کد خبر : 120955
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 3 نوامبر 2016 - 9:05

موصل در چند قدمی «آزادی»

موصل در چند قدمی «آزادی»

با ورود نیروهای عراقی به موصل، ساختمان تلویزیون این شهر آزاد شد.

به گزارش شبستر خبر، باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری شبکه “العالم” ، “عبدالامیر رشید یار الله” فرمانده عملیات مشترک عراق عصر سه شنبه تصریح کرد: یگان های نیروی  مبارزه با تروریسم، پس از وارد کردن ضربات سنگین به نیروهای داعش، روستای “کوکجلی” و ساختمان تلویزیون موصل را آزاد کردند.

همچنین به گزارش “العالم”، “طالب شغاتی” فرمانده نیروی مبارزه با تروریسم عراق اعلام کرد عملیات آزاد سازی شهر موصل عملا آغاز شده است و نیروهای عراقی وارد شهر شده اند.
پایگاه “روسیا الیوم” نوشت: نیروهای یگان مبارزه با تروریسم همچنین محله “السماح” در شرق موصل را از لوث عناصر گروهک تروریستی داعش پاکسازی کردند.
اتحاد، ضامن آزادی و آزاد ماندن موصل
این در حالی است که چندی پیش رسانه های عراقی و بین المللی روز جمعه به نقل از مسؤلانی در ائتلاف آمریکا، از توقف عملیات موصل خبر داده بودند.
به گزارش”الفرات نیوز”، “احمد الاسدی” سخنگوی حشد الشعبی عراق روز شنبه در نشستی خبری در بغداد با بیان اینکه از ابتدای عملیات آزادسازی موصل تاکنون، ۱۰۰ روستا از چنگ داعش آزاد شده است، گفت: اهالی مناطق آزاد شده در موصل با نیروهای داوطلب مردمی و نیروهای امنیتی همکاری خوبی دارند.
سرنوشت موصل پس از آزادی
عملیات موصل با مشارکت گروه های مختلف عراقی اعم از ارتش، نیروهای مردمی(حشدالشعبی)، پلیس عراق به همراه نیروهای ائتلاف بین الملل، ارتش ترکیه و همچنین نیروهای پیشمرگه، برای آزادی و پاکسازی موصل از نیرو های تروریستی تکفیری در این شهر، انجام شده است، اما پرسشی که این روزها مطرح می شود، سرنوشت این شهر پس از آزادی است.
به گزارش “press-TV” در همین راستا “آملی لاریجانی” رییس قوه قضائیه ایران در دیدار روزیک شنبه خود با رییس مجلس عراق “سلیم الجبوری”، ضمن هشدار نسبت به دسیسه برخی کشورهای غربی – عربی برای تقسیم عراق، گفت: “مخالف تقسیم عراق هستیم و بر وحدت و استقلال عراق اصرار می‌ورزیم. ما مخالف آسیب‌دیدن وحدت ارضی و استقلال عراق هستیم.”
اتحاد، رمز آزادی موصل
 همچنین رییس مجلس عراق با بیان این که ایران و عراق در کنار هم در یک صف علیه تکفیری هایی هستند که از عنوان اسلام سوء استفاده می‌کنند، اضافه کرد: “عراق بعد از آزادی موصل نیازمند همکاری بیشتر در زمینۀ اجتماعی و سیاسی و جنبه‌های مختلف است.”
به گزارش سایت “السومریه نیوز”، “بشار الکیکی” رییس شورای استان نینوا در بیانیه ای اعلام کرد: همه تلاش‌ها برای اصلاح ساختار زیربنایی و آوار برداری و از سرگیری خدمات رسانی به مناطق آزاد شده به منظور آماده سازی آنها جهت بازگشت اهالی آواره انجام خواهد شد.
همچنین وی افزود: این پلیس محلی است که زمام امور را بعد از آزادسازی شهر موصل بدست خواهد گرفت؛ مسؤولان محلی استان نینوا نیز با همه ابزارهای موجود، برای حاکم کردن قانون، از پلیس حمایت خواهند کرد.
وحدت میان گروه های عراقی، تنها راه آزادی
اتحاد، کلید آزادی موصل
“جعفر قناد باشی” کارشناس مسائل خاورمیانه، با اشاره به بمباران مواضع نیروهای ارتش عراق و حشد الشعبی از سوی آمریکایی ها و متحدانشان و مانع تراشی آنها در حین عملیات آزاد سازی موصل، استقرار بیش از ۳ سال نیروهای تروریستی داعش در موصل و مواضع مستحکم آنها در این شهر را یکی دیگر از علل طولانی تر شدن این عملیات دانست.
این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر آنکه رفت و آمد تروریستها با کمک آمریکایی ها در مرزهای سوریه این عملیات را دشوارتر ساخته، گفت: دشمن در صدد هست تا با تحریکات قومی و طایفه ای اختلافاتی را در میان گروه های مختلف عراقی مشارکت کننده در این عملیات، ایجاد کند و ضمینه را برای طرح راهبردی غرب، در راستای تجزیه عراق، فراهم کند.
وی ضمن اشاره به اینکه پیش از آغاز عملیات، پیش بینی ها حاکی از طولانی شدن عملیات بوده گفت: یکی از دلایل طولانی شدن عملیات موصل، جمعیت مردم موصل هست که بصورت غیر انسانی مورد سوء استفاده گروه های تکفیری و داعش قرار گرفته اند؛ بنابراین برای جلوگیری از بروز تلافات گسترده انسانی می بایست عملیات نظامی هدفمند و مرحله به مرحله پیش رود که این امر موجب طولانی تر شدن این عملیات می گردد.
قناد باشی در پایان تصریح کرد: درصورتی که روابط برادرانه و همکاری  فعلی اهل سنت و شیعیان عراق در جنگ، پس از جنگ نیز ادامه پیدا کند، حربه دشمن برای تجزیه عراق با ایجاد اختلاف میان آنها، کارساز نخواهد بود اما در غیر این صورت اختلافات قومی و طایفه ای می تواند منجر به یک سهم خواهی فلج کننده از سوی گروه های مختلف عراقی شود.
اتحاد، ضامن آزادی و آزاد ماندن موصل
موصل از بزرگ‌ترین شهرهای عراق، در جریان پیشروی‌ نیروهای داعش، در تابستان ۲۰۱۴ به تصرف عناصر این گروه تروریستی در آمد و به‌عنوان مرکز اصلی حضور تکفیری‌ها در عراق به شمار می‌رود. عملیات آزادسازی موصل سرانجام پس از ماه‌ها کشمکش و اختلافات و رایزنی‌های سیاسی در  ۱۷ اکتبر با دستور مستقیم «حیدر العبادی» به عنوان نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای عراق آغاز شد.
علارغم کارشکنی آمریکایی ها، با اتحاد و همکاری نیروهای مردمی و امنیتی عراق، پیشرفت چشم گیری در آزاد سازی موصل حاصل شده است؛ اکنون که فاصله چندانی تا آزادی و پاکسازی کامل موصل از لوث نیروهای تروریستی داعش باقی نمانده، سرنوشت و آزادی این شهر و جلو گیری از بازگشت مجدد داعش، مستلزم تداوم اتحاد و یکپارچگی موجود میان گروه های مختلف عراقی و کوتاه شدن دست دولتهای زیاده خواه در امور داخلی عراق می باشد.
گزارش از: محمدصادق کلبادی

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.