کد خبر : 114766
تاریخ انتشار : شنبه 17 سپتامبر 2016 - 9:47

رکورد زنی تولید گندم در اهر برخلاف کاهش ۴۰ درصدی بارندگی‌ها

رکورد زنی تولید گندم در اهر برخلاف کاهش ۴۰ درصدی بارندگی‌ها

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر گفت: در سال جاری تا این لحظه ۵۵ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان خریداری‌شده است و این در حالی است که سال گذشته ۴۹ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان خریداری شده بود.

به گزارش شبستر خبر به نقل از تسنیم، محمد اسدی با اشاره به مساحت اراضی کشاورزی و باغی در شهرستان اهر‌ اظهار داشت: حدود ۷۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی در شهرستان اهر وجود دارد که بیش از ۲۷ هزار هکتار آن متعلق به گندم، ۱۷ هزار هکتار جو و ۱۱ هزار هکتار آبی و دیم است.

وی با اشاره به تلاش برای استفاده از ارقام پر محصول در کشت گندم و جو، افزود: با تلاش همکاران به‌غیراز “آذرتو” گواهی‌شده و پرورشی که در اراضی دیمی کشت می‌شود، امسال از ارقامی دیگری نظیر پیشگام، باران، ویژا، هما، میهن، کشت می‌شود که منجر به نتیجه مطلوب و برداشت محصول شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر، با بیان اینکه نتیجه راندمان این ارقام با نتایج سایر ارقام به‌ویژه ارقام استفاده‌شده در قدیم‌الایام مقایسه می‌شود، ابرار داشت: اگر ارقام جدید استفاده‌شده در کشت امسال گندم در سال‌ها و بارندگی‌های بعدی خوب جواب دهند، مطمئناً در آینده وارد الگوی کشت منطقه خواهند شد.

اسدی با اشاره به اینکه تلاش ما در اصلاح الگوی کشت همگام با سایر حوزه‌ها ادامه دارد گفت: تلاش می‌کنیم تا بذر اصلاح و گواهی‌شده توسط بهره‌برداران کشاورزی در اراضی آن‌ها کشت شود و  اگر کشاورزان عزیز کشت پائیزه خود را زودتر شروع کنند منجر به نتیجه بهتری در راندمان محصولات آن‌ها خواهد شد.

وی حضور کارشناسان پهنه در روستاها را مثبت ارزیابی کرد و عنوان داشت: حضور کارشناسان پهنه جهاد کشاورزی شهرستان در روستاها پلی بین مسئولان و کشاورزان عزیز است و می‌توانند توصیه‌های فنی و تجربه‌هایی که سایر کشاورزان و کارشناسان در نقاط دیگر دارند را به این عزیزان برسانند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر با اشاره به اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری گفت: کارشناسان پهنه جهاد کشاورزی در راستای فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی، دانش روز را به روستاها می‌برند تا  با به کارگیری در اراضی کشاورزی، این روند درنهایت منجر به تولید بیشتر و پایدار در اراضی کشاورزی شود که امروز شاهد آن هستیم.

اسدی به میزان بارندگی در سال زراعی ۹۵ نیز اشاره و عنوان کرد: میزان بارندگی امسال ۲۷۷٫۲ میلی‌متر بود که با کاهش ۴۰ درصدی نسبت به سال قبل با میزان ۴۷۶ میلی‌متر روبرو بوده ایم ولی عنایت پروردگار و حضور کارشناسان پهنه و فعالیت آن‌ها و ترغیب بهره‌برداران به‌سوی بذور اصلاح‌شده و استفاده از کودهای شیمیایی و ارگانیک در ارضی کشاورزی منجر به نتیجه مطلوب شد.

وی میزان برداشت گندم و جو در اراضی کشاورزی شهرستان اهر بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: در سال جاری تا این لحظه، ۵۵ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان خریداری‌شده است و این در حالی است که سال گذشته ۴۹ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان خریداری شده بود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر، با ذکر اینکه امسال تاکنون ۱۸۱۲ تن جو مازاد بر مصرف کشاورزان خریداری‌شده بیان داشت: میزان افزایش تولید گندم در سال جاری که با عنایت خداوند، تلاش کارشناسان پهنه، بذرهای اصلاح‌شده و الگوی کشت خاص انجام‌شده؛ انشا الله در سال‌های آینده نتیجه‌بخش خواهد بود و دسترسی به تولید پایدار در بخش کشاورزی را برای منطقه ما را آسان‌تر خواهد کرد.

اسدی، کسب موفقیت در تولید گندم در سال زراعی را نتیجه تلاش تمامی همکاران مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اهر دانست و گفت: بنده به همراه ۸ مدیر جهاد کشاورزی استان به چهارمین گردهمایی کشت پائیزه در سالن حجاب تهران دعوت شدیم که وزیر جهاد کشاورزی با درخواست از تمامی کشاورزان برای تداوم این روند مثبت تولید گندم، از مدیران کشاورزی نیز خواست تا مدیریت بدون پول را در دستور کارشان قرار دهند چراکه بدون کار جهادی به اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری نخواهیم رسید.

وی افزود: رکوردشکنی تولید گندم امسال نتیجه زحمات تمامی کشاورزان و کارشناسان پهنه و ترویج بود که از تمامی این عزیزان تقدیر و تشکر می‌کنیم و امیدواریم این روند در سال‌های آتی نیز ادامه داشته باشد.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.