کد خبر : 120601
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 اکتبر 2016 - 13:13

دستور روحانی در آذربایجان‌شرقی متوقف شد/ کلید معمای آزاده راه تبریز- بازرگان به دست کیست؟

دستور روحانی در آذربایجان‌شرقی متوقف شد/ کلید معمای آزاده راه تبریز- بازرگان به دست کیست؟

احداث پروژه بزرگ و مهم آزادراه تبریز – بازرگان یکی از وعده‌های رئیس‌جمهور در سفر به آذربایجان‌شرقی بود که تازه بعد از ۱٫۵ سال از عدم موافقت سرمایه‌گذار خارجی با سود مشارکت مورد نظر در احداث آزادراه تبریز ـ بازرگان خبر می‌رسد.

به گزارش شبستر خبر به نقل از فارس، حسن روحانی رئیس‌جمهور در ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۴در سفر استانی خود به آذربایجان‌شرقی چند طرح را آغاز و عملیات اجرایی آن را آغاز کرد.

یکی از  طرح‌های مهمی که از طریق ویدئو کنفرانس دستور آغاز عملیات اجرایی آن را صادر کرد آزاد راه تبریز – مرند بود.

طول این پروژه ۲۵۳ کیلومتر و میزان سرمایه‌گذاری برای آن، ۵۸ هزار میلیارد ریال بوده و سرمایه‌گذار آن، شرکت BERGIZ ترکیه به میزان ۶۵ درصد و وزارت راه و شهرسازی به میزان ۳۵ درصد اعلام شد.

مدت زمان اجرای این طرح، ۵ سال (از ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹) بوده و بخش خصوصی ۱۸ سال بهره‌برداری از آن را بر عهده خواهد داشت.

در این روز وزیر راه و شهرسازی در ارتباط ویدیو کنفرانسی محل آغاز عملیات اجرایی این پروژه با محل برگزاری جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران آذربایجان‌شرقی که با حضور رئیس جمهور همراه بود، گفت: آزاد راه تبریز – مرند – بازرگان به طول ۲۵۳ کیلومتر و با همکاری سرمایه‌گذار خارجی با دولت احداث می‌شود.

عباس آخوندی با تاکید بر اینکه شرکت ترکیه‌ای برگیز ۶۵ درصد پروژه را انجام می‌دهد، افزود: ۳۵ درصد کار احداث این پروژه برعهده دولت است، البته ما باید اراضی مورد نیاز را نیز تملک کنیم.

وی با بیان اینکه برآورد اولیه طرح ۵۸۰۰ میلیارد تومان است، ادامه داد: این طرح در چهار فاز مختلف و از تبریز به صوفیان و از صوفیان به مرند و سپس به بازرگان اجرا می شود. برآورد اولیه برای اتمام این طرح پنج سال است.

آخوندی به اهمیت این پروژه و نقش آن در رونق اقتصادی و توسعه کشور و شمال غرب کشور اشاره کرد و افزود: این پروژه باعث افزایش حمل و نقل می شود و همچنین می تواند در جهت توسعه تجارت بین غرب و شرق نقش مهمی داشته باشد.

وزیر دولت یازدهم با اشاره به اینکه اجرای این پروژه منافع خوبی برای ما و ترکیه خواهد داشت، گفت: دولت ترکیه دسترسی مطمئنی با اجرای این طرح به خلیج فارس پیدا خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه این طرح سه باند رفت و سه باند برگشت دارد، ابراز داشت: این طرح در جهت صلح و افزایش بیش از پیش مناسبات اقتصادی دو طرف ایران و ترکیه موثر است.

احداث آزادراه تبریز ـ بازرگان متوقف شد

بعد از ۱٫۵ سال تازه راه و شهرسازی با وجود اینکه کاری در این زمینه انجام نشده بود از توقف این پروژه خبر می‌دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی از عدم موافقت سرمایه‌گذار خارجی با سود مشارکت مورد نظر در احداث آزادراه تبریز ـ بازرگان خبر داد و افزود: به دلیل اختلاف در سود میان سرمایه‌ گذار خارجی و وزارت راه و شهرسازی این احداث به توافق نرسید و فراخوان جذب سرمایه‌گذار داخلی وخارجی توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور انجام و در حال طی مراحل انتخاب سرمایه گذار و متعاقبا عقد قرارداد جهت احداث این آزادراه است.

اخلاقی با اشاره به هسته‌های کلیدی بخش راه و شهرسازی اظهار داشت: دو هسته کلیدی بخش راه و شهرسازی استان مربوط به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و نوسازی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های قدیمی است.

مدیرکل راه و شهرسازی از افتتاح خط آهن میانه – تبریز تا بستان‌آباد در سال آینده خبر داد و گفت: احداث ترمینال بین‌المللی فرودگاه تبریز بازخوانی نقشه‌ها توسط شرکت ایتالیایی در دست انجام است.

شیطنت‌ها برای عدم اجرای احداث آزادراه تبریز ـ بازرگان/ ظلم در حق ۴ میلیون آذربایجانی

استاندار آذربایجان شرقی با انتقاد از سنگ‌اندازی برخی‌ها در مسیر اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی، آن را جفا در حق چهار میلیون نفر مردم استان دانست و اعلام کرد: همه دستگاه‌های استانی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی حداکثر تلاش خود را انجام داده‌اند و ادامه راه منوط به همکاری دستگاه‌های ملی است.

اسماعیل جبارزاده، با اظهار گله‌مندی از عدم همکاری بدنه برخی از وزارتخانه‌ها در اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی در استان، گفت: اگر همکاری دستگاه‌های ملی با استانی انجام می‌شد در سه سال گذشته طبق پیش‌بینی‌ها سه میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی انجام می‌شد.

وی اظهار کرد: سرمایه‌گذاران خارجی که به استان جذب‌شده‌اند هیچ‌کدام برای واردات کالای ساخته‌شده نیست، بلکه برای کار عمرانی است، اما متاسفانه برخی شیطنت‌ها وجود دارد تا این کار انجام نشود.

جبارزاده با بیان این‌که بارها اعلام کرده‌ایم اولویت ما در واگذاری پروژه‌ها با شرکت‌های داخلی است، گفت: به شرطی این کار را انجام می‌دهیم که این شرکت‌ها توان فنی و مالی لازم و کافی را داشته باشند، اما در پروژه‌های مهمی مثل آزادراه تبریز- بازرگان یا ساخت نیروگاه‌های کلاس اچ ناچار به جذب سرمایه‌گذار خارجی هستیم.

وی با بیان این‌که سنگ‌اندازی در مسیر توسعه استان گناه بزرگی است، افزود: کسانی که با شیطنت‌ها و نامه‌نگاری‌های خود مانع اجرای پروژه‌های عمرانی در استان می‌شوند ظلم بزرگی در حق مردم استان مرتکب می‌شوند.

جبارزاده تصریح کرد: ما با مردم عهد و پیمان بسته‌ایم که با تمام وجود برای آنان کار کنیم و هیچ‌کس نخواهند توانست در این مسیر ما را خسته کنند.

وی خاطرنشان کرد: همه طرح‌های توسعه‌ای استان باید اجرایی و یکایک سرمایه‌گذاری‌ها باید انجام شود و تا زمانی که کلنگ پروژه‌ها به زمین زده نشود، از پای نخواهیم نشست.

استاندار آذربایجان‌شرقی به مناقصه واگذار شدن اتوبان تبریز ـ مرند ـ بازرگان توسط وزارت راه و شهرسازی، یعنی پس زدن سرمایه‌گذار خارجی و اضافه شدن پروژه به سایر پروژه های نیمه تمام داخلی است.

وی افزود: این پروژه ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که هیچ کدام از پیمانکاران داخلی این میزان پول را در اختیار ندارد و هر پیمانکاری داشته باشد ما اولویت را به او خواهیم داد.

جبارزاده با بیان اینکه در بحث نیروگاه هم چنین شیطنتی انجام می‌شود و جلوی احداث نیروگاه کلاس H که بالای ۶۰ درصد کارایی دارد و ریالی هم به سرمایه داخلی ما نیاز ندارد سنگ‌اندازی می‌کنند؛ تصریح کرد: دروغ، افترا و تهمت گناه است و ایستادن در مقابل توسعه یک استان گناه کبیره و ظلم و خیانت در حق ۴ میلیون آذربایجانی است.

محور تبریز – بازرگان ازنظر ترافیک بین‌المللی و موقعیتی که در شبکه شرقی – غربی (جاده ابریشم) و مسیر آسیا – اروپا و شبکه بزرگراهی آسیا دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اردیبهشت ماه سال ۹۴ بود که در سفر هیئت دولت به آذربایجان‌شرقی دستور احداث پروژه‌ای حیاتی برای توسعه شمال‌غرب کشور و احیای مسیر تاریخی جاده ابریشم توسط رئیس جمهور داده شد و پروژه آزادراه تبریز- مرند-بازرگان کلید خورد تا نخستین پروژه مشترک آزادراهی میان ایران و ترکیه در این محور ساخته شود اما بعد از ۱٫۵ سال امروز تازه از توقف این پروژه خبر می‌رسد.

این مسئله جای تامل دارد که دولت یازدهم اعلام کرده بود هیچ پروژه‌ای بدون مطالعه کارهای اجرایی آن آغاز نمی‌شود اما بعد از ۱٫۵ سال تازه از عدم توافق درباره سود این پروژه سخن گفته می شود و آن متوقف می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.