کد خبر : 114935
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 سپتامبر 2016 - 10:50

اعتراض وزیر خارجه عربستان به فتوای «قتل سلمان رشدی»

اعتراض وزیر خارجه عربستان به فتوای «قتل سلمان رشدی»

وزیر خارجه عربستان در مطلبی در پاسخ به یادداشت وزیر خارجه ایران، ایران را حامی تروریسم و افراطگرایی خواند و نشانه آن را حمایت از حزب‌الله و صدور فتوا برای قتل نویسنده «آیات شیطانی» دانست.

به گزارش شبستر خبر به نقل از فارس، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان در یادداشتی برای روزنامه وال‌استریت ژورنال که در پاسخ به یادداشت محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته شد، ادعا کرد که ایران سابقه‌ای مملوء از حمایت از تروریسم دارد.

وزیر خارجه عربستان در روزنامه وال‌استریت ژورنال ضمن اشاره به نقل قول رونالد ریگان از جان ادمز که می‌گفت «حقایق، مسایل تغییرناپذیری است» مدعی شد اعلان ظریف درباره مبارزه ایران با تروریسم در بهترین حالت نه تنها اظهارات کنایه‌آمیز بوده بلکه تنها اظهاراتی ریاکارانه‌ است.

او تلاش کرد در مقابل یادداشت ظریف که در آن به تفکر وهابیت به عنوان عاملی برای ترویج افراط‌گرایی و تروریسم در منطقه اشاره شده بود، «ایدئولوژی خمینی» را مطرح، و آن را سبب «افراطگرایی و حمایت ایران از تروریسم» بداند.

جبیر در ادامه حمایت از حزب‌الله را نمونه‌ای از اقدامات ایران در حمایت از تروریسم دانست و ادعا کرد که واقعیت این است که ایران از تروریسم حمایت می‌کند و مقامات دولتی مستقیما مسئول حملات تروریستی زیادی از سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) به بعد بوده‌اند… ایران نمی‌تواند درباره مقابله با تروریسم صحبت کند در حالی که سران این کشور، نیروهای سپاه قدس و سپاه پاسداران از اقدامات تروریستی از طریق مالی و تجهیز و تسلیح، حمایت می‌کنند.

عادل الجبیر در ادامه ادعاهایش افزود، تا زمانی که امام خمینی در سال ۱۳۵۷ انقلاب اسلامی را به جریان نینداخته بود، جهان با وجود ایران در آرامش به سر می‌برد اما بعد از این انقلاب شعار مرگ بر آمریکا به قدرت رسید و همان‌طور که در قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است انقلاب و ایدئولوژی آن باید صادر شود.

وزیر خارجه عربستان افزود، در راستای صدور این انقلاب، ایران مراکز فرهنگی در کشورهای مختلفی چون سودان و نیجریه و سوریه و لبنان و یمن به راه انداخته و تا حدی پیش رفته که می‌گوید مسلمانان شیعه خارج از ایران هم به این کشور تعلق دارند ولی این دخالت در امور دیگر کشورهاست که باید از سوی همه ملت‌ها نفی شود.

وی همچنین در این یادداشت مدعی شد، ایدئولوژی امام خمینی با «نفرت از غرب» آغشته است و افراطی‌گری را تقویت کرده است. جبیر ادعا کرد، تنها با زدودن جهان از این تفکر مسموم و افراطی از جهان، تروریسم شکست خواهد خورد و آرامش در منطقه برقرار می‌شود و اگر ایران به دنبال مبارزه با تروریسم است باید خود از سیاست‌ها و اقداماتی که به افراطی‌گری دامن می‌زند فاصله بگیرد.

وزیر خارجه عربستان در ادامه ادعاهای خود گفت از زمان امضای توافق هسته‌ای سران ایران انگشت اتهام در مورد مسایل منطقه‌ای را به سوی دیگران نشانه‌ می‌گیرند.

وی برای اثبات این ادعای خود که ایران حامی افراطگری و تروریسم است، به فتوای امام خمینی برای نویسنده آیات شیطانی که سراسر اهانت به قرآن کریم بود، نوشت، «ایران بود که فتوای اعدام سلمان رشدی را که یک نویسنده بود، صادر کرد و این تهدید به قتل همچنان بر قرار است».

الجبیر در ادامه بدون اشاره به اینکه کشورش از جمله صادرکنندگان عوامل سلفی افراطی به نقاط مختلف جهان از افغانستان و پاکستان گرفته در سالهای گذشته و امروز در سوریه و عراق و لیبی، مدعی شد عربستان سعودی رهبر مقابله با تروریسم است و کشورش جهان را با هم متحد کرد تا کنفرانسی بین‌المللی در سال ۲۰۰۵ برای یکی کردن ملت‌ها در مقابله با تروریسم شکل بدهند.

او تشکیل این کنفرانس و پرداخت پول به سازمان ملل برای تاسیس آنچه او مرکز مبارزه با تروریسم در این سازمان خواند، دلیلی بر مبارزه کشورش با تروریسم دانست.

جبیر مدعی شد پادشاهی عربستان بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای بوجود آوردن مرکزی جهانی برای مقابله با تروریسم در آمریکا هزینه کرده و ائتلافی با حضور ۴۰ کشور برای مقابله با تروریسم و افراطی‌گری تشکیل داد و عضوی از ائتلاف جهانی آمریکایی در مقابله با داعش است.

وی پس از سیلی از اتهامات متعدد، در پایان یادداشتش خواستار روابط بهتر با ایران شد و گفت که «عربستان سعودی موضعی ثابت در قبال ایران دارد و از روابط بهتر با ایران استقبال می‌کند، روابطی که بر پایه حُسن همجواری و عدم مداخله در امور دیگران باشد».

وزیر خارجه عربستان همچنین بار دیگر خواستار تغییر سیاست ایران شد، و نوشت که این مساله بدین معناست که ایران باید اقدامات خود در حمایت از تروریسم را متوقف کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.