کد خبر : 122286
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 15 نوامبر 2016 - 10:59

«ویزای زائران ایرانی» صرفاً تا یک روز قبل از اربعین عراق اعتبار دارد

«ویزای زائران ایرانی» صرفاً تا یک روز قبل از اربعین عراق اعتبار دارد

با توجه به اختلاف یک‌روزه اربعین در ایران و عراق روز دوشنبه اول آذر برابر با ۲۱ نوامبر مصادف با روز اربعین در عراق است اما آخرین تاریخ اعتبار ویزاهای صادره برای زائران ایرانی برای ورود به عراق ۲۰ نوامبر یعنی یک روز قبل از اربعین عراق درج شده است!

به گزارش شبستر خبر به نقل از تسنیم، تاریخ اعتبار تمام ویزاهای زیارتی ویژه ایام اربعین حسینی(ع) که توسط سفارت عراق در کشورمان صادر شده از اول نوامبر (۱۱ آبان) تا ۲۰ نوامبر(۳۰ آبان) ۲۰۱۶ درج شده است و با توجه به محاسبه زمان اعتبار ۲۰روزه ویزاهای صادره از زمان ورود به خاک عراق، عملاً زائرانی که قصد ورود به خاک عراق در روز اربعین حسینی را دارند، امکان ورود به این کشور از آنها سلب خواهد شد.

در توضیح این مسئله باید گفت که با توجه به اختلاف یک‌روزه اربعین حسینی در ایران و عراق، امسال روز دوشنبه اول آذر برابر با ۲۱ نوامبر مصادف با روز اربعین حسینی در عراق است اما آخرین تاریخ اعتبار ویزاهای صادره برای زائران ایرانی، ۲۰ نوامبر یعنی یک روز قبل از اربعین عراق درج شده است!

با این حساب آن دسته از زائران کشورمان که اقدام به اخذ ویزای قانونی و رسمی کشور عراق برای زیارت اربعین را کرده‌اند و قصد ورود به خاک عراق به‌ویژه از طریق مرزهای هوایی در روز اربعین (۲۱ نوامبر برابر با اربعین عراق) را دارند، عملاً از ورود آنها به عراق از طریق مرزهای این کشور در روز اربعین حسینی ممانعت خواهد شد.

اما سؤال اساسی اینجاست: چرا با وجود مشخص بودن تاریخ اربعین حسینی در عراق که مصادف با ۲۱ نوامبر یعنی ۲۰ صفر و اول آذر ماه است، تاریخ اعتبار تمام ویزاهای صادره برای زائران ایرانی، ۲۰ نوامبر(یک روز قبل از اربعین عراق) درج شده است؟

و نکته دیگر اینکه بخش زیادی از زائران کشورمان که اقدام به اخذ ویزای اربعین کرده‌اند و قصد خروج از کشورمان در روز اربعین را دارند، هیچ اطلاعی از این مسئله ندارند و با این تصور که ویزاهای صادره تا روز اربعین عراق برای ورود به خاک این کشور دارای اعتبار است، اقدام به سفر می‌کنند و در هنگام خروج در پایانه‌های مرزی متوجه این نکته و مشکلات عدیده‌ بعدی آن خواهند شد.

و این سؤال که چرا وزارت امور خارجه کشورمان در زمان انجام رایزنی‌های صورت گرفته با مسئولان عراقی پیش از صدور ویزاهای زائران ایرانی، این نکته را به طرف عراقی گوشزد نکرده و تلاش خود را برای افزایش زمان اعتبار ویزاهای صادره لااقل تا روز اربعین عراق را به کار نگرفته است؟

ظاهراً مسئولان سازمان حج و زیارت از سه روز گذشته متوجه این مشکل در تاریخ اعتبار ویزاهای صادره برای زائران کشورمان شده‌اند و این مسئله را به گوش مسئولان وزارت امور خارجه نیز رسانده‌اند؛ بر همین اساس وزارت امور خارجه کشورمان نیز تماسهایی با مسئولان عراقی و سفارت این کشور داشته و طرف عراقی تا این لحظه صرفاً قول شفاهی مبنی بر حل این مشکل را داده است.

اما با توجه به نابسامانی‌های مرسوم در ایام اربعین در مبادی ورودی به عراق، قول شفاهی سفارت عراق در ایران برای حل مشکل زائرانی که قصد ورود به عراق در روز اربعین حسینی را دارند، کفایت نخواهد کرد و مسئولان سازمان حج و زیارت و وزارت امور خارجه کشورمان باید هرچه سریعتر برای حل این مسئله به‌صورت مبنایی با طرفهای عراقی مذاکره کنند و نتیجه آن به اطلاع تمام زائرانی که اقدام به اخذ ویزای اربعین کرده‌‌اند، رسانده شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.