کد خبر : 12335
تاریخ انتشار : جمعه 26 سپتامبر 2014 - 11:37

فرهنگ مقاومت چیست؟

فرهنگ مقاومت چیست؟

فرهنگ مقاومت برگرفته از دین و آیین شیعی است که توانسته دنیا را تحت تأثیر قرار دهد. به گزارش شبسترنیوز، در طول تاریخ همواره میان خیر و شر جنگ‌های فراوانی برافروخته شده و همواره جدال بی‌پایانی میان آنان بوده که همواره مقاومت جبهه خیر به بار نشسته و نتیجه‌بخش بوده است. در این میان علمای

5421-271x300فرهنگ مقاومت برگرفته از دین و آیین شیعی است که توانسته دنیا را تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش شبسترنیوز، در طول تاریخ همواره میان خیر و شر جنگ‌های فراوانی برافروخته شده و همواره جدال بی‌پایانی میان آنان بوده که همواره مقاومت جبهه خیر به بار نشسته و نتیجه‌بخش بوده است.

در این میان علمای شیعی بر اساس آموزه‌های دینی و مذهبی خود همواره به مقاومت در برابر ظلم و جور پرداخته‌اند و نمونه بارز و تاریخی آن در ماجرای تحریم و توتون و تنباکو بود که به‌حکم یک عالم دینی به نام میرزای شیرازی واکنش نشان داده و به حمایت از آن برخاستند.

انقلاب اسلامی ایران نیز نمونه دیگری از مقاومت اسلامی بود که با قیام یک مرجعیت شیعی و برای مقابله با شاه و حامیانش پدید آمد و پس از اعتراضات فراوان و با شعار پیروزی خون بر شمشیر به سرانجام رسید اما مقاومت ملت ایران به همین‌جا ختم نشد و بلافاصله جنگ تحمیلی و ویرانی‌های ناشی از آن و تحریم‌هایی که ستمگران غربی بر این ملت روا داشتند، شکل گرفت تا جایی که پس از گذشته ۳۵ سال از انقلاب، هنوز مردم این مرزوبوم با استفاده از سلاح مقاومت توانسته‌اند که رودرروی دشمنان این ملت بایستند.

نقش مرجعیت در تشکیل مقاومت

برای نشان دادن نقش مرجعیت دینی در جبهه مقاومت می‌توانیم از انقلاب اسلامی به‌عنوان یک انقلاب تحول‌آفرین در جهان جهت مثالی واضح و روشن استفاده کنیم؛ تردیدی نیست که حضور گسترده مردم باانگیزه‌های دینی از یک‌سو و حضور مراجع دینی، علماء و چهره‌های مذهبی در سطوح رهبری از سوی دیگر، از مشخصه‌های بارز این انقلاب است یعنی درواقع حضور مردم در این نهضت، به‌واسطه حضور علماء، مراجع مذهبی و دعوت آنان از مردم بوده است، به‌طوری‌که بدون ترغیب رهبران مذهبی شرکت مردم و حمایت آنان از حرکت‌های انقلابی غیرممکن بود.

همان‌طور که می‌بینیم این تأثیرگذاری و پرچم‌داری مرجعیت بود که توانست انسجام و اتحاد را در میان مردم ایجاد کند و آنان را به سمت غلبه بر شاه که حامیانش ابرقدرت‌های جهانی بودند، هدایت کند.

علما و مراجع همواره پیشتاز محور مقاومت بوده‌اند و با بهره‌گیری از آیات و روایات و نیز تبعیت از سالار شهیدان جنبش‌هایی مردمی را به سمت جامعه هدایت و از انحراف آنان جلوگیری می‌کنند.

نقش مرجعیت در مقاومت تااندازه‌ای مهم بی‌نظیر است که هرگاه از مردم درخواست حضور درصحنه می‌کند بلافاصله پاسخ مثبت دریافت می‌کند و این نشان از اعتقاد مردم به صحت و درستی تصمیمات اوست و حتی تاریخ اثبات کرده که مقاومت سبب اتحاد دیگر مذاهب و حتی غیرمسلمانان با شیعیان شده است.

مقاومت، مشکل اصلی دشمنان            

همواره تشکیل جبهه مقاومت یکی از مشکلات دشمنان اسلام بوده و هست آنان به دنبال عدم تشکیل و یا حذف آن هستند و برترین حربه دشمنان برای مقابله با آن ایجاد تفرقه در صف مقاومت است که گاهی اختلافات زبانی و قومی و گاهی اختلافات مذهبی را علم می‌کنند.

پس از انقلاب اسلامی ایران فرهنگ مقاومت در برابر ظالمان و ستمگران مورد استقبال مردم منطقه و جهان قرار گرفت و این صدور انقلاب اسلامی و فرهنگ مقاومت سبب شد تا دشمنان هجمه سنگینی برای از میان برداشتن بزرگ‌ترین نماد مقاومت در منطقه را ایجاد کنند که همین جمهوری اسلامی است.

ازنظر جبهه استکبار تحمیل جنگ و ویرانی کشور از یک‌سو و تحریم ایران از سوی دیگر می‌توانست بیشترین آسیب را به ایران وارد کند اما در کمال ناباوری هر بار با اشاره مرجعیت اوضاع دگرگون می‌شد و تمام رشته‌های آن‌ها پنبه می‌شد.

نمونه‌های فعلی مقاومت

حزب‌الله لبنان، گروه‌های جهادی فلسطین و مقاومت مردم عراق در مقابل داعش را می‌توان از نمونه‌های مقاومت در عصر حاضر نام برد که همگی به‌نوعی تحت تأثیر انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس آن قرارگرفته‌اند.

تمام جنگ‌های اخیری که رژیم صهیونیستی و حامیان در منطقه ایجاد کرده‌اند تحت تأثیر مقاومت قرارگرفته و شکست‌خورده‌اند که از جنگ ۵۱ روزه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه و پیروزی غرورآفرین گروه‌های مقاومت در آنجا بود که چشم جهانیان را به‌سوی خود متوجه کرد.

حرکت مردم عراق به‌سوی مناطق تصرف‌شده توسط داعش برای مقابله با آنان پس از حکم جهاد مرجعیت شیعی در عراق از نمونه‌های بارز به‌حساب می‌آید.

مقاومت و انعطاف آن

یکی از مباحثی که همواره در حوزه مقاومت وجود دارد انعطاف‌پذیری بالای آن است؛ به‌طور مثال مقاومت در زمان جنگ تحمیلی روی نظامی به خود گرفت و توانست کشور را از هجوم دشمن در امان نگه دارد اما همین مقاومت در جنگ اقتصادی دشمن توانست روی اقتصادی به خود بگیرد و اقتصاد مقاومتی را تشکیل دهد که به اعتراف کارشناسان تنها راه مقابله با تحریم‌ها و دشمنی‌های اقتصادی است.

این انعطاف مقاومت ناشی از طرز تفکر پشت سر آن است که نمی‌گذارد در هیچ حوزه‌ای در مقابل دشمنان کم بیاورد.

منبع: فرهنگ نگار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.