کد خبر : 114757
تاریخ انتشار : شنبه 17 سپتامبر 2016 - 9:30

آل سعود نمی‌تواند مناسک حج را مدیریت کند/ما غرور و عزت زائران ایرانی را خدشه دار نمی‌کنیم

آل سعود نمی‌تواند مناسک حج را مدیریت کند/ما غرور و عزت زائران ایرانی را خدشه دار نمی‌کنیم

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به حوادث تلخ سال گذشته در زمان انجام مناسک حج گفت: حکومت آل سعود نمی‌تواند مناسک حج را به درستی و به طور کامل مدیریت کند.

به گزارش شبستر خبر به نقل از تسنیم، حجت الاسلام سیدعلی قاضی عسگر شامگاه جمعه در نخستین مراسم سالگرد شهدای حوادث مکه و منا شهرستان شهرضا که در مسجد صدیقه‌ طاهره(س) این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: حوادثی که در سال گذشته در مسجدالحرام رخ داد، از جمله تلخ‌ترین حوادث تاریخ حج بود، چون هیچ‌گونه پیش‌بینی در مورد وقوع این حوادث نبود.

وی افزود: حجاج ایرانی در این حوادث در سخت‌ترین شرایط و با لب تشنه جان خود را از دست دادند، آنان شادمان از اتمام اعمال و مناسک عبادی خود بودند که در حادثه‌ای ناگهانی گرفتار شدند و به شهادت رسیدند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه در این واقعه سوء مدیریت حکومت آل سعود به اثبات رسید، گفت: حکومت عربستان به موقع عملیات امدادرسانی را انجام نداد و این اقدام سبب شد که حداقل ۷۵۰۰ نفر از حجاج از تمامی کشورهای اسلامی کشته شوند، حوادث مکه و منا جهان اسلام را داغدار کرد.

وی با اشاره به بخش‌هایی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: یکی از مسائلی که در سخنان ایشان به آن اشاره شد، لزوم اتخاذ تدابیر جدی در مدیریت مناسک حج بوده است، افرادی که خود را مدیر حج می‌دانند، نتوانستند امنیت زائرانی که به این کشور وارد می‌شوند را تأمین کنند.

قاضی عسگر افزود: تاریخ حج این مسئله را تأیید می‌کند، حکومت آل سعود از ابتدای دوران زمامداری خود تاکنون ثابت کرده است که نمی‌تواند مناسک حج را به درستی و به طور کامل مدیریت کند.

وی بیان کرد: آل سعود در طول دوران طولانی زمامداری خود با وجود کسب درآمدهای زیادی که از محل نفت به دست آوردند در شهرهای جده و مکه هزینه زیادی را در برای رفاه حال حجاج انجام نداده‌اند، این در حالی است که در شهرهایی همانند ریاض سرمایه‌گذاری‌های زیادی را انجام دادند و امنیت و بهداشت را در این شهرها بر اساس آخرین استانداردهای جهانی تأمین کردند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه وضعیتی که دو شهر مکه و مدینه به عنوان دو شهر بزرگ جهان اسلام دارند، در شأن اسلام و مسلمانان نیست، گفت: حکام دولت عربستان حتی اگر با انعقاد قراردادهای اقتصادی و عمرانی با دیگر کشورها برای عمران و آبادانی این دو شهر تلاش کرده بودند، باید اکنون شاهد وضعیت به مراتب بهتری در آنها باشیم.

وی تصریح کرد: در مسیر خیابان ۲۰۴ که جمع زیادی از حجاج از جمله حجاج ایرانی به شهادت رسیدند معابر تنگ و باریک بود و پس از وقوع این حوادث و کشته شدن عده زیادی از حجاج، اقدام به تعریض مسیرهای این خیابان کردند، ما از حدود ۳۰ سال قبل، پس از اتمام مناسک حج، مشکلات حجاج را به وزیر حج آل سعود گزارش می‌دادیم اما هیچ‌گاه به این گزارش‌ها رسیدگی نشد.

قاضی عسگر گفت: مسئولان دولتی عربستان اذعان کرده‌اند که بهترین و منظم‌ترین مناسک حج با مدیریت ایرانیان برگزار می‌شود چون متولیان حج با تمام تلاش خود به دنبال حفظ امنیت و بهداشت و سلامت زائران ایرانی هستند.

وی بیان کرد: متأسفانه تفتیش غیرقانونی رایانه‌های شخصی زائران ایرانی در فرودگاه‌ها نیز از جمله دیگر اقدامات غیرقانونی و توهین آمیز دولت عربستان است، از سوی دیگر در فرودگاه قرآن‌های زائران ایرانی را با  این توجیه که در آنها موارد تحریف شده وجود دارد، ضبط می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: بی‌توجهی و کاهلی مسئولان حکومتی عربستان در مدیریت مناسک حج در واقع توهین به مقدسات جهان اسلام است و حوادث سال گذشته نیز عدم لیاقت آنان را ثابت کرد.

وی افزود: مسئولان این کشور به جای اینکه مبلغی را برای رفاه حال حجاج هزینه کنند، با توزیع پول‌های زیادی بین حجاج برخی از کشورها به دنبال همراه کردن آنها با عقاید و نیات خود هستند.

قاضی عسگر تصریح کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب بر لزوم تجدیدنظر در مدیریت مناسک حج تأکید می‌کنند به دلیل اقدامات حکومت بی لیاقت آل سعود و هم به دلیل فرمایش خداوند در قرآن است.

وی گفت: در قرآن کریم بارها بر این مسئله تأکید شده است که افرادی که ظلم کردند نمی‌توانند به عهد خداوند نائل شوند، افرادی که دستشان به خون افراد زیادی در سوریه، عراق و یمن آلوده شده و کودکان زیادی را به قتل رسانده‌اند، از جرگه اسلام خارج هستند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به برخی سخنان اخیر مسئولان حکومتی عربستان مبنی بر کارشکنی ایرانیان در مناسک حج گفت: این سخنان دروغ‌هایی فاحش است که برای فریب افکار عمومی جهان مطرح می‌شود، اما امروزه به دلیل غلبه پوشش خبری رسانه‌ها بر وقایع مختلف، طرح این سخنان بی فایده است زیرا جهانیان به سادگی می‌توانند حقیقت را دریابند.

وی افزود: مسئولان حکومتی عربستان در ابتدا مسئولان ایرانی را با چند ماه تأخیر برای رایزنی در امور حج دعوت کردند، در گفت‌وگوی نخست هم مشکلات و موارد اختلاف حل نشد، پس از تغییر وزیر حج عربستان مذاکرات دیگری انجام شد، که باز هم به دلیل عدم تأمین امنیت زائران ایرانی و طرح مباحثی که بر خلاف فقه شیعه بود، به توافق نرسیدیم.

قاضی عسگر گفت: ما غرور و عزت زائران ایرانی را خدشه دار نمی‌کنیم، تا آخرین لحظه بنای مسئولان ایرانی بر اعزام زائران به مناسک حج قرار داشت، حتی منازل حجاج هم اجاره شد اما دولت عربستان تأمین امنیت زائران ایرانی را قبول نکرد.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان عربستان می‌گویند که ما مناسک حج را سیاسی می‌کنیم، این در حالی است که ما عقیده داریم حج دارای یک رکن سیاسی و یک رکن عبادی است اما هیچ‌گاه مناسک حج را سیاسی نکردیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: زائران ایرانی در مناسک حج مراسم برائت از مشرکان را برگزار می‌کنند زیرا برائت یک مسئله قرآنی است که انبیای الهی در آن پیشگام بوده‌اند، ما در مراسم برائت از مشکران علیه افرادی که خون تعداد زیادی از مسلمانان را بر زمین ریخته و عده زیادی را آواره کرده‌اند، شعار می‌دهیم، این مسئله منافاتی با امنیت مناسک حج ندارد.

وی بیان کرد: پس از یکسال که از وقایع مکه و منا می‌گذرد، دولت عربستان اجازه نمی‌دهد کمیته حقیقت یاب درباره این واقعه تشکیل شود زیرا اگر این مسئله انجام شود، سوء مدیریت و سهل انگاری دولت عربستان در آن وقایع بر همه ثابت می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.