به آمریکا برای هفت کشور مسلمان یعنی عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه، یمن و ایران به وجود آورد.

پایگاه تحلیلی اینترسپت با اشاره به این تصمیم ترامپ نوشت، پیش‌نویس متن این دستور برای روزنامه‌های آمریکایی «هافینگتون‌پست» و «لس‌آنجلس تایمز» فاش شد.

این حکم تحت عنوان «محافظت از ملت در مقابل حملات تروریستی اتباع خارجی»، صدور روادید را برای اکثر اتباع هفت کشور نامبرده به مدت دستکم ۳۰ روز لغو می‌کند و در عین حال، دولت آمریکا تغییراتی را در روش بررسی برای صدور روادید ایجاد می‌کند.

در پیش‌نویس این متن آمده است: «به منظور محافظت از مردم آمریکا، ما باید اطمینان حاصل کنیم آنهایی که وارد این کشور می‌شوند، رفتار خصمانه‌‌ای با کشور و اصول اساسی این کشور نداشته باشد».

این پیش‌نویس با تکیه بر بخش O عنوان دو فصل ۲۰۳ از قانون تخصیص بودجه تلفیقی ۲۰۱۶ که معافیت‌های امنیتی برای برنامه لغو روادید را مطرح می‌کند، لیستی از هفت کشور مذکور را مطرح کرده است.

در قانون ۲۰۱۶، عراق و سوریه صریحاً در این لیست قرار گرفتند و ایران و سودان بعنوان کشورهای حامی تروریسم معرفی شدند و لیبی و سومالی و یمن در جزء مناطق نگران‌کننده شناخته شدند.

این گزارش بعد از اشاره به تمامی این موارد نوشت، آنچه که بین تمامی این هفت کشور مشترک است، این است که آمریکا دراین کشورها مداخله خشونت‌باری داشته است.

بنا بر این گزارش، آمریکا در حال حاضر یا در سالهای اخیر، به ۶ کشور از لیست هفت کشور معرفی شده، حمله کرده است و تنها ایران را بمباران نکرده است اما تاریخچه طولانی‌مدتی در زمینه مداخله در این کشور داشته است و اخیراً نیز به این کشور حمله سایبری کرده است.

اینترسپت گزارش کرد که این اقدام جدید ترامپ چیزی شبیه قانون «پاتری بارن» است یعنی اینکه اگر ما شما را بمباران کردیم و به شما حمله کردیم و به بی‌ثباتی جامعه شما کمک کردیم، آن زمان است که شهروندان شما را از درخواست پناهندگی در آمریکا نیز منع می‌کنیم.

سناتور «کریس مورفی» از ایالت «کنتیکت» روز چهارشنبه صبح در یک پیام توییتری در این خصوص اینگونه توضیح داد: «کشور شما را بمباران می‌کنیم، برایتان یک کابوس انسانی به وجود می‌آوریم، آن هنگام شما را در کشور خودتان محبوس می‌کنیم. این یک فیلم وحشتناک است و نمی‌توان آن را سیاست خارجی دانست».

این پایگاه تحلیلی سپس در بخش بعدی گزارش خود به مداخله‌های آمریکا در این کشورها اشاره کرد و نوشت:

ایران:

ایران محلی است که در آن کودتای ۱۹۵۳ با کمک سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا یا همان «سیا» انجام گرفت. این کودتا، «محمد رضا پهلوی» دیکتاتوری را در رأس قدرت قرار داد که تا انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ ایران ادامه داشت. بعد از انقلاب ایران نیز، آمریکا از صدام دیکتاتور عراق در جنگ با ایران حمایت کرد و این در حالی بود که عراق علیه ایران از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده بود.

این گزارش ادامه داد، در سال ۱۹۸۸، نیروی دریایی آمریکا یک هواپیمای غیرنظامی ایران را منهدم کرد و ۲۹۰ نفر از مسافران آن جان خود را از دست دادند و اخیراً نیز ایران در معرض حملات سایبری قرار گرفت و ویروس استاکس‌نت علیه برنامه هسته‌ای ایران به کار گرفته شد.

عراق:

چهار رئیس‌جمهور در یک ردیف، عراق را بمباران کردند. بعد از یک دهه تحریم‌های ظالمانه که در وهله اول به جامعه مدنی عراق لطمه وارد کرد، حمله تحت حمایت آمریکا در سال ۲۰۰۳ به عراق موجب کشته شدن صدها هزار نفر شد و بی ثباتی که در نتیجه این حملات در عراق به وجود آمد موجب شد که این کشور به پایتخت جهانی تروریسم تبدیل شود.

لیبی:

از حملات هوایی ۱۹۸۶ تا مداخله نظامی ۲۰۱۱ و حملات اخیر علیه مواضع داعش در لیبی، این کشور آفریقایی به طور مداوم، مکان اقدامات نظامی آمریکا بوده است. برخی از پناهجویانی که از این کشور فرار می‌کنند، اعلام کرده‌اند ترجیح می‌دهند در دریا غرق شوند تا اینکه بخواهند به کشور خود بازگردند.

سومالی:

سومالی یکی از نقاط کانونی جنگ هواپیماهای بدون سرنشین بوده است و حمایت‌آمریکا از حمله اتیوپی به این کشور کمکی به باثبات کردن قلمرویی که همیشه دچار بحران انسانی بوده است، نکرد.

سودان:

در سال ۱۹۹۸، آمریکا کارخانه داروسازی «الشفاء» را منفجر کردند که این کارخانه بیش از نیمی از محصولات دارویی سودان را تأمین می‌کرد. گرچه این حمله ظاهراً شبکه تروریستی «اسامه بن لادن» را هدف گرفته بود اما چنین ارتباطی هرگز وجود نداشت.

سوریه:

سالها است که آمریکا و کشورهای دیگر از گروههای معارض مسلح در جنگ داخلی سوریه حمایت می‌کنند. آمریکا همچنین داعش و دیگر گروههای افراطی را در یک مبارزه گسترده هوایی هدف قرار داده است. خشونت در سوریه موجب شده است که میلیون‌ها سوری از این کشور فرار کنند و بدترین بحران آوارگان را در عصر مدرن به وجود آورند.

یمن:

یمن یک منطقه صفر دیگر برای حملات پهپادی است. آمریکا همچنین نقش عملیاتی در حمایت از حملات تحت رهبری عربستان به کشور دارد که این حملات عربستان به کشته شدن بیش از ۱۰ هزار نفر منجر شد و میلیون ها نفر دیگر با معضل گرسنگی و سوء تغذیه مواجه هستند.

این پایگاه تحلیلی سپس در پایان با اشاره به تصمیم ترامپ برای ایجاد محدودیت صدور روادید برای شهروهندان ایران نوشت، اینگونه نتیجه‌گیری کرد، حال در نظر بگیرید که ایران که القاعده، داعش و دیگر سازمانهای تروریستی هیچ ردپایی در این کشور ندارند، در لیست محدودیت سفر به آمریکا قرار گرفتند حال آنکه عربستان سعودی که ۱۵ نفر از هواپیماربایان حادثه ۱۱ سپتامبر از این کشور بوده‌اند و منبع اصلی تأمین بودجه گروههای افراطی است، در این لیست شامل نشده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.