کد خبر : 116
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 آگوست 2013 - 18:50

گمانه زنی ها برای انتخاب شهرداران جدید

گمانه زنی ها برای انتخاب شهرداران جدید

به گزارش شبستر نیوزچندی است که انتخابات شورای اسلامی شهرهای شهرستان شبستر پایان یافته است، و اعضای جدید شوراهای اسلامی شهرهای نه گانه شهرستان شبستر انتخاب شده اند و در این بین گمانه زنی هایی برای انتخاب شهرداران وجود دارد و طبق خبرهای رسیده بعضی شهرداران از مردم خداحافظی کرده اند و اطرافیان بعضی ها

4455
به گزارش شبستر نیوزچندی است که انتخابات شورای اسلامی شهرهای شهرستان شبستر پایان یافته است، و اعضای جدید شوراهای اسلامی شهرهای نه گانه شهرستان شبستر انتخاب شده اند و در این بین گمانه زنی هایی برای انتخاب شهرداران وجود دارد و طبق خبرهای رسیده بعضی شهرداران از مردم خداحافظی کرده اند و اطرافیان بعضی ها نیز درحال رایزنی هستندتا شهردارمورد نظرشان انتخاب شود و مردم نیز نظرات مختلفی از جمله بومی بودن یا نبودن و … را بیان می کنند امیداست شوراهای جدید به دوراز بعضی توصیه ها و باندبازی ها شهرداران اصلح را انتخاب نمایند.
تعریف شهرداری

شهرداری نهادی عمومی، غیر دولتی، محلی و خودکفا است. یعنی همانند دیگر نهادهای دولتی از بودجهٔ دولتی استفاده نمی‌ کند و باید دارای درآمد محلی برای اداره خود باشد که این درآمد توسط شورای اسلامی شهر به تصویب رسیده و در قالب عوارضات متعلقه از مردم اخذ می‌گردد.

مروری بر انتخاب شهردار در قانون

براساس قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشور، مصوب اول آذرماه ۱۳۶۱ شورای اسلامی شهر، بنابر بند ۱۸ ماده ۱۹ که به وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی اشاره دارد، می تواند شهردار را نصب و عزل کند.

این قانون اگرچه در سال های آغاز انقلاب اسلامی تدوین شد و به تصویب رسید، به دلیل جنگ تحمیلی و مشکلات متعدد کشور، تا سال ها به اجرا در نیامد بالاخره پس از دوران سازندگی، هنگامی که کشور آمادگی توسعه در تمام ابعاد را یافته بود، لایحه تشکیل شوراها دوباره به مجلس رفت و در اول خرداد ماه ۱۳۷۵ به تصویب رسید و با تغییراتی در متن مصوبه قبلی، به صورت یک قانون، در اختیار دولت گذارده شد تا به اجرا در آید.

اگرچه دوره فعالیت شورا در متن قانون قبلی دو سال پیش بینی شده بود، در قانون اصلاحی جدید، دوره فعالیت شورا به چهار سال تبدیل شد و بالطبع فعالیت شهردار نیز از دو سال به چهار سال تغییر کرد. در متن قانون اصلاحی ۱۳۷۵ بر چگونگی انتخاب شورا و نحوه اجرای آن نیز دستورالعمل هایی ذکر شده بود، این قانون مشروح تر از قانون قبلی بود و فارغ از بسیاری از ابهامات تمامی وظایف و نحوه اجرای آن را تفهیم می کرد. در بند ۱ ماده ۷۱ این قانون، اولین وظیفه شورای اسلامی انتخاب شهردار برای مدت چهار سال، عنوان شده است. در تبصره ۱ و ۲ و ۳ و ۴ این بند بر نحوه انتخاب شهردار و ویژگی های آن تأکید شده است.

این دو ماده از قوانین اولیه و اصلاحی شورای شهر، بر انتخاب شهردار توسط شورای اسلامی شهر، اشاره دارد، اما نکته اصلی و اساسی در این مورد بسیار قابل توجه است.

علیرغم موارد قانونی برای انتخاب شورای اسلامی شهر، مبنی بر انتخاب محله ای و سپس منطقه و در نهایت تشکیل شورای اسلامی شهر، این شورا به گونه ای دیگر تشکیل می شود. براساس قانون تنها شهرهایی می توانند شورای شهر را با رای مستقیم مردم انتخاب کنند که کمتر از هفت منطقه داشته باشند. اگر شهری دارای بیش از هفت منطقه باشد می باید پس از برگزاری انتخابات در محلات و تعیین هفت نفر عضو شورای محله، یک نفر را با اکثریت آرا به شورای منطقه معرفی کند و شورای مناطق نیز موظف است پس از ۱۵ روز هفت نفر را برای تصدی شورای شهر اعلام نماید.

این روزها که انتخاب شهردار با رأی مستقیم بسیار مورد توجه بوده، آیا نگاهی دوباره به چالش های متعدد در این حوزه راهگشا نخواهد بود. بی تردید انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم در کلانشهرهای کشور علی الخصوص کلانشهر کرج علاوه بر تبیین جایگاه دقیق تر شهردار، به عنوان اصلی ترین مدیر شهری، می تواند جایگاه نظارتی شورا را تقویت کند و از سوی دیگر، موانع بسیاری که پیش روی شهرداران شهرهای بزرگ است را بردارد.

ویژگی ها و شاخصه های شهردار از منظر رهبر انقلاب

رهبر انقلاب در دیداری که با منتخبان شورای شهر تهران داشتند رای مردم را امانت دانستند که بایستی آن را حفظ کرد. ایشان یکی از مصادیق امانتداری را انتخاب شهردار دانستند و فرمودند: “شوراهای‌ شهر و شهرداران‌ سراسر کشور باید امانتدار «رأی‌، اعتماد، محیط زندگی‌ و اخلاق‌ و فرهنگ‌ مردم‌» باشند که‌ یکی‌ از مصداق های‌ مهم‌ امانتداری‌ رأی‌ مردم‌، انتخاب‌ شهرداران‌ «امین‌، قابل‌ اعتماد، با کفایت‌، پاکدامن‌، متدین‌، شجاع‌، ساده‌ زیست‌، مردمدار و مقید به‌ انضباط مالی‌» است‌.” (۱۹/۱۲/۱۳۸۱)

با کفایت

بی شک یکی از ویژگی های شهردار برای مدیریت مسائل کلان شهری داشتن کفایت است. که خود کفایت نیز دارای بخش ها و زیر شاخه های دیگری است، مثلا خود مدیر باید دارای تخصص لازم باشد. از همین روی استفاده از مدیران متخصص در اداره شهر از شرایط مهم و اساسی شهرداران است. “این بسیار ضرورى و لازم است؛ من هم روى این موضوع تکیه مى‌کنم. از علم و فکر و برنامه و اشخاص عالِم استفاده کنید. ” (۱۷/۹/۱۳۸۲)

از دیگر زیر شاخه های کفایت، استفاده مدیر از خرد جمعی و دانش همگانی است لذا یک شهردار با کفایت می تواند با استفاده از عقل و خرد جمعی، شهری زیبا را رقم بزند. “هرچه مى‌توانید، عقول صاحبان عقل را بر عقل خودتان بیفزایید و ذخیره عقلانى خود را تقویت کنید تا بتوانید کارها را انجام دهید. “(۱۷/۹/۱۳۸۲) و با به خدمت گرفتن نیروهای متخصص علمی می توانند کارها را صحیح تر و با خطای کمتری به پیش ببرند. “باید در اداره شهر از روش های علمی و محققان برجسته دانشگاه ها نیز استفاده شود”. (۴/۴/۱۳۸۶)

پاکدامنی و تدین

از جمله ویژگی های دیگری است که رهبر انقلاب برای یک شهردار معرفی می کنند. “شهردارى جایى است که انسان در آن با پول، با مردم، با مراجعان و با کسانى که حاضرند براى بعضى از مقاصد خود ولخرجى کنند، مواجه مى‌شود. این‌ طور جاها خیلى باید مراقب بود. این‌جاست که تقواى الهى به درد مى‌خورد. تقوا زره‌ اى است که اگر انسان آن را پوشید، تیرهاى زهرآگین فساد و گناه در او کارگر نخواهد شد و او را از پا نخواهد انداخت. تقوا حصنِ منیع انسان است. این که این همه ما را به تقوا توصیه کرده‌ اند، به‌خاطر همین است.

بسیارى از خطاها و انحرافاتى که مشاهده مى‌کنید، ریشه فکرى ندارد؛ نه این‌که خیال کنید یک ایدئولوژى است که کسى را به این نحوه عمل کردن وادار مى‌کند؛ نه، ریشه بسیارى از این ها در نفسانیّات خودِ انسان است. یک‌جا پاى انسان مى‌لغزد و جلوگیرى نمى‌کند؛ این لغزش ادامه پیدا مى‌کند و انسان در صدد توجیه برمى‌آید و براى خودش ایدئولوژى مى‌سازد. انسان گاهى مبناى فکرى درست مى‌کند تا خطاى خود را اصلاح کند. جلوِ خطاها و لغزش هاى خود را از همه جا بگیریم و بهتر از همه جا، اوّلِ کار است و بهتر از اوّلِ کار، پیشگیرى است. این، روح تقوا را در ما تقویت خواهد کرد.”(۱۷/۹/۱۳۸۲)

شجاعت

شجاعت دارای ابعاد زیادی است که یکی از ابعاد آن نترسیدن و ایستادن در برابر زیاده خواهی های منفعت طلبان است، آن هم در مجموعه ای چون شهرداری. “شهرداریها همواره در معرض افراد فرصت طلب و سودجو قرار دارند .” (۴/۴/۱۳۸۶) البته این منفعت طلبان و مفسدان گاهی در بیرون مجموعه اند و گاهی درون مجموعه که بایستی با هر دوی آنها با شجاعت مقابله کرد. “در داخل تشکیلات شهردارى با فساد مماشات نکنید؛ چه فسادى که مربوط به بیرون شهردارى است و مى‌خواهد از ابزار شهردارى استفاده کند، چه فسادى که خداى نکرده در درون هسته‌اى از هسته‌هاى شهردارى رخنه کرده باشد و در آن‌جا بخواهد گسترش پیدا کند و فضا و محیط امنى براى خود درست کند. هرگونه مماشات با فساد و میدان دادن به آن، زیر پاى خود شما را خالى و امکان ادامه کار را براى شما دشوار خواهد کرد. نگذارید در هیچ جاى شهردارى فساد رخنه کند. البته کارِ دشوارى است. ” (۱۷/۹/۱۳۸۲)

مردم داری

یکی دیگر از ویژگی های شهردار را می توان مردم داری دانست. “شهرداری ها و شوراى شهر که بعد از این انتخابات بر سرِ کار آمدند، باید جزو کسانى باشند که خدمت به مردم را سرلوحه کار خود قرار دهند. از این‌ جا آغاز کنند. برنامه‌ هاى زاید و منحرف کننده و حرف هاى غیرمرتبط به کار را که عدّه‌ اى به آنها مبتلا بودند و هستند، کنار بگذارند و فقط براى مردم کار کنند.”(۱/۱/۱۳۸۲)

از زیر شاخه های مردم داری می توان احترام به عقیده و شاخصه هایی دانست که مردم بر اساس آن شوراها را انتخاب کردندو آنها نیز بر این اساس شهردار را انتخاب کنند. “مردم همواره در انتخابهای مختلف نشان داده‌اند به دنبال خدمت رسانی در پرتو شاخص‌ های اصلی انقلاب و اسلام هستند و شورای اسلامی شهر تهران و مجموعه شهرداری باید با برادری و همکاری مبتنی بر منطق و قانون، برای خدمت رسانی بیش از پیش به مردم تلاش کنند. ” (۱۳/۱۲/۱۳۸۴)

تلاش و خدمت رسانی برای مردم نیز باید همیشگی باشد. “باید با روحیه‌ ای‌ بسیجی‌ یعنی‌ با «احساس‌ تکلیف‌، بدون‌ توقع‌، فداکارانه‌، بدون‌ خودنمایی‌ و برای‌ رضای‌ خدا» کار کرد و حتی‌ یک‌ روز را برای‌ خدمت‌ به‌ مردم‌ از دست‌ نداد.” (۱۹/۱۲/۱۳۸۱) “در مراجعات مردمی باید تسهیل و تسریع کار مردم، تکریم آنان و اعتماد سازی به عنوان چهار شاخص مهم مورد توجه جدی باشد.” (۱۳/۱۲/۱۳۸۴)

جمع بندی

در مجموع می توان گفت که اگر شورای شهر همه این ویژگی ها و ملاکاتی را که رهبر انقلاب برشمردند، در نظر بگیرد و فرد ” امین‌، قابل‌ اعتماد، با کفایت‌، پاکدامن‌، متدین‌، شجاع‌، ساده‌ زیست مردمدار و مقید به‌ انضباط مالی‌” را به عنوان شهردار انتخاب کند، انشاء الله شهری خواهیم داشت که تمام نیازهای مادی و معنوی مردم در آن تامین خواهد شد.

منبع:کرج رسا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.